Leifr Skrevet 12. april 2010 #21 Skrevet 12. april 2010 Med andre ord, kan man få i seg mye flere kalorier enn anbefalt, og likevel ikke nødvendigvis legge på seg Nei; dette er en fysisk umulighet.
bergans Skrevet 12. april 2010 #22 Skrevet 12. april 2010 Da svarer jeg at det der bare er tull! Kanskje du burde lese litt mer om metabolisme før du er så sikker. Dette med kalorier er veldig misvisende og ødelegger nok dessverre for mange som prøver å slanke seg. Kroppen tar opp ulike stoffer på ulik måte, lette karbohydrater taes hurtigst opp og lagres som fett. Derfor er det avgjørende om kaloriene kommer fra karbohydrater eller fett. Med andre ord, kan man få i seg mye flere kalorier enn anbefalt, og likevel ikke nødvendigvis legge på seg - alt avhengig av hva kaloriene kom fra i utgangspunktet. Nei, jeg tror du bør sette deg inn i fysiologi og lese en del lærebøker innen ernæring (og IKKE fra et atkins/lavkarbo/diett/SB/magisk suppe/slankete/blodtype-perspektiv). Og skal du komme med såpass bastante påstander, så bør de i det minste begrunnes med valide, objektive referanser. Lever du på et reelt kalorioverskudd over tid, så vil du øke i vekt, uansett hvor de kommer fra. Og ingen mennesker lever ekslusivt på èn næringsgruppe, men blander dem i ulike proporsjoner ved hvert måltid. Det er helt rikig at kroppen bruker forskjellige ensymer og signalveier for å bryte ned de ulike nringsstoffene, og at dette skjer med ulik hastighet, nedbrytningsevne og har ulike effekter på næringsopptak, metthetsfølelse, plasma glukose og postprandial insulinstimulering. Det er ingen hemmelighet eller nyhet at raske karbohydrater i form av loff/hvitt mel, hvit pasta/ris og potet gir en rask stigning i plasma glukose. Dette er varer med høy GI og høy GB, og det er ingen som anbefaler at disse varene skal utgjøre hoveddelen av et kosthold uansett. For toppidrettsutøvere i konkurransesesong, før harde treningsøkter og under lange dager i fjellet så kan så kan man med fordel innta lett fordøyelige karbohydrater. I tillegg til at heimelaga boller er såååå godt! Skikkelig bamsemums her i gården ihvertfall, så det er godis i helgene Alternativer til rømme har du jo fått mange av. Jeg varierer litt på å bruke lettere alternativer, til å bare bruke mindre av den ekte varen. Fungerer det også.
Rumohra Skrevet 12. april 2010 #23 Skrevet 12. april 2010 Mitt utgangspunkt for å mene hva jeg mener hva gjelder kalorier og lagring av fett i kroppen har jeg verken hentet fra atkins, blodtype- eller et magisk suppe-perspektiv, bare så det er sagt. Jeg mener at "steinalderkost" er way to go, med mye animalsk fett og protein, og lite karbohydrat (spesielt ikke sukrose). Dette har jeg mange kilder på, men dessverre ingen tilgjengelige akkurat nå. Kan gjerne komme tilbake til dem når jeg får de igjen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #24 Skrevet 12. april 2010 Du kan jo tenke over hvordan du pleier å tilberede maten ettersom du alltid trenger saus eller rømme hvis du ovnssteker grønnsaker og kjøtt/kylling/fisk blir retten ofte ganske saftig uten annen saus. Samme med gryteretter og supper, generelt mer kokt mat framfor stekt. Da kan du bruke kraft, hermetiske tomater o.l som "saus" - straks ganske sunt Krydrer du med gode krydder kan smaken varieres mye også. Jeg synes også saus er godt, men det er sjelden jeg tenker over at jeg trenger det fordi jeg lager mye gryter og supper. Ikke et erstatningsprodukt for rømme, bare en måte å variere på så man bruker mindre rømme totalt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå