Gå til innhold

Borettslag & Hundehold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det slik at styret i et borettslag kan kreve en hund fjernet etter en klage, uten å innhente fakta fra andre enn fornærmede i saken? Har ikke jeg som eier rett til å legge frem saken fra min synsvinkel før de tar en slik avgjørelse? Jeg har heller ikke mottatt skriftelig advarsel tidligere. Er det virkelig slik at man som hundeeier ikke har noen rettigheter?

*Frustrert*

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Borettslag er de uregulerte styrers siste bastion. Her kan styret gjøre svært mye som ville vært uakseptabelt andre steder.

Når det er sagt, må de faktisk følge sine egne regler. Hvis vedtektene i utgangspunktet tillater hundehold, tror jeg selv den mest skarpskodde jurist ville få problemer med å argumentere for at én enkelt klage skulle tilsi at hunden må bort. Det måtte i såfall være en ganske sterk og godt begrunnet klage, og fornærmede måtte nok stille opp med noe mer enn sitt gode navn og rykte. F.eks. vitner.

Det er også allment akseptert at man ikke avgjør en tvist uten å gi begge parter mulighet til å legge frem sin versjon av hendelsesforløpet.

Mitt råd er: Undersøk nøye hva vedtektene sier, og oppsøk en advokat.

Skrevet

Du har lov til å ha dyr, så lenge de ikke er til bry for noen. Og når de skal klage, BØR den komme skriftlig. Jeg vil tro at for at du skal kvitte deg med hunden, bør klager ha en sterkere grunn til å fjerne den, enn du har for å ha hunden.. skjønner?

les litt på lovdata.no. Det står en del om husdyrhold i borettslag der.

Lykke til! Håper det går din vei.

Skrevet

1: Du har ikke fått noen skriftlig advarsel

2: Det eksisterer (slik jeg forsto) ingen skriftlig klage, kun muntlig.

Dette her høres veeeelig tynt ut. Synes du skal skrive en klage til borettslaget jeg, hvor du nekter å godta avgjørelsen. I alle fall ikke før du har alle fakta på bodet, og alle papirer er i orden. Men selv da synes jeg at avgjørelsen deres henger i en tynn (rettslig) tråd, for å si det sånn...

Skrevet

Det er kommet nye regler om dyrehold i borettslag for et år eller to siden. Enten er det en ny lov, eller så er det en dom om en gammel lov. Kanskje begge deler - jeg husker ikke.

Dyreeiere har sterke rettigheter - selv i et borettslag! Det skal sterke, skriftlige klager med tilhørende behandling i styret til. Det skal også fremlegges bevis for klagene som fremmes.

Gå til http://groups.google.com og søk først etter no.fag.jus og så etter hundehold, borettslag eller noe sånt og se hva du finner. Det har vært noen diskusjoner der det siste året/to om nettopp dette.

Konklusjonen av alle diskusjonene er at naboer og styre kan lage et rent hel**** for dyreeieren, men i følge norsk lov står naboene og styret på bar bakke!

Skrevet
1: Du har ikke fått noen skriftlig advarsel

2: Det eksisterer (slik jeg forsto) ingen skriftlig klage, kun muntlig.

1: Jeg har ikke mottatt noen skriftlig klage/advarsel før jeg fikk kravet om å fjerne hunden

2:Jeg går vet ikke om styret har fått klagen muntlig eller skriftelig. Jeg har ihvertfall ikke fått noen skriftlig klage.

Skrevet

Men hvis det er lov til å hund der, så er det vel ikke noe problem?? Eller er det ikke lov? Stod det noe om hvorfor du måtte fjerne hunden? Kan ikke se hvordan bortettslaget skal kunne be deg fjerne hunden uten noen form for begrunnelse....

Skrevet

Det er ikke lov å forby hunder på generelt grunnlag. Noen borettslag våger å kreve en godkjenning av søknad før hunden anskaffes, men det er ulovlig! Det er i dag en menneskerett å ha hund/dyr uansett hvor man bor (selv i leieleilighet, men kanskje ikke på gamlehjem...)!

De skal ha bevis som holder i en rettsak for å kunne be deg om å ikke ha hunden i borettslaget.

Eksempler:

- Er det en allergiker, skal denne ha attest fra spesialist (ikke lege, men spesialist) at dennes livssituasjon blir vesentlig vanskeligere på grunn av hund i oppgangen.

- Er det bråk (bjeffing), skal politiet kontaktes hver gang dette oppleves, slik at de kan bevitne bråket.

- Er det manglende renhold (plukking av møkk, graving i blomsterbed), skal bilder fremvises. Det må da selvfølgelig bevises at det er din hund som har forårsaket dette* - dette gjøres enklest med et filmkamera.

* Jeg har selv bodd et par steder hvor folk har skylt på at jeg ikke har plukket opp etter hunden. Det skjer ikke, jeg tar alltid opp etter hundene mine! Folk skylder på det de har lyst å skylde på ...

Har du en forsikring som kan dette advokathjelp? Du trenger ikke så mye, bare bittelitt på veien. Men uansett, newsgruppen no.fag.jus har diskutert dette mange ganger - og de har diskutert loven og dommene, ikke svadapraksis.

Skrevet
Men hvis det er lov til å hund der, så er det vel ikke noe problem?? Eller er det ikke lov? Stod det noe om hvorfor du måtte fjerne hunden? Kan ikke se hvordan bortettslaget skal kunne be deg fjerne hunden uten noen form for begrunnelse....

Det er tillatt å ha hund i borettslaget og det har det vært i alle år.

Grunnen til at hunden/valpen må vekk er at den hoppet opp på vaktmesteren og han oppfattet det som et livsfarlig angrep. Selv ser jeg på det som en valpestrek, en måte å teste ut grenser hos sine nye eiere. Vi hadde hatt den i to dager. Jeg forstår at vaktmesteren ble redd og har beklaget det som skjedde. Hunden/valpen var i bånd når det skjedde. Jeg hadde ventet en reaksjon fra styret i form av en advarsel, eller at vi måtte forplikte oss til å ta et dressurkurs. Uansett vi har ikke fått anledning til å foklare oss, bare dette brevet om at hunden må fjærnes omgående ellers blir vi kastet ut.

Skrevet

Gå til http://groups.google.com og søk først etter no.fag.jus og så etter hundehold, borettslag eller noe sånt og se hva du finner. Det har vært noen diskusjoner der det siste året/to om nettopp dette.

Konklusjonen av alle diskusjonene er at naboer og styre kan lage et rent hel**** for dyreeieren, men i følge norsk lov står naboene og styret på bar bakke!

Takk for tipset, jeg fant mye nyttig der ;o)

Skrevet

Takk for tipset, jeg fant mye nyttig der ;o)

Ingen årsak! Hva gjør ikke vi hundeeiere/-elskere for å hjelpe hvernandre da?

Noen er bare helt hysterisk mot hund av prinsipp. Det har de ikke lov til, og jeg mener at de ødelegger manges liv ved å overstyre norsk lov og forby hunde-/dyrehold!

Jeg har selv bodd i et sameie som ikke var helt hundevennlig. Gamle, fine fruer som lå med stetoskop på veggene for å høre noe. I løpet av 1,5 år hørte de ikke et knyst - og måtte innrømme det da vi flyttet. :P

Vaktmesteren var kjekk! Det var jo båndtvang på sameiets område. Men båndtvang er ikke båndtvang, men jeg skal ha like god kontroll på hunden uten bånd, som om jeg hadde bånd på den! På store deler sameiets område var det områder med pukk langs husveggene. Der elsket alle hunder å tisse (og til tider bæsje) - også min. Dette var helt inntil gangstien og umulig å unngå, selv med kort bånd. Min hund gikk uten bånd, men under kontroll (eldre, fine fruer sover på morgenen) - og våget å tisse på pukken en dag vaktmesteren så meg. Dæsken, han ble sur og mente at det bare var min hund som gjorde slik og at det var jeg som aldri plukket opp etter meg. Her var det båndtvang, så jeg fikk se å binde den møkkabikkja mi. Vel, min hund er snill som et lam og godt dressert og både før og etter dette hilset vaktmesteren på henne, uten bånd med et smil om munnen. Forstå seg på det den som kan! Jeg må også legge til at jeg måtte gå flere hundre meter med slik pukk langs husveggen før jeg kom ut av borettslagets område - og hvem klarer å få hunden til å la være å tisse i flere hundre meter på morgenen?

Min holdning om å ha hund og respekt for andre er at man ikke skal være til sjenanse for noen, spesielt ikke de som er redd for hunder. "Jeg gjør som jeg vil, så lenge ingen, ingen, plages av det". Jeg vil generelt sett være ett av de menneskene som gjør at de skeptiske blir mindre skeptiske til hundehold.

Og mens jeg holder på: Jeg hater nabobikkjer (bor nå i eneboligområde) som står og gneldrer i tide og utide, time på time. At eierne tør! Mine får gi fra seg noen bjeff mellom kl 07 og 22, men ikke noe mer...

Og til slutt: Jeg vet å bli snakket til om feil hundehold, for jeg har vært fôrvert for mange førerhunder - og dermed hatt de med meg både på skolen, jobb, kjøpesentre, matbutikker osv... Folk er så urettmessig frekke i kjeften at det er helt j**** - enda disse hundene og jeg er godt merket med "førerhundvalp"!

Skrevet

Uhhh.. Hvis hunden hoppet på vaktmestern, og han klager over det.. Tja.. Be han anmelde saken og se hvor langt han kommer. Det hadde iaffal jeg gjort. Ikke god nok grunn til å kvitte seg med hunden.. Og politiet hadde nok henlagt saken.. Gud for et menneske.

Skrevet

Vaktmesteren ble skremt av at valpen hoppet opp på han? Og dere hadde hatt valpen noen dager, dvs at valpen var ca. 8 uker? Og den var i bånd? Og dere blir truet med å måtte kvittere dere med valpen??? For noe tull...

ALLE valper hopper litt når de er små, hvertfall har alle mine gjort det.

Dere må ha en fryktelig stor og skummel hund om vaktmesteren og borettslaget skal komme noen vei med dette...

Ikke gi dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...