Gå til innhold

Reissyketabletter eller Sea Band?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg reiser snart til Berlin og blir fort syk. Så da må jeg spørre dere, Reissyketabletter eller Sea Band? Sea Band er et armbånd med en liten "knapp" på som presser mmot et punkt på underarmen din for å motvirke valme. Har noen erfaringer med dette?

Jeg skal dit med skolen og to av dagene skal vi sitte på buss i nesten 13 timer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min del fungerer det best med reisesyketabletter Postafen. Sea Band hadde ingen virkning på meg :)

Jeg ville nok ha safet med reisesyketabletter.

Skrevet

Har alltid vært plaget med reisesyke, og ligger langflat selv på svenskebåten og etter 2-timers busstur på rett vei. Men jeg har endelig funnet det som funker for min del, så jeg kan jo dele det :)

En gang for lenge siden skulle jeg på busstur i rundt 4 timer, og da tenkte jeg å prøve vanlige reisesyketabletter. Kastet opp inne i bussen like før vi var fremme. Så jeg har ikke helt tro på slikt, kan jo være at jeg ikke tålte de også. Ser uansett ikke vitsen når ikke-legemidler fungerer mye bedre.

Min redning er ingefær/b-vitamintablett fra helsekost. Det virker faktisk. Og seaband virker også for min del. Det ekstra fine med båndene er at du ser du fysisk har de på og tror det hjelper, og placeboeffekten skal man ikke undervurdere :P

Kombinasjonen av de ingefærpillene og seaband reddet min tur til Berlin med klassen, var ikke dårlig en eneste gang (nesten så jeg ikke tror det selv) på alle de timene i buss og på båt.

Skrevet

sea band har ingen dokumentert effekt.

ingefær har heller ikke det, men har mer "motstridende" resultater, ved at de viser seg å hjelpe i mange tilfeller.

når det kommer til reisesyke så kan placeboeffekt ha like stor innvirkning som noe annet, og til en tur hvor man skal tilbringe mange timer i buss etc, så ville jeg hatt med alle remedier.

alle tre typer er mye brukt, og det ville de ikke blitt om de aldri virket. placeboeffekt er jo like bra som reell effekt sålenge man ikke blir dårlig:)

jeg bruker kun postafen og ikke den andre med 6timers effekt. sistnevnte nlir jeg skikkelig neddopet av, og får noen ganske ubehagelige bi-effekter i etterkant(brekninger, svimmelhet etc).

ingefær har også hjulpet godt for å dempe kvalme, men jeg har ikke testet det i skikkelig turbulens etc. ta også en tablett etter reisens slutt.

noen generelle regler er:

- sitt der hvor det er minst bevegelse, altså midt i flyet eller foran i bussen.

- følg med på horisonten(i båt) /på veien(med blikket langt fremme og ikke i bakken). sitt gjerne ved midtgangen og unngå å se lenge ut av vinduet(langt raskere bevegelser som forstyrrer synet som igjen sender miksede signaler til balansenerven).

- ikke spis tung/fet mat eller kullsyreholdige drikker, men hold deg til lette måltider. du skal hverken være for mett eller sulten på turen.

- ingefær, banan og cola er regnet for å være kvalmestillende. ha med noen tørre kjeks.

- ta tablettene/ingefæren FØR reisen som anvist, da det er mye lettere å forebygge enn å kvitte seg med. dersom du kaster opp rett etter å ha tatt tabletten går jo virkningen bort.

- slapp av. det beste måten å bli reisesyk på er å være redd for reisesyke:)

- selv har jeg med en plaspose i vesken så jeg slipper å tenke på noe annet enn å bare slappe av

Skrevet

Jeg ville uansett tatt reisesyketabletter på forhånd (Postafen), og så kanskje brukt sea bands i tillegg, hvis du frykter tablettene ikke har god nok effekt. Jeg sliter selv med at jeg blir veldig bilsyk, mye mer enn de fleste jeg kjenner, og jeg syns Postafen hjelper veldig. Jeg syns sea bands også gir effekt, men de har jeg ikke testet like omfattende som Postafen.

Ellers er det viktig med de andre rådene som nevnes, med hvor man sitter, hvor mett man er, og å følge med i horisonten. Jeg syns også alltid det hjelper å distrahere seg selv, ved å snakke med noen f.eks. Jeg har spilt en del 20-spørsmål med mannen min i den anledning. :ler:

Skrevet

Selv synes jeg ikke postafen virker så veldig bra. Jeg kan lett bli kvalm selv om jeg har tatt det (og jeg følger alltid med ut). Marzine har en mye bedre effekt på meg. Jeg synes heller ikke disse båndene virker noe særlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...