Gå til innhold

Mens 2 ganger i året

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 21. Fikk mens som 12åring, var uregelmessig i starten, men de siste 3-4 årene har jeg kun hatt den ca 6 dager om gangen - to ganger i året. Er dette normalt?? Jeg er normalt slank, trener mye, spiser sunt og føler meg helt normal ellers. Studerer på et tungt studie, og stresser mye i hverdagen, kan dette ha noe med saken å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venninna mi hadde det også slik som deg, det viste seg at hun hadde ekstrem jernmangel. Etter et par uker på jerntilskudd kom mensen, og siden har det kommet ganske regelmessig. Er du vegetarianer/spiser lite kjøtt?

Andre ting kan selvfølgelig være stress, eller at du er for tynn, men man skal vel være ganske tynn før mensen forsvinner?

Gjest mensløs
Skrevet

Har hatt det slik som deg. Nå er jeg overvektig da..

Vært til utredning pga det, og legene har kommet fram til at jeg mest sannsynlig lider pco/pcos uten at de kunne bekrefte det 100% uten ytterlige prøver. Jeg ble satt på p-piller for å stabilisere det, og det funker jo såklart så lenge man går på de :gjeiper:

Men har kuttet ut pillene, og et lavkarbokosthold har hjupet på stabiliteten til meg :)

Kjenner til flere som har mistet mens pga stress, men iom at du har hatt uregelmessig mens før dette så ville jeg ha kontaktet lege for å finne ut om alt er ok. Bedre å få sjekket det, enn å gå rundt i uvitenhet :)

I mitt tilfelle så ville jeg ha vært avhengig av hjelp til å bli gravid (før lavkarbo), og er glad jeg vet om det før jeg skal stifte familie.

Om du nå skulle få lyst til å prøve lavkarbo så må du kontakte lege først da også, og lese godt om dietten. Anbefaller ingen å begynne med dietter uten å sette seg inni det, eller uten oppfølging av lege.

(Så håper jeg ikke at jeg blir angrepet pga skriverier om lavkarbo... :lete: )

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar begge to.

Venninna mi hadde det også slik som deg, det viste seg at hun hadde ekstrem jernmangel. Etter et par uker på jerntilskudd kom mensen, og siden har det kommet ganske regelmessig. Er du vegetarianer/spiser lite kjøtt?

Andre ting kan selvfølgelig være stress, eller at du er for tynn, men man skal vel være ganske tynn før mensen forsvinner?

Jeg burde kanskje ta noen blodprøver da.. Har ikke vært hos legen siden jeg var liten, hehe. Jeg spiser kjøtt og frisk regelmessig (variert), så er ikke vegetarianer nei. Ikke er jeg spesielt tynn heller, str. 38 og relativt normal ifht. høyden min vil jeg tro.. Huff, håper jeg ikke får problemer med å få barn senere pga dette...

Skrevet

Det kan være mye rart. Hormonene i kroppen våres er kompliserte.

Om det skulle være PCOS skal du være klar over at det finnes mange hjelpemidler for å hjelpe deg bli gravid. Men det høres ikke ut som et typisk tilfelle PCOS siden du har hatt normal menstruasjon tidligere og du er slank. (merk: typisk).

Det eneste du kan gjøre er å komme deg til en gynekolog eller til fastlegen å ta blodprøver. Det er nok like greit å reise til gynekolog for det er nok der du ender uannsett :tommelsmil:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Den var jo ikke heelt regelmessig da jeg var i tenårene heller, men den kom iallefall stortsett hver eneste måned, på samme dag hver gang.. Takk for svar, jeg starter hos fastlegen, siden jeg ikke aner hvor jeg finner en gynekolog i byen her..

Skrevet

Jeg hadde normal menstruasjon til jeg var 21, og fikk så diagnosen PCOS når jeg var 22. Så man skal passe på med en gang menstruasjonen begynner å oppføre seg unormalt!

Jeg ville også trodd det kan være PCOS du har TS, men det beste er å bestille en time hos fastlegen! Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...