Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg elsker rømme! og alle typer sauser! jeg må ha saus eller rømme til et måltid ellers syns jeg ikke maten er god :(

men jeg vet at jeg blir tjukk av det, så lurer på om dere har noen lure ideer for å gjøre middagen "lettere"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kesam kanskje? Den finnes som Normal med 8 % fett og som mager med 1 % fett.

Vi har brukt Kesam istedenfor rømme i minst et par år, og jeg husker ikke om rømme var bedre.

Skrevet

Bruk Kesam :) Finnes både lett og vanlig.

Joghurt naturell kan også brukes i noen retter, f.eks om du fløtegratinerer kylling og poteter kan du bruke 50/50 istedenfor kun rømme.

Jeg elsker også sauser, prøver å se når jeg kjøper hva de inneholder og hva som skal tilsettes av fett.

Prøv deg gjerne frem selv med lettere varianter, f.eks litt mindre margarin og litt mer lettmelk enn fløte osv.

Bruk gjerne fettfattig dressing istedenfor saus innimellom.

Jeg synes også det hjelper å krydre maten litt ekstra.

Ellers kan du jo legge på litt ekstra grønnsaker, hjelper på.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Rømmekolle og creme fresh light.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Prøv hummus :) Det er kjempesunt også

Skrevet

Jeg har begynt å bruke mager kesam istedet for rømme, og det fungerer kjempegodt for meg. Ellers har det jo kommet flere lett-varianter av creme fraice, men nå vet jeg ikke helt hvor lette disse er i forhold til rømme. Rømmekolle kan jo også være et alternativ :)

Skrevet

jeg elsker rømme! og alle typer sauser! jeg må ha saus eller rømme til et måltid ellers syns jeg ikke maten er god :(

men jeg vet at jeg blir tjukk av det, så lurer på om dere har noen lure ideer for å gjøre middagen "lettere"?

Tyrkisk yoghurt!!! Anbefales på det beste!:)

Skrevet

Det er kjempegodt, støtter også forslagene om kesam, det bruker jeg selv. Finnes til og med en mager vaniljekesam du kan bruke til søte matretter!

Skrevet

Det har jeg aldri sett.. Hva heter det og hvor selger de det? :)

Skrevet

Hvor store forskjeller er det på lett rømme og mager kesam i kalorier?

Skrevet
Skrevet

Prøv hummus :) Det er kjempesunt også

Skikkelig nam og fullt av gode næringsstoffer (jeg lager det ofte), men ikke akkurat noe kalorifattig alternativ, da. Og det er forøvrig en ferdig matvare og ikke anvendelig i matlaging på samme måte som f.eks. kesam.

Skrevet

tusen takk for mange gode forslag :) tror jeg skal prøve kesam og rømmekolle. også velge pulversauser der man bare tilsetter vann eller lettmelk.. prøvde creme frech, men syns ikke det smakte noe godt..

Skrevet

Hei.

Det er ikke fettet i rømme man blir feit av. Det er sukkeret du skal være redd for, og rømme inneholder vel ikke noe særlig sukker.

Bare kjør på med rømme! Men kutt ned på sukker hvis du slanker deg.

Skrevet

Det er ikke fettet i rømme man blir feit av. Det er sukkeret du skal være redd for, og rømme inneholder vel ikke noe særlig sukker.

For noe vås. Det er kaloriene man evt. blir feit av, uansett hvilken form de kommer i.

Det at det er relativt enkelt å begrense kaloriinntaket bare ved å begrense karbohydratene og ellers spise "fornuftig" betyr ikke at man blir immun mot kalorier i fett! Pøser man på med tilstrekkelige mengder rømme og kremfløte og bacon osv. greier man helt fint å legge på seg uansett hvor lite karbohydrater man spiser.

Skrevet

naturell light yoghurt med krydder i

Skrevet

For noe vås. Det er kaloriene man evt. blir feit av, uansett hvilken form de kommer i.

Da svarer jeg at det der bare er tull! Kanskje du burde lese litt mer om metabolisme før du er så sikker.

Dette med kalorier er veldig misvisende og ødelegger nok dessverre for mange som prøver å slanke seg.

Kroppen tar opp ulike stoffer på ulik måte, lette karbohydrater taes hurtigst opp og lagres som fett. Derfor er det avgjørende om kaloriene kommer fra karbohydrater eller fett. Med andre ord, kan man få i seg mye flere kalorier enn anbefalt, og likevel ikke nødvendigvis legge på seg - alt avhengig av hva kaloriene kom fra i utgangspunktet.

Gjest Nanne70
Skrevet

Da svarer jeg at det der bare er tull! Kanskje du burde lese litt mer om metabolisme før du er så sikker.

Dette med kalorier er veldig misvisende og ødelegger nok dessverre for mange som prøver å slanke seg.

Kroppen tar opp ulike stoffer på ulik måte, lette karbohydrater taes hurtigst opp og lagres som fett. Derfor er det avgjørende om kaloriene kommer fra karbohydrater eller fett. Med andre ord, kan man få i seg mye flere kalorier enn anbefalt, og likevel ikke nødvendigvis legge på seg - alt avhengig av hva kaloriene kom fra i utgangspunktet.

Det der synes jeg høres litt merkelig ut, hvilke kilder henter du denne informasjonen fra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...