Gå til innhold

Noen som har tatt røntgen?

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg skal ta røntgen og undersøkelse av leggen.

Hva kan jeg ikke ha på meg? Tenkte jeg skulle ha på meg en litt vid dongri eller joggebukse men det er metall på alle buksene mine, går det greit? Må jeg ta av meg bhen fordi det er metall i den....

Synes det hadde vært greit om jeg slapp og ta av og på klær. Samtidig så må jeg kjøpe bukse uten metall, så det hadde vært greit og vite om det er noe poeng.

Tusen hjertlig takk om dere svarer. :klemmer::goodbye:

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei ts igjen jeg vet egentlig bare at jeg skal ta røntgen. Men kan det kanskej bli aktuelt med andre undersøkelser som MR og CT av leggen???

Et gammelt benbrudd som sannsynligvis har grodd skjevt skal undersøke hvorfor jeg har vondt... Er det vanlig og ta mr og se om benet trykker på en nerve.

Blir glad for alle svar og kommentarer :klemmer:

Skrevet

Har du ikke en joggebukse du kan ta på deg? Ved røntgen er det strengt tatt ikke krise om det er noe metall i/på klærne, så lenge du gir beskjed om dette slik at det er avklart at metallet er i klærne, og at det ikke er fremmedlegemer i beinet. Jeg har tatt røntgen av overkroppen med bh på, var ikke noe problem.

Dersom du skal ta CT gjelder egentlig det samme. Ser ikke for meg at du trenger å ta av deg bh'en for røntgen/ct av beinet. Jeg har vært til CT av hals, og kunne da beholde min bh på, hvis jeg husker rett.

Om du skal til MR, derimot, da MÅ alt av metall av.. BH, bukser, ringer/smykker/øredobber etc vekk, fordi MR benytter magnetisme for å fremstille bildene. Du kan selvsagt ha vanlige klær på, man ligger ikke på benken der med puppene på utstilling ;p

Skrevet

Det varierer veldig altså.. Jeg har tatt ørten undersøkelser av kne, rygg og nakke. Unnå smykker, hårstrikker med metall i osv. Jeg har som regel måttet ta av bh, men får seff ha t-skjorten på da. Boxer og t-skjorte har det normalt vært her, selv om bare kneet skal undersøkes. Men de siste gangene har jeg blitt sendt inn "fullt" påkledd, med oppbrettet buksebein. Tror uansett ikke du skal være nervøs jeg. Kan hende du må gjennom flere undersøkelser, men de som undersøker og tar bilder tenker nok ikke over hva du har på deg, så bruk noe som er behagelig for deg :-) og som er enkelt å ta av /på.

Skrevet

Hvis du skal ta MR får du sånt skjema da du sitter å venter som det står hva du ikke kan ha på deg.. du må ta av deg alle smykker, piercinger etc.. og bh hvis den har spile.. olabukse går greit.. ihvertfall hadde jeg det på da jeg var til MR..

Har vært til ct også, da husker jeg at jeg tok av meg belte, ikke noe mer.. MR er jo en mye mer kraftigere maskin så det er litt strengere.

vil tro CT kan være aktuelt hvis de ikke ser det de vil på en vanlig røntgen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skal du ta røtgen/CT kan du ha på deg hva som helst, så lenge det ikke er metall der du skal ta bildet, evt at du tar av/trekker opp buksebenet når bildet blir tatt. (eller går i skjørt) Der som du skal ta MR kan du ikke ha på deg noe som innehilder metall. Tviler sterkt på om du må ta MR/CT for å sjekke et beinbrudd, bildene man tar på vanlig rønten er gode nok tik å sjekke det.

Og tilslutt et tips, siden jeg har sett du har gjort det i flere tråder/innlegg, ikke uthev halve teksten, det bgjør det mye mer irriterende å lese og kan gjøre at du får færre svar.

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Eg tok røntgen når eg brakk kragebeinet, måtte ikkje fjerne bh'en min da.

Gå i skjørt, shorts eller bukse som lett kan dras opp litt (joggebukse f.eks).

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Å takk for så mange svar alle sammen :klemmer: .

Jeg har faktisk ingen bukse uten litt metall knapper eller metal rundt hullet til snoren i buksa, osv.. Bortsett fra pyrsjamasbukse da men slår fra meg det likevel.

Jeg har tatt røntgen av ryggen en gang for lenge siden da jeg var 20 og da måtte alt metall av. Og så hadde jeg en ganske så gjennomsiktig topp. Metall i bh og jakke med glidelås. Så det var liksom ikke håp og de som skulle ta denne røntgenen da var vel ca 25 og de stirret bar på puppene mine nesten hele tiden. Fy så flaut det var. Tror de hadde en fetsj på halveis gjennomsiktig topp.. Da jeg skulle ta på meg klærne igjen ba jeg de om å gå, de var borte i 3 sekund eller noe i den duren og kom tilbake med et par kompiser som skulle ta lunsj. Så sto de der og hang og prøvde og slå av en smalltalk mens jeg fiklet med bh en.

Huff er veldig pinglete sånn liker ikke akkurtt og vise meg frem i bekini.

Nå skal jeg gjøre leksa mi slik at jeg får beholde klærne på.

Kan det bli til at de skal ta mr tror dere??? Det er et ca 10 år gammelt brudd i leggen som gjør sinsykt vondt fra tid til annen. Det skal nå undersøkes:)

Sier takk for svar en gang til jeg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Og tilslutt et tips, siden jeg har sett du har gjort det i flere tråder/innlegg, ikke uthev halve teksten, det bgjør det mye mer irriterende å lese og kan gjøre at du får færre svar.

Hvordan det? jeg er jo anonym bruker.

TS

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)

Hvor skal du ta røntgen av leggen? Ved et vanlig sykehus? De færrste vanlige sykehus har nemlig en egen MR-maskin, og da får du ofte innkalling fra private selskaper/klinikker som det offentlige har kjøpt seg plass på.

I så fall så kan du i grunnen ha på deg hva du vil. Røntgenstrålene trenger gjennom det meste av tøy, også olabukser. Dersom du er usikker, så tar du en bukse med så vide bein at du kan brette dem opp til over knærne.

Men ved røntgen av lunger får en en t-skjorte å ha på og ved røntgen av føtter får man ha på sokkene. Så du får sannsynligvis ha på buksa. De tar røntgen gjennom gipsen, så da skal ikke ei bukse være til hinder.

(MR brukes vel forøvrig i hovedsak til å skaffe bilder av ting som ikke er så hardt at det kan synes på røntgen (som bindevev, brusk, hjerne osv)?)

Dersom du skal ta MR så vil dette være spesifisert i innkallingen, og ettersom MR har såpass "strenge tiltak". Jeg har tatt MR av et kne og da skulle alt med metall av. BH og smykker inkludert. Dette fordi MR er sterk magnetisme, og passer særdeles dårlig sammen med metallgjenstander. På MR så får man utlevert en ugjennomsiktig kjortel.

CT kjenner jeg ikke til, men dette skal vel også være spesifisert. Ved CT så måler man vel væskeflyten og har vel ingen ting med et beinbrudd å gjøre?

Endret av SmallTalk
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvor skal du ta røntgen av leggen? Ved et vanlig sykehus? De færrste vanlige sykehus har nemlig en egen MR-maskin, og da får du ofte innkalling fra private selskaper/klinikker som det offentlige har kjøpt seg plass på.

I så fall så kan du i grunnen ha på deg hva du vil. Røntgenstrålene trenger gjennom det meste av tøy, også olabukser. Dersom du er usikker, så tar du en bukse med så vide bein at du kan brette dem opp til over knærne.

Men ved røntgen av lunger får en en t-skjorte å ha på og ved røntgen av føtter får man ha på sokkene. Så du får sannsynligvis ha på buksa. De tar røntgen gjennom gipsen, så da skal ikke ei bukse være til hinder.

(MR brukes vel forøvrig i hovedsak til å skaffe bilder av ting som ikke er så hardt at det kan synes på røntgen (som bindevev, brusk, hjerne osv)?)

Dersom du skal ta MR så vil dette være spesifisert i innkallingen, og ettersom MR har såpass "strenge tiltak". Jeg har tatt MR av et kne og da skulle alt med metall av. BH og smykker inkludert. Dette fordi MR er sterk magnetisme, og passer særdeles dårlig sammen med metallgjenstander. På MR så får man utlevert en ugjennomsiktig kjortel.

CT kjenner jeg ikke til, men dette skal vel også være spesifisert. Ved CT så måler man vel væskeflyten og har vel ingen ting med et beinbrudd å gjøre?

Skal ta røntgen ved en privat klinikk. Betaler selv for å få kortere ventetid.

Jeg tenker at det kanskje er aktuelt og se brusk siden det er en så gammel skade og brusk kan vokse og trykke på nerver mener jeg og ha lest... (Men vet ikke dette sikkert altså)

Kan de ikke se brusk på røntgen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...