Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hørt mye bra om grønn te, og om denne drikken kan hjelpe meg å gå ned noen kilo tyller jeg gjerne i meg en del kopper til dagen :jepp: Det smaker faktisk ganske godt også. :sjenert:

Er det noen her som har erfaring med grønn te og vektreduksjon? Hvor mye drakk dere, og hvor mye gikk dere ned?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved å drikke grønn te så øker forbrenningen. Forskere har funnet frem til at 5 kopper daglig skal hjelpe til å gå ned i vekt. "grønn te bare øker forbrenningen med 100-200 kalorier daglig, forbrenningen av fett vil øke uproporsjonalt mer."

Skrevet

Takk for svar.

Jeg har lest mange forskjellige påstander om grønn te, og selv om alle påstår at det er slankende varierer mengden man skal drikke veldig. Én nettside sier 15 kopper, en annen sier at det holder med én kopp te før hvert måltid.

Har du personlig erfaring med å drikke grønn te, og hvor mye drakk du i så fall?

Skrevet

Jeg har også lest veldig mye positivt om grønn te. Så drikk i vei. Men synes ikke du skal ha så stor lit til at te kan hjelpe deg gå ned i vekt. Det er det bare kosthold og trening som kan gjøre :)

Skrevet

Grønn te er jo sunt i mange heseende, så drikk det med god samvittighet. Hjelper det på fettforbrenningen så er det jo bare en god "bivirkning".

Men 15 kopper? Det er jo 3 liter om dagen det. Hadde jeg aldri klart å få i meg ved siden av vann og kaffe.

Skrevet

Jeg drikker vanligvis ca 4 kopper grønn te om dagen, og det gjør ikke noe for vekta mi (men nå er jeg normalvektig og fokuserer kun på smaken). Det er mye som sies om grønn te, men direkte vektreduksjon vet jeg ikke noe om... de katekinene (staver det rett fram fordi jeg ikke vet hvordan det egentlig staves) skal vel gjøre noe for omsetningen av energi, men det kan jo like gjerne være koffeinet som øker pulsen litt. Tror du skal drikke store mengder for å få vektreduksjon alene, men det er nå sunt og godt uansett!

Skrevet

Ved å drikke grønn te så øker forbrenningen. Forskere har funnet frem til at 5 kopper daglig skal hjelpe til å gå ned i vekt. "grønn te bare øker forbrenningen med 100-200 kalorier daglig, forbrenningen av fett vil øke uproporsjonalt mer."

Har du en link? Hvis det er den sveitsiske studien fra 1999 - som er den det oftest refereres til når det gjelder grønn te og vekttap - så har den høyst diskutable resultater. Ikke bare har forskerne basert alle antagelsene sine på et bitte lite observasjonsintervall (kun ett døgn) slik at man ikke vet noe om langtidseffekten, men i tillegg viste den såpass liten økning i forbrenningen at det alene neppe ville hatt noen stor effekt på vektnedgang i det lange løp. Elles er det få studier som viser at grønn te hjelper på vektnedgang, og mange studier som viser at det ikke har noen betydelig effekt - noe et kjapt søk på PubMedog Google Scholar viser. Noe forskning viser en liten effekt, men igjen er det kun små endringer som neppe vil utgjøre noen stor forskjell alene. Denne meta-analysen (en meta-analyse er en sammenligning av mange små studier og gir dermed et sikrere resultat) viser nettopp det.

The administration of GTCs with caffeine is associated with statistically significant reductions in BMI, body weight, and WC; however, the clinical significance of these reductions is modest at best. Current data do not suggest that GTCs alone positively alter anthropometric measurements.

Konklusjon: det er gjort nok forskning på dette temaet til å kunne slå fast at grønn te ikke vil kunne ha noen betydelig effekt på vektnedgang alene. Men det kan hende det hjelper bittebittelitt.

Når det er sagt, så er det bare å bøtte nedpå med grønn te - det er sunt på mange andre måter og smaker kjempegodt! :) Hvis du har lyst til å prøve noen forskjellige varianter så kan jeg tipse deg om variantene med solbær (har bare sett dem i løsvekt tror jeg), det er kjempegodt! Jeg liker også veldig godt en type som heter genmaicha, det er japansk grønn te med ristet ris i. Smaker litt annerledes, men om du liker "tyngre" teer så burde du prøve! Åh, og oolong tea (den er noe midt i mellom grønn og svart te såvidt jeg har forstått). Det er godt, det! :jepp:

Skrevet

Men 15 kopper? Det er jo 3 liter om dagen det. Hadde jeg aldri klart å få i meg ved siden av vann og kaffe.

Åh, men da brenner du jo enda flere kalorier fordi du må løpe frem og tilbake til do hele tiden! :fnise:

Skrevet

Har du en link? Hvis det er den sveitsiske studien fra 1999 - som er den det oftest refereres til når det gjelder grønn te og vekttap - så har den høyst diskutable resultater. Ikke bare har forskerne basert alle antagelsene sine på et bitte lite observasjonsintervall (kun ett døgn) slik at man ikke vet noe om langtidseffekten, men i tillegg viste den såpass liten økning i forbrenningen at det alene neppe ville hatt noen stor effekt på vektnedgang i det lange løp. Elles er det få studier som viser at grønn te hjelper på vektnedgang, og mange studier som viser at det ikke har noen betydelig effekt - noe et kjapt søk på PubMedog Google Scholar viser. Noe forskning viser en liten effekt, men igjen er det kun små endringer som neppe vil utgjøre noen stor forskjell alene. Denne meta-analysen (en meta-analyse er en sammenligning av mange små studier og gir dermed et sikrere resultat) viser nettopp det.

Konklusjon: det er gjort nok forskning på dette temaet til å kunne slå fast at grønn te ikke vil kunne ha noen betydelig effekt på vektnedgang alene. Men det kan hende det hjelper bittebittelitt.

Kjempebra innlegg :)

Bruker selv både Scholar og PM.

Grønn te vil ikke få vekta til å pakke kofferten og reise, men den er stapp full av antioksidanter som har god biotilgjengelighet, så den vil øke sjansene dine for å holde deg friskere. Grønn te er mer potent antioksidantmessig enn bær, frukt og grønt. Enkelte krydder, som kanel, har lignende høye nivåer.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kjempebra innlegg :)

Bruker selv både Scholar og PM.

Grønn te vil ikke få vekta til å pakke kofferten og reise, men den er stapp full av antioksidanter som har god biotilgjengelighet, så den vil øke sjansene dine for å holde deg friskere. Grønn te er mer potent antioksidantmessig enn bær, frukt og grønt. Enkelte krydder, som kanel, har lignende høye nivåer.

Enig.

Jeg vil også legge til at te, inkludert grønn te, har en viss vanndrivende effekt, og en eventuell vektnedgang, spesielt ved høyt inntak, kan tilskrives reduksjon av vann i kroppen.

Skrevet

For ikke å snakke om at hvis man vanligvis drikker mye juice, saft, øl og slikt og erstatter det med te, så vil det selvfølgelig ha en effekt på vekta siden man får i seg mindre kalorier :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tror man bør være forsiktig med å drikke så mye som 15 kopper med grønn te. Mener at jeg har lest et sted at det ikke er særlig bra for nyrene om man drikker så mye, men skal ikke si noe for sikkert.

Skrevet

Det er nok et godt poeng - det er både koffein og garvesyre i store mengder på 15 kopper! Sikkert ikke bra for noen organer. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...