Muscae Skrevet 11. april 2010 #1 Skrevet 11. april 2010 Jeg har en venninne som mest sannsynlig har cøliaki, og har et glutenfritt kosthold, fordi hun blir skikkelig dårlig av matvarer som inneholder gluten. Dette er jo dyrere enn å spise vanlig kost. Jeg sier til henne at dette må hun jo få testet, så hun kan få økonomisk støtte til et spesielt kosthold. Men hun sier hun har hørt at for å ta den testen må hun begynne å spise mat som inneholder gluten, for så å gjøre undersøkelser som viser at tarmtotter og fordøelsesorganene blir "ødelagt" av glutenholdige matvarer. Jeg kan ikke forstå at det skal være så vanskelig, det må da gå an å teste på enklere måte. Jeg forstår det sånn at man kan teste for cøliaki på en enklere måte, men at for å søke om å få dekket utgifter i forhold til kosthold, så må man altså begynne å spise den kosten som gjør en dårlig, før en kan teste. Håper dere forstår hva jeg mener, og håper noen kan svare..
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #3 Skrevet 11. april 2010 Den eneste testen jeg vet om som kan påvise cøliaki krever at man har spist "vanlig" mat med gluten i en periode før prøven tas. Dessverre.
maddicken Skrevet 11. april 2010 #4 Skrevet 11. april 2010 Man kan ta blodprøver som viser om man har antistoff mot gliadin, som vil gi en sterk pekepinn om man har coeliaki eller ikke. Gullstandard er dog biopsi fra tynntarmen, og den må gjøres etter at man har spist gluten en periode. Dette er fordi det er gluten som gir totteatrofi, og dersom man ikke har spist gluten - vil jo tarmen se helt normal ut (og da er det jo ingen vits i å ta biopsi...)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå