Gå til innhold

Tips til ikke-middagsmat måltider

Fremhevede innlegg

Gjest Serena
Skrevet

Jeg trenger tips til mat som metter, men som ikke er middag. Ja. jeg vet havregrøt, banan, knekkebrød. Men jeg har ikke lyst til å se en brødskive til i min livstid :gjeiper: Hva kan jeg spise som metter som ikke er de tingene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du frokost, lunsj og kvelds? Jeg spiser "middag" to ganger om dagen, for jeg er så glad i varm mat. Til frokost har jeg ikke så mange forslag, fordi jeg selv finner det meste litt frastøtende om morgenen, men til lunsj og kvelds er det jo massevis:

I farta kommer jeg på:

- Wraps med div fyll (pålegg, grønnsaker, stekt kjøtt/fisk osv)

- Supper (grønnsakssupper f.eks. - veldig raskt og metter godt)

- Omelett (og kanskje tykke pannekaker til frokost?)

- Salater med masse mektige matvarer i, som f.eks. egg, ost, bønner, kjøtt, fisk, pasta, nøtter osv.

- Pitabrød med fyll

- Fruktsalat er godt til kvelds, og metter godt med tilskudd av vaniljekesam, nøtter, osv.

- Kjeks med ost og frukt

- "Småmat" som spekemat, oliven, litt salat osv (for tiden kaller man det visst tapas åkke som)

- Lefsebuss

- Grøt av alle slag (ikke bare havregrøt, du kan lage grøt av alle kornsorter). Av og til er det ikke noe som er så godt som fløyelsgrøt med smør, sukker og kanel.

Skrevet (endret)

Om du ikke orker å lage noe store greier, men vil bli passe mett, kan man ta yoghurt, banan (eller andre frukter) og noen isbiter i blenderen. Er kjempegodt, og metter littegrann.

Ellers kan du mekke guacemole og nachos.

Om du er glad i f.eks løk og sopp, så kan du brune dette sammen i panna, legge det på brødskiva med ost på toppen, også ta den litt i stekeovnen. Det gjør skiva litt bedre enn med bare det vanlige pålegget hele tiden.

Kom på en ting til: Kyllingvinger er jo også veldig godt og lett å varme opp.

Endret av Fiol
Skrevet

sunne muffins, altså lagd med grønnsaker eller av speltmel i er veldig mettende og veldig sunt og lett å ta med ut som mellommåltider. Jeg prøvde å lage dette for et halvt år siden og nå baker jeg hver helg og har til en uke :) Sunne muffins har ubegrensa muligheter, enkelt å lage og smaker kjempegodt :) anbefales!

Skrevet

Ja, muffins er jo supert! Du kan bake dem med halvparten grovt mel (kan godt være vanlig hvete), havregryn, andre gryn, bær, fruktbiter, tørket frukt, nøtter, osv. Baser deg på en vanlig muffins-oppskrift, skift ut halvparten av melet (og gi røra litt mer væske da grovt mel sveller mer) og putt i ting som du lyster. Bak til en stekenål kommer ut ren (10-12 min). Sukkeret kan du redusere om du vil, og bruk gjerne litt kanel og vanilje som søtlige smakssettere om du vil ha muffinsene søtaktige.

Gjest Serena
Skrevet

Fruktsalat skal jeg handle inn til. Suppe passer bra inn.

Kjeks med ost er nam nam.

Greien min er rett og slett at å spise brød fem ganger om dagen gjør at jeg heller sulter enn å dytte inn en skive til med den smaken.

Har dere oppskrift på sunn muffins, lenge siden jeg bakte muffins.

Skrevet

En omtrentlig muffinsoppskrift kan være:

150 gram sammalt hvete (finmalt er greit)

200 gram fin hvete

1 dl havregryn

1 ss bakepulver

140 g sukker (eller mindre om du vil)

2 egg, lettpiskede

3 dl melk

0,5 dl olje

150 g frukt o.l. (Eller så mye frukt du vil, egentlig)

Kan smakssettes med kanel eller vanilje(-sukker) eller andre krydder.

Rør alt sammen, det gjør ikke noe om det er litt klumper. Stek på 220 grader til en stekenål kommer ut ren og muffinsene er gyldne og litt oppsprukne.

Det kan være lurt å kjøpe et muffins-stekebrett (med former) dersom du skal gjøre dette til en vane. Kjøper du med non-stick-belegg, husk å ikke bruke en metallkniv til å løsne muffinsene med.

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...