Leanne Skrevet 10. april 2010 #1 Del Skrevet 10. april 2010 Jeg har en bil, men kan ikke skifte dekk selv... Ser at jeg kan spørre et verksted om å gjøre det for meg, men det blir tungvindt da det ikke er noe sted i nærheten og det blir tungvindt å rekke å levere barna i barnehagen, levere bilen, hente bilen og hente barna i løpet av en dag... Så jeg tenkte jeg skulle spørre en nabo, men hva skal jeg tilby for dette? Hva koster det å bytte dekk på et verksted? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss daisy Skrevet 10. april 2010 #2 Del Skrevet 10. april 2010 Jeg betalte 350 kr hos Dekk1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sølvdugg Skrevet 10. april 2010 #3 Del Skrevet 10. april 2010 Tror det koster en del å få det byttet på verksted. Spør en nabo og be inn på kaffe og lunch el.l etterpå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 10. april 2010 #4 Del Skrevet 10. april 2010 på dekkbutikker og enkelte bensinstasjoner bytter de dekk til deg mens du tar en kaffekopp så du trenger ikke sette igjen bilen og hente den seinere. Eller du kan spørre en nabo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. april 2010 #5 Del Skrevet 10. april 2010 Det er nok mest sannsynlig at du skal skifte hjulet (eller skal du ta gummien av felgen?) Uansett, skifte hjul er noe alle med bil bør kunne, hvis ikke er det jammen på tide å lære seg det! Min bror på 14 kan det, og jeg som ikke har bil kan det. Hør med en nabo om han/hun kan vise deg med et hjul eller to, og be vedkommende på kaffe etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkee Skrevet 10. april 2010 #6 Del Skrevet 10. april 2010 Kanskje du skulle vurdere å spørre naboen om han kan lære deg å skifte hjul på bilen?? Det er egentlig ganske greit å kunne. Gjør jobben selv jeg, bare for å ha treninga i det, kjekt det den dagen man punkterer Men, sånn ellers, så kan du jo spørre hva han vil ha for jobben?? For å tilby 300 hvis han vil ha 500, er faktisk litt dumt, ikke sikkert du får hjelp en annen gang da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 10. april 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 10. april 2010 Uansett, skifte hjul er noe alle med bil bør kunne, hvis ikke er det jammen på tide å lære seg det! Min bror på 14 kan det, og jeg som ikke har bil kan det. Kanskje du skulle vurdere å spørre naboen om han kan lære deg å skifte hjul på bilen?? Det er egentlig ganske greit å kunne. Gjør jobben selv jeg, bare for å ha treninga i det, kjekt det den dagen man punkterer Joda, jeg vet at dette er noe som er veldig lett og at alle bør kunne det. Har gjort det noen ganger selv også - men alltid sammen med noen. Jeg er livredd for å gjøre sånt alene og liker best at noen som kan det gjør det for meg. Hadde vært litt kjipt om jeg ikke hadde fått strammet det stramt nok.. Ser for meg at jeg kjører nedover en bakke og hjulene detter av, en etter en Jeg får vel høre med naboen hva han vil ha for å gjøre dette for meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eremitten Skrevet 15. april 2010 #8 Del Skrevet 15. april 2010 Hadde vært litt kjipt om jeg ikke hadde fått strammet det stramt nok.. Ser for meg at jeg kjører nedover en bakke og hjulene detter av, en etter en Skaff deg en momentnøkkel. Den kan stilles inn med riktig kraft slik at den slår ut når du har dratt til hardt nok. Jeg kjøpte en slik for å unngå å dra til for hardt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. april 2010 #9 Del Skrevet 15. april 2010 Du burde virkelig lære deg å bytte dekk selv. På biltema har de lure verktøy som gjør at selv vi jenter klarer å få opp og skru hardt nok til boltene. Her i byen har mange av verkstedene gratis dekkskift noen lørdager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 15. april 2010 #10 Del Skrevet 15. april 2010 Akkurat det med å bekymre seg for at man ikke strammer hardt nok er ikke noe å tenke på. Har du et hjulkryss, evt. den dingsen som følger med bilen, så er det bare å trekke til det du klarer. Om det ikke blir heelt riktig moment har strengt tatt ikke så fryktelig mye å si. Husk bare å ha med deg hjulkrysset i bilen, du må nemlig huske å etterstramme etter noen mil. Sånn er det forresten om du bruker momentnøkkel også... Jeg har jobbet på bensinstasjon i snart 4 år, og har lagt om på relativt mange biler etter hvert, og det er utrolig fort gjort når man først setter i gang. Forresten så ser jeg ingen problemer i å spørre naboen om å gjøre det heller. Det kommer selvsagt litt an på hvilken type vedkommende er, men om det er en litt praktisk person så tviler jeg på om han hadde hatt noe imot å gjøre det. Betalingen kan vel ordnes med en flaske vin og noe sjokolade, eller er alle så opphengt i penger for tiden? Hadde du vært min nabo hadde jeg gladelig gjort det gratis... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 15. april 2010 #11 Del Skrevet 15. april 2010 Når du har skiftet dekk sammen med en person før, så kan du skifte dekk! Husk bare å stramme til alle boltene etterpå (dra til det du kan, så holder det. Eller gjør som meg som er litt liten, tråkk på hjultvinga), så er ikke dette noe problem. Det vanskeligste ved å skifte hjul er etter min mening å få løsnet boltene. Jeg er ikke så stor og sterk akkurat, og trenger en ekstra jernstang for å få mer kraft (forlenget arm). Da er det lekende lett, og faktisk litt gøy. Og i tillegg blir samboeren skikkelig oppgitt når jeg kommer inn sort fra topp til tå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lumê Skrevet 15. april 2010 #12 Del Skrevet 15. april 2010 Sier som de andre, lær deg å skifte hjul selv. Jeg har skiftet hjul siden jeg var 14, og jeg seter faktisk min kvinnelige ære i å skifte selv. Du greier fint å stramme mutterne godt nok, bare husk å etterstramme etter noen mil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 16. april 2010 #13 Del Skrevet 16. april 2010 (...)På biltema har de lure verktøy som gjør at selv vi jenter klarer å få opp og skru hardt nok til boltene. (...)Det er forsåvidt litt upraktisk om hjulet faller av, men jeg tror det er mer vanlig at man skrur igjen for hardt kontra det motsatte. Kvinner behøver ikke noe verktøy for å skru igjen hjulbolter. Verktøy meg her og verktøy meg der. Bruk huet! Få en som har byttet noen hjul (og som VET hvor mye kraft man skal legge i det) til å fortelle deg hvor hardt du behøver å ta i. "Forelesningen" tar 10 sekunder, koster mindre enn et "Biltema-verktøy" og varer evig. Etter fem mil sjekker du om hjulboltene/mutterene sitter som de skal. Kvinner er mer enn sterke nok til å stramme igjen hjulbolter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 16. april 2010 #14 Del Skrevet 16. april 2010 Enig i det. Jeg byttet hjul i en årrekke, fra lenge før jeg fikk lappen selv og det er faktisk ikke noe problem. Det viktigste er å stå på plant underlag så bilen ikke ramler ned av jekken *erfart* . Med hjulkryss og et lite tråkk som SmallTalk foreslår så skal det mye til før man ikke får strammet hjulmutterne godt nok. (Men kan av og til være litt tungt å få løsnet dem på hjulene som skal av.) Hvis du går for "spørre naboen" løsningen likevel, så kan du jo spørre hva hun evt vil ta for jobben og tilby 400 hvis du bare får ulne svar av typen "det er da ikke nødvendig å betale noe". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 16. april 2010 Forfatter #15 Del Skrevet 16. april 2010 Da er det gjort! Naboen viste meg hvordan det skulle gjøres, og jeg skiftet ut 2 av hjulene selv! Vi gikk inn for en praktisk byttehandel. Jeg skal hjelpe han å lage ostekake i morgen, for det hadde aldri han gjort før Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 16. april 2010 #16 Del Skrevet 16. april 2010 Bra løsning! Du fikk hjelp, naboen får hjelp og du er støere på prosedyren så du kan skifte dekk alene neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
halo Skrevet 17. april 2010 #17 Del Skrevet 17. april 2010 Jeg har en bil, men kan ikke skifte dekk selv... Ser at jeg kan spørre et verksted om å gjøre det for meg, men det blir tungvindt da det ikke er noe sted i nærheten og det blir tungvindt å rekke å levere barna i barnehagen, levere bilen, hente bilen og hente barna i løpet av en dag... Så jeg tenkte jeg skulle spørre en nabo, men hva skal jeg tilby for dette? Hva koster det å bytte dekk på et verksted? Bruk det som en mulighet til å "lære" å bytte hjul! Det finnes jo ikke vanskelig i det hele tatt. Kan forresten ikke skjønne folk som vil å kjøre bil uten å kunne bytte hjul! Hva hvis du punkterer? Teit å måtte ha hjelp.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 17. april 2010 #18 Del Skrevet 17. april 2010 Da er det gjort! Naboen viste meg hvordan det skulle gjøres, og jeg skiftet ut 2 av hjulene selv! Vi gikk inn for en praktisk byttehandel. Jeg skal hjelpe han å lage ostekake i morgen, for det hadde aldri han gjort før Så bra! Da er du tryggere til høsten når hjulene skal skiftes igjen. Jeg lærte bort dekkskift til en tidligere nabo for mange år siden, og vedkommende har vært evig takknemlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Constanze Skrevet 18. april 2010 #19 Del Skrevet 18. april 2010 Jeg for min del bruker dekkhotell. Det er bare helt genialt. Punktering? Jeg har snart hatt lappen i 30 år, men har aldri opplevd å punktere. Og om jeg skulle punktere en gang så skal jeg enten klare å skifte selv, bruke reservedekk på boks eller ringe mannen min .. så veldig aktuelt eller vanskelig er det ikke. Dekkhotell er genialt. For rundt tusen kroner i året får jeg innkalling til skift, setter bilen fra meg og går til jobb (5 min gange), henter bilen igjen etter arbeidsdagen er over. De skifter dekkene, oppbevarer dem på beste måte - samt som de foretar ordentlig rengjøring og vedlikehold av dekkene før de settes vekk for sesongen ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå