Gå til innhold

Nye katter i hus


FoxyFish

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten min har endelig kjøpt oss leilighet, og vi gleder oss stort til å hente de to vi skal dele denne med fra første mai, nemlig to hunnkatter på fire og fem år fra Dyrehjelpen.

Kattene er veldig snille, kosete og glad i mennesker, og har vært innekatter hele livet. Det skal de da fortsette å være, siden vi bor i blokk. De kommer imidlertid til å få tilgang på en godt sikret balkong.

Vi vil selvfølgelig at Sigrids og Elses (som de så fint heter) ankomst skal være så smertefri som mulig, og i den anledning lurer jeg på om noen har noen erfaringer å dele i den anledningen?

Hva bør vi tenke på på forhånd? Hva bør vi kjøpe, og hvordan kan vi legge opp det hele slik at dette går bra for jentene?

Vi har naturlig nok tenkt på:

- Kattedo

- Kattesand

- Mat

- Klorestativ

- Kattegress

- Diverse leker

Er det slik at kattene bør ha egne soveplasser? Katten jeg har hatt i barndommen sov bare der det passet seg slik, og gjerne på ulike steder.

Er det også "farer" i hjemmet jeg bør tenke på og sikre før de kommer?

:catmilk:

Endret av FoxyFish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Dersom disse to jentene har vært sammen hos Dyrehjelpen så er de begge to vant til å omgås i innemiljø sammen med andre katter, og med hverandre, det er bra :)

Da ligger det meste godt til rette synes jeg.

Synes dere har fått med alt en pus eller to kan trenge, om du tar med matskåler og vannskål(er). Men det er selvsagt at det tipper jeg du har på listen uten at det var behov for å skrive det ned :rodme: Alle mine tre insisterer på å ha sine egne våtmatkopper. Å stille i kø for å vente på våtmat kommer absolutt ikke på tale (tenk om det ikke er noe igjen ! ) Så her skal alle tre ha på likt :fnise: I praksis betyr det at jeg må ha 3 x 2 våtmatskåler - fordi minst ett sett á 3 er i oppvaskmaskinen ;)

Katter har normalt sett ikke en fast soveplass, de veksler litt på hvor de sover, noe som er lurt slik at ikke et større rovdyr finner ut hvor de sover og "kaster seg over dem" mens de sover. Det eneste unntaket jeg har vært borti i så henseende er faktisk det å sove i menneskets seng (forståelig ettersom mennesket både er et større bytte og definitivt et myye tregere bytte enn en katt. Med andre ord, i menneskets seng kan man trygt sove... natt etter natt.... )

Farer i hjemmet kan det være noen av ja. Enkelte planter er mindre helsefremmende å spise, om du har touchsystem på kokesonene på platetoppen så ville jeg aktivert låsefunksjonen på disse (slik at ikke en uheldig katt slår på en kokesone mens dere er ute om dagen).

Kan være et poeng å innføre vanen om at man legger ned toalettlokket ;)

Vinduer og innekatt er en liten utfordring for seg selv. Dersom det ikke er lufteåpnings-lås på vinduene så kan det være en idé å se om man bør sette på slike :)

Lykke til med jentene ! De er heldige som kommer til et slikt hjem som det du beskriver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThatWoodcut

Hei=)

Mitt første innlegg, woho!

Uansett, vi har tre gårdskatter som naturlig nok driver mye ute og sover litt ute og litt inne, alt hvor det passer dem. Men det jeg har lagt merke til at de liker er det ene katteburet vi har stående på kjøkkenet. Det er mest for å ha et sted å plassere den som måtte være inne når vi skal lage mat, men de har ikke noe imot å ligge der i det hele tatt.

Mange ganger sover de der frivillig også. Kanskje fordi det faktisk er deres helt egne sted og det er ingen andre dyr(eller mennesker) som driver og romsterer i buret.

Så kanskje et bur på deling eller et hver?

Og den katten vi hadde før likte å ligge på håndklær, spesielt hvis det lå i en pappeske. Det kan være hun som var sær, men hvis de er urolige de første nettene kan det kanskje fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter har normalt sett ikke en fast soveplass, de veksler litt på hvor de sover, noe som er lurt slik at ikke et større rovdyr finner ut hvor de sover og "kaster seg over dem" mens de sover.

Det er min erfaring også. Jeg har tre katter, og de rullerer på å sove på de "beste" plassene. Jeg har laget til ett par soveplasser i med ett par flettede kurver med ett teppe oppi hver, og disse liker de veldig godt. Utover det bruker de alle stoler og sofaen, vinduskarmer og toppen av bokhyller er klare favoritter, og ellers på toppen av ting, eller i nærheten av varmekilder. På gulvet ligger de bare hvis det er veldig varmt ute.

Ellers har du vel tenkt på det meste, såpass voksne katter er ikke like store trøbbelmagneter som kattunger, så bare hold dem unna varme kokeplater, skarpe kniver og toalettet.

Du får også mye gratis, siden de kjenner hverandre fra før, så bare la dem utforske leiligheten og dere i sitt eget tempo. I starten bør du la dem oppsøke dere, siden de sikkert vil være litt utrygge hvis ukjente mennesker prøver å være veldig intime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter liker også å sove "huler". Ellers har katten min et helt eget soverom (gjesterommet) som hun sover på når hun vil ha fred (i sengen), ellers sover hun på baderomsgulvet , evt oppå et håndkle (varmekabler, woho), men når jeg er hjemme så sover hun med meg i sengen min =) På dagtid sover hun i sofaer, vinduskarmer og på spisestuestolene.... Katter klarer seg overraskende bra selv!

Ps, siden dette er nytt for deg så tenkte jeg at jeg skulle gi det et tips angående kattedoen. Jeg hadde før to innekatter i en 60kvm leilighet. Prøvde mye forskjellig kattesand. Fant ut at Perler (hvite stener) er det beste. Du må selvfølgelig fjerne bæsj med en gang de har vært på do (Du kommer fort til å merke hvorfor, STANK), men utenom dette så støver det ikke og det blir bare et par perler som havner utenfor kassen når de har vært i den. Det er kjempeenkelt å fjene i forhold til kattesand som ligger seg utover gulvet. Et annet tips er at du kjøper små sånne hundebæsjposer som du bruker når du bare fjernet bæsjen etter dotur, det er genialt.

Endret av Hapzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Ser jeg glemte en ting i går kveld. Hapzen minnet meg på det med sitt innlegg.

Do-kasser. Det kan hende at det er nok med "bare" en kasse, men kanskje det er lurt å kjøpe to. Katter kan være litt "sære" når det gjelder toalett-aktivteter, og definitivt ikke alle synes det er ok å måtte dele toalett med andre katter.

Glør: Kjenner jeg fikk lyst til å rulle meg sammen i en av de flettede kurvene med teppe. :fnise:

Hvor fant du forresten selve kurvene ? Kunne tenke meg å lage istand noen slike, for ferdigkjøpt "katteseng" falt ikke i smak hos mine (de foretrekker, som du så riktig sier, et lunt sted litt opp fra gulvet. Og gjerne et sted hvor det ligger et mykt ullpledd fra en eller annen litt "dyrere" produsent :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for så mange gode råd!

Jeg skal absolutt føre opp perler og hundeposer! [i]Matskåler kan vel også være lurt. :ler:

Jeg skal høre med dyrehjelpen hvorvidt de bruker samme do, eller om de er litt sære på den biten.

Dessuten har jeg et lass av pledd og vatt-tepper som kan stå til disposisjon når søvnen tar overhånd!

Det største problemet nå er vel at tiden går alt for sakte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattebur er også greit å ha, dersom man må på en uventet visit til veterinæren eller noe. Ellers synes jeg det er kjempeflott at dere tar til dere noen katter fra Dyrehjelpen (antar det er en lokalavd. av dyrebeskyttelsen?). Har selv katt fra dyrebeskyttelsen, og det er en utrolig deilig følelse å vite at han lever takket være dems innsats, og at han nå lever det kattelivet han har krav på :klemmer:

Vet ikke om dere har noen erfaringer med katt fra før? Men når dere får dem, er det greit å la de være inne på et rom de første dagene, og deretter introdusere dem for leiligheten gradvis. Kommer selvfølgelig litt an på størrelsen på leiligheten da :) Med mine 30 kvm, var det ikke så mye å "stenge av" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...