Gå til innhold

Hva har skjedd med hunden min :(


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Vi fikk oss valp, og jeg har jobbet ræva av meg for å få den tillitsfull, glad i folk og andre hunder. Den var litt skeptisk til å begynne med. Jeg har sosialisert den og det var morsomt å gå turer og slippe den sammen med andre hunder, så de kunne leke. Alt var bare velstand. Jeg har mange venner med hund og vi koste oss sammen med hundene, grillet og fant på ting sammen. Men gradvis begynte valpen min og vise matagressjon ovenfor andre hunder.

Så det endte med at vi ikke kunne gi hundene godbiter sammen lengre, for min hund klikket i vinkel og jaget de andre bort.. synd at man ikke kunne det lengre. Heldigivs gjaldt det ikke mennesker.

Så begynte det gradis at hunden min skulle ha alt av leker og ting den fant for seg selv helt alene. Ingen andre hunder skulle få røre det nei. Jaja tenkte vi..da kan vi vel ikke leke med dem sammen heller lengre, for det ble det også bråk av. Da fikk de andre seg en smell pga hunden min skulle ha det alene :(

Ikke ville noen hjelpe meg å jobbe det av den heller, for de var redde for sine hunder skulle ta skade av det..

Sakte men sikkert er det blitt verre og verre.Bare vi er sammen og noen av oss mennesker tar i en pinne,så skal hunden sørge for at ingen andre av hundene skal få det , og dermed er det lurest å angripe dem!Og omnoen av de andre hundene tar ting med munnen opp i fra bakken , klikker hunden og angriper dem, for da skal hunden min ha det. Heldigvis ikke så det blir sår men allikavel.

Lekeknurrer eller er de andre hundene for brå mot hunden,klikker det også for hunden min. Nå føler jeg at hverdagen min er ødelagt

Skal vi finne på noe sammen, må min hund stå bundet, mens de andre går fritt. Og jeg må påse at ikke noen irriterer hunden min

Så nå unngår jeg å ha kontakt med dem, og heller søker til de som ikke har hund,så jeg slipper å sitte som på nagler og er redd for at min hund klikker igjen.

Om vi er på en åpen plass og det er fremmende hunder, går det bra om hunden min leker med dem om ikke vi mennesker blander oss inn. Da er hunden ikke slik.Er det for at hunden min ikke kjenner dem eller hva tror dere?

Må jeg ha en adferdsspesialist for hunden? Er dette normal oppførsel, å ha et slikt forhøyet ressursforsvar??

Kan det være unghundoppførsel, som går over med tiden, bare man unngår slike situasjoner der hunden angriper?Hunden er 17 mnd gammel.

Må jeg for resten av livet skille hunden fra mine venners hunder?

Er det jeg som eier som har feilet en plass, prøver å finne det ut, men kan ikke se at jeg har trigget noe i hunden :(

Please hjelp meg!

Noen med kunnskap om hund som kan hjelpe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Om du heile tiden sitter å forventer ein spesiell oppførsel fra hunden din ("sitter på nagler" som du så fint skreiv), så kan du egentlig ikkje forvente at annet skal skje. Hunden plukker opp signalene du gir fra deg, selv om du kanskje ikkje gjør det bevisst. Du må se for deg at alt skal gå bra, at alt er normalt, vanlig.

Ellers... Du kan vel alltids ta kontakt med ein spesialist ja, for å høre om hva du bør gjøre ellers for å rette opp oppførselen til hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Oppfører hunden seg normalt når dere ikke er i nærheten, sier du? Da tenker jeg det kan ha noe med å skulle beskytte deg/dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har gjort en fin jobb med å sosialisere hunden (med forbehold om at du rett og slett har "sosialisert" for mye), og har tydelighvis ikke forverret ressursforsvaret ved å ikke ta hensyn til det. Man kan jo ikke gjøre annet enn å unngå situasjoner som trigger den reaksjonen, og det har du gjort. Hva du kunne gjort annerledes er vanskelig å si. Noen ganger er problemet rett og slett et litt dårlig gemytt. For det du beskriver er ikke helt som det skal være. Men det er ikke helt uvanlig at hunder som kommer fra store kull og tilhører raser der matforsvar eller ressursforsvar er utbredt kan ha sånne tendenser.

Jeg ville funnet meg en hundeklubb å henge på. Der kan du trene på å være i nærheten av andre hunder og øke toleransen litt. For eksempel bare sitte og slappe av mens andre trener og belønner hundene sine, øve på å ikke klikke i vinkel.:) Snakke med folk som har peiling og kanskje gå hverdagslydighetskurs? (der der det ofte mange unghunder som også har issues) Den er jo ung og i verste idiotalder, så situasjonen kan absolutt bedre seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det høres ut som du har gjort en fin jobb med å sosialisere hunden (med forbehold om at du rett og slett har "sosialisert" for mye), og har tydelighvis ikke forverret ressursforsvaret ved å ikke ta hensyn til det. Man kan jo ikke gjøre annet enn å unngå situasjoner som trigger den reaksjonen, og det har du gjort. Hva du kunne gjort annerledes er vanskelig å si. Noen ganger er problemet rett og slett et litt dårlig gemytt. For det du beskriver er ikke helt som det skal være. Men det er ikke helt uvanlig at hunder som kommer fra store kull og tilhører raser der matforsvar eller ressursforsvar er utbredt kan ha sånne tendenser.

Jeg ville funnet meg en hundeklubb å henge på. Der kan du trene på å være i nærheten av andre hunder og øke toleransen litt. For eksempel bare sitte og slappe av mens andre trener og belønner hundene sine, øve på å ikke klikke i vinkel.:) Snakke med folk som har peiling og kanskje gå hverdagslydighetskurs? (der der det ofte mange unghunder som også har issues) Den er jo ung og i verste idiotalder, så situasjonen kan absolutt bedre seg!

åh takk nå ble jeg litt lettet. Ja den er i verste pubertets alder,om jeg kan si det slik. Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Oppfører hunden seg normalt når dere ikke er i nærheten, sier du? Da tenker jeg det kan ha noe med å skulle beskytte deg/dere.

Nei vi kan godt stå sammenmed hundene hun ikke kjenner , mens de leker, og ingentign skjer, men jeg må være forsiktig med å klappe, kose den andre hunden da. Men om jeg ikke gjør det, så skjer ingenting. Er mest med de hun kjenner hun klikker på..

Hun er blitt rar synes jeg..kanskje det er dårlig avl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Om du heile tiden sitter å forventer ein spesiell oppførsel fra hunden din ("sitter på nagler" som du så fint skreiv), så kan du egentlig ikkje forvente at annet skal skje. Hunden plukker opp signalene du gir fra deg, selv om du kanskje ikkje gjør det bevisst. Du må se for deg at alt skal gå bra, at alt er normalt, vanlig.

Ellers... Du kan vel alltids ta kontakt med ein spesialist ja, for å høre om hva du bør gjøre ellers for å rette opp oppførselen til hunden.

Ja er klar over det,men ofte så kan vi kose oss sammen og holde på med noe og hundene leker, og plutselig, uten at jeg har ventet det, så klikker hun, om det e r noen mennesker sombegynner å leke med hundene og hun vil ha leken for seg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...