Gå til innhold

Holbarhet

Fremhevede innlegg

Gjest mari kontrari
Skrevet

Blir alltid så usikker på dette med holbarhet på mat, noen er hysteriske mens andre tar alt utfra lukt/smak. Selv spiser jeg glatt egg som gikk ut for en måned siden om de virker fine, her er det jo sagt fra mange hold at datoen skyldes regelverk som tar hensyn til salmonellafare som vi er så heldige å slippe i Norge.

Men nå lurer jeg på en ting: er det noen som har blitt dårlige av syltetøy uten at det var synlig mugg på det?

Har et glass blåbærsyltetøy som jeg ikke husker når ble åpnet, det har stått i kjøleskapet og ser helt fint ut: kan jeg stole på at så lenge jeg ikke ser mugg er det trygt?

Andre ting noen faktisk har blitt dårlig av pga dato eller annet? Og noe du av erfaring mener er helt trygt utover datostempling/holdbarhet etter åpning?

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Syltetøy som er muggfritt er som alminneleg hovudregel alltid ok å spise. Egg som har vore i kjøleskap er også ok lenge etter at datoen har gått ut. Det som ein skal vere forsiktig med er ting med kjøt og fisk i. Særleg i rå tilstand er dette lett bederveleg, eller når det er blanda saman med andre ting, som løk etc.. Mjølkeprodukt går også ut på dato, her må du gå etter mugg, lukt og smak. Alt som er muggent skal kastast. Ser det ok ut, har ikkje skilt seg o.l., og smakar ok, så er det heilt greitt. Tørrmat og hermetikk er merka med best før-dato, og då er datoen rettleiande. Etter best før-datoen byrjar ein kvalitetsreduksjon som er gradvis.

Gjest Idzi-bidzi
Skrevet

Hmmm, akurat når det kommer til syltetøy er jeg veeeldig lite kritisk til det! jeg har ikke tenkt tanken på at holdbarheten blir annerledes når den er åpnet før nå! haha, samme er det med rømme, men der ser man veldig lett når den er på tide å gå i søpla da.

melkeprodukter og kjøttpålegg etc er jeg skeptisk til hvis det har gått ut på dato, men hvis det ikke lukter eller har andre synlige tegn bryr jeg meg ikke, da spiser jeg og kaster det etterpå.

I Norge har vi svært strenge krav på holdbarhetsdato, så du kan fint pushe grensene LITT uten at det har noe å si tror jeg, så lenge det ikke lukter/syntes!

Jeg hadde en gammel oldefar som pleide å skrape bort holdbarhetsdatoen på ketchupen og skrive på ny med tusj for at folk ikke skulle mase på at han måtte kjøpe ny :fnise:

Skrevet

Jeg spiser og egg som er gått en måned (eller mer) over datoen, leste et sted at hvis man er usikker skal man legge egget i vann, flyter det er det for gammelt :)

Noen matvarer har "best før", mens andre har "siste forbruksdag". Best før er vel strengt tatt ikke en utløpsdato, heller en veiledende dato for når varen kan få dårligere kvalitet hvis jeg har forstått det riktig. Såvidt jeg husker har egg best før-dato.

Når det gjelder syltetøy, jeg lager stort sett mitt eget og spiser det hvis det ikke er mugg. Vil anta det samme fungerer på kjøpesyltetøy? Det inneholder jo stort sett det samme som hjemmelaget + konserveringsmidler :)

Generelt stoler jeg mer på nesen min enn utløpsdatoen, samme om det er siste forbruksdag eller best før :) Spesielt kjøttdeig synes jeg ofte begynner å lukte ekkelt før utløpsdatoen.

Gjest Idzi-bidzi
Skrevet

Kom på en annen ting:

Ost med Mugg, kan muggen skjeres av og så er den ok??

Har hørt flere si at de setter røtter langt ned, og at den bør kastes!

Gjest mari kontrari
Skrevet

Takk for svar så langt! Tok sjansen på syltetøyet og det har holdt seg i magen til nå, så det gikk nok bra ;)

Angående ost så har jeg spist parmesan som en venn mente var haugammel, men kuttet bort mugg/tørr kant og brukte resten i en ostesaus, og matforgiftet ingen så vidt jeg vet. Så parmesan kan se ut til å holde i månedsvis (nesten).

Gjest navnelapp
Skrevet

Mugg vandrar lett i porøst materiale, som porøs ost, syltetøy og rømme. Den vandrar ikkje så lett i fast materiale, som t.d. norvegia. I porøst materiale kan ein liten muggkultur ha spredd seg langt inn i materialet utan at det syns. På fast ost kan ein lett skjere av mugg, og bruke resten, men det bør skje fort.

Skrevet

En sann historie:

Jeg skulle lage middag hos min bestemor nå i påsken, og lette etter noe i en skuff på kjøkkenet hennes. Da kom jeg over en uåpnet eske med tørkede erter. Best før februar 1992. Hun er kjent for å ikke bry seg om holdbarhetsdatoer, ikke fordi hun er gjerrig, men hun har opplevd krigen og klarer ikke kaste mat. Ertene var intet unntak, de måtte jeg pent legge tilbake i skuffen. Fordi "pfff, sånne tørre ting blir aldri ødelagt".

Jeg håper ikke jeg blir servert ertesuppe hos henne, for å si det sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...