Donpedro Skrevet 10. april 2010 #1 Skrevet 10. april 2010 Barnet vårt kom hjem fra barnehagen i går med vablete, ru og røde kinn. Jeg tror det er soleksem. Har smørt på krem fra A-Derma, men ikke blitt bedre i løpet av natten. Har hydrokortison også. Andre tips?
Honesty Skrevet 10. april 2010 #2 Skrevet 10. april 2010 Jeg bruker å smøre hydrokortison på meg selv, og det tar det bort ganske raskt. I ettertid bør dere huske høy solfaktor for å forhindre flere utbrudd. Jeg er også blitt anbefalt tomat (skiver eller knust), men hos meg svidde det og gjorde eksemet enda hissigere.
Donpedro Skrevet 10. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. april 2010 Han har solkrem med faktor 15 fra Babyline i barnehagen, og de har smurt ham. Nå har vi sendt ham ut med ny runde smøring, solbriller og lue med øreklaffer og solskjerm. Ser virkelig ikke bra ut, og han klør seg på kinnene. Tåler hydrokortison sol? Tenkte vi kanskje burde vente med å smøre på det til kvelden. (Og smøring er en fysisk kamp hver eneste gang, så dette er artig, ja...)
Gina_ Skrevet 11. april 2010 #4 Skrevet 11. april 2010 Soleksem er noe dritt. Dere må nok bruke høyere solfaktor om ikke 15 hjelper, det er jo veldig lite. Kanskje faktor 50 (solblokk) er tingen? Vil tro det er lurt å bruke solkrem på dagen og smøre med hydrokortison på kvelden. Men husk å ikke bruke det over en lengre periode...
Honesty Skrevet 11. april 2010 #5 Skrevet 11. april 2010 Du må nok, som nevnt, ty til høyere enn faktor 15, kanskje 30 eller 50? Jeg får selv soleksem, og selv om jeg ikke blir lett solbrent, må jeg bruke så høy faktor som mulig på de utsatte områdene. Hydrokortison bør brukes om kvelden så den får virke over natten. Jeg mener den ikke skal brukes sammen med sol, men jeg kan ta feil. :klø:
Donpedro Skrevet 11. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 11. april 2010 Ups, ser nå at solkremen er faktor 30, så det er høy faktor vi bruker. Ganske mye bedre i dag, heldigvis.
Gjest samovars this Skrevet 11. april 2010 #7 Skrevet 11. april 2010 Jeg har samme problemet med min jente. Har hatt soleksem i ansiktet i flere år nå. Har etterhvert funnet frem til ting som hjelper henne. Så snart solen begynner å titte frem begynner vi å smøre med solkrem. Vær klar over at en del solkremer kan forverre eksemet. For vår jente passer en solkrem kjøpt på apoteket som heter La-roche-posay. A-Derma kremen er fin for å tilføre fuktighet. Vi har kjøpt lue med caps for å unngå for mye sol rett i ansiktet.Men det som for oss er mest effektivt(og litt grisete) er naturell yoghurt. Vi smører inn ansiktet hennes hver kveld , og lar henne sove med det. Hun er da utrolig mye bedre av eksemet, men desverre kommer det igjen etter noe sol.
superior Skrevet 11. april 2010 #8 Skrevet 11. april 2010 Jeg fikk anbefalt hydrokortison av lege da jeg hadde soleksem, og den skal ikke brukes i sola.
Anglofil Skrevet 11. april 2010 #9 Skrevet 11. april 2010 Jeg sliter med dette selv, og for meg har faktisk betakaroten hjulpet en god del. Barnet er kanskje for lite til å ta dette nå, men kanskje et tips til senere? Verdt å prøve ihvertfall. Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2010 #10 Skrevet 11. april 2010 Jeg får soleksem selv, og har fått resept på noe som heter Betnovat. Det er muligens en hydrokortison eller kortisonsalve?! Iallefall, den fungerer veldig godt, og etter den første uka med sol på dagen, og smøring på kvelden, så får jeg faktisk ikke eksem igjen den sesongen. Neste vår er det på 'n igjen, men jeg slipper iallefall å plages hele sommeren.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå