crazyforgum Skrevet 10. april 2010 #1 Skrevet 10. april 2010 Hva gjør dere når dere har så vondt i ryggen at dere har problemer med å reise dere og går skjevt? Tar dere smertestillende? Jeg tenker at jeg blir så trøtt da ... Holder dere dere i ro eller tvinger dere dere til å gjøre hverdagsting? Jeg prøver å være i aktivitet men nå er det så vondt at jeg blir fryktelig irritabel. Går dere til lege eller kiropraktor? Jeg har ikke gjort det nå etter ca 3 uker med vond rygg, men til uka må jeg gjøre noe. Grunnen til at jeg spør er at jeg er så i tvil ... smertene varierer, men etter en uke på jobb er det mye verre. Vondt i rompa og i foten Hvordan er det vanlig å handtere ryggsmerter?
Gjest Vilma Skrevet 10. april 2010 #2 Skrevet 10. april 2010 Jeg går til kiropraktor, samt at jeg tvinger kroppen til være i aktivitet. Tar minst mulig smertestillende.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. april 2010 #3 Skrevet 10. april 2010 Jeg ville gått til legen i første omgang, og få tatt bilder (MR) for å se hva problemet egentlig er. Vondt i rompa og foten kan høres ut som prolaps. Det som har hjulpet meg etter min prolaps var kiropraktor kombinert med massasje i samme behandling. I tillegg til å gå til en privat fysioterapeut satt tykkere og dypere nåler enn akupukturnåler, disse tvinger muskelfibrene til å slippe spenningene. Trening kommer man absolutt ikke utenom.
yoga Skrevet 10. april 2010 #4 Skrevet 10. april 2010 Jeg går til kirpraktoren! Du kan bestille akuttime der uten å ha henvisning fra fastlegen! De gangene jeg har ordentlig vondt i ryggen hjelper ikke smertestillende uansett, så da lar jeg de være..
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. april 2010 #5 Skrevet 10. april 2010 Ta smertestillende for å slappe ordentlig av på kvelden/natten. Gå til legen for å få en sjekk på hva det egentlig er. En naprapet er veldig gode på rygg, de kan både "knekke" og massere. Jeg synes det er bedre enn kiropraktor.
Cata Skrevet 10. april 2010 #6 Skrevet 10. april 2010 Jeg tar ikke smertestillende. De første dagene prøver jeg å holde meg litt i ro for å se om det hjelper. Fungerer ikke det så prøver jeg å overse hele ryggen og gjerne trene litt lett. For min egen del så har jeg funnet ut at sykling med lav utveksling på giret så jeg ikke belaster, men bare beveger, musklene er bra. (Men hos meg er det 99% sikkert at det bare er muskulært når det gjør vondt.) Gir det seg ikke etter noen uker så prøver jeg naprapat, kiropraktor eller osteopat. (Har vel ikke vært hos lege på grunn av rygg på 30 år, men har i forskjellige tilfeller fått god hjelp av alle de tre nevnte yrkesgruppene.)
JollyJolly Skrevet 10. april 2010 #7 Skrevet 10. april 2010 Jeg har tilbakevendende ryggproblem som likner på det du har (vondt i den ene siden/beinet, skjev). Jeg forsøker å sitte minst mulig når jeg ikke må (på jobb). Jeg går eller jogger forsiktig, gjør masse ryggøvelser, masse strekkeøvelser og tar evt ibux om det er veldig ille. Prøver å slappe av og ikke spenne meg. Prøver å "akseptere" smerten. Når jeg er hjemme passer jeg på å enten ligge rett ut eller gå/være i bevegelse da det å stå og sitte gjør det mye verre. Det pleier da å gå over etter noen dager. Man kan ha denne typen ryggvondt uten å ha ordentlig prolaps, og det går over av seg selv før eller senere. Min erfaring er at leger ikke kan gjøre noe særlig fra eller til. Fysioterapi og massasje har ikke hjulpet meg iallefall. Gode gamle ryggøvelser! Og å fortsette med dem når smerten går over, forebyggende ... noe jeg stadig glemmer God bedring
Parasollpiken Skrevet 19. april 2010 #8 Skrevet 19. april 2010 Jeg har også vondt i ryggen. Har skjev rygg. Men det skal jeg si deg, da jeg aktivt satset idrett og trente par timer om dagen hadde jeg ingen perioder med vondt. Vondten kommer i forbindelse med sitting for min del. Som for manges del. Mine råd er; Tren jevnlig og allsidig, både hardt og mildt. Sitt minst mulig stille. Når du sitter, sitt på ball? Sånn stor treningsball. Med god holning i rygg vil du kjenne at den ballen gjør GODT. Kjempevondt? Gå til manuellterapeut, "knekk" opp låsninger. Dette vil jeg tro gjør deg fri fra plagene:)
vimse Skrevet 19. april 2010 #9 Skrevet 19. april 2010 Jeg har kroniske ryggplager, men henger meg på dette med trening, bevegelse og ryggøvelser. I mange tilfeller gjør musklene smertene mye verre enn det i utgangspunktet behøver å være, det merker jeg veldig godt. Jeg står og går mye på jobb, og har "løst ut" ryggstøtten(eller hva det nå heter) på stolen slik at det er mye mer bevegelse i stolen. I perioder bruker jeg smertestillende/betennelsesdempende, men det varer som regel ikke mange dagene før jeg er fin igjen, og det tror jeg er fordi jeg ikke legger meg til på sofaen og stivner til Ellers er jeg flink til å bruke gode sko med støtte og demping de dagene jeg ikke har det så godt, ellers er jeg kanskje ikke fullt så flink
crazyforgum Skrevet 20. april 2010 Forfatter #10 Skrevet 20. april 2010 Tusen takk for mange gode tips og råd! Jeg har fremdeles litt vondt. Har siste uka hatt fire behandlinger hos kiropraktor og de først dagene lå jeg mest rett ut, etter anbefaling, men nå går jeg en god del. Ryggen er bedre, men det verker enda i musklene i foten. Jeg er helt enig med dere som sier at trening hjelper. Så snart Kiropraktoren gir klarsignal skal jeg begynne igjen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå