Gå til innhold

Naboens hund


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Vi bor i en vertikaldelt bolig. Det er i grunnen godt lydisolert, men naboens fuglehund (engelsk eller irsk setter, tror jeg) høres VELDIG godt. Den står inne hele dagen mens de er på jobb, og etter et par timer alene er hunden hysterisk. Den bjeffer intenst, og innimellom går det over i skjærende skjelling og uling.

Jeg er hjemme i fødselspermisjon, og ser ikke for meg at jeg klarer å høre på dette i flere måneder framover..

Vi er glade i dyr, og ønsker ikke å be naboen kvitte seg med hunden eller noe. Tror ikke at han har mulighet å ta den med seg på jobb.

Er det noen som har gode tips til hva han kan gjøre for å få hunden til å bjeffe mindre? Eventuelt hvor han kan søke hjelp?

Og dersom han ikke viser interesse for å gjøre noe med bjeffingen, hvilke rettigheter har man når man ikke bor i borettslag men eier hver sin halvdel av en tomannsbolig?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynn med å ta en hyggelig prat med naboen om hvordan dere kan løse det?

Høres fryktelig slitsom ut å høre på en hund som bjeffer hele dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv lest en del om dette da vi har fått klage på vår hund. Jeg må si at jeg hadde satt pris på å få beskjed, så det er vel plassen å begynne. Bank på og legg frem at hunden står og uler, si hvor lenge den uler og hvor hyppig. Hør om det er noe han kan få gjort og si at du hadde satt stor pris på om de satt inn tiltak.

Du har rettigheter fordi om du ikke bor i borettslag, men jeg tror det er en lang og arbeidssom prosess å få den kastet ut. Den må være til ulempe, du må bevise at den er til ulempe (holder ikke med sjenanse) og siden man er veldig glad i hunden må du kanskje gå rettens vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Håper nok at dette kan ordnes på en minnelig måte:)

Synes jo synd i hunden også, derfor jeg lurte på om noen har tiltak å anbefale. Kunne vært greit å anbefale naboen noe dersom han ikke helt vet hva han skal gjøre for å hjelpe hunden sin. Skal såklart snakke med naboen, men tviler på at det i seg selv hjelper hunden til å roe seg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det eneste som hjelper er trening, trening, trening, tålmodighet, tid og at man er konsekvent. Det du kan foreslå da er hjemme alene trening, at han bruker hunden mer når han er hjemme og at han evnt. kontakter en pro. Avertere etter hundedagmamma på nett?

At han dekker til vinduer og at han setter på radio kan dempe angsten litt men igjenn så er det trening som ligger i bunnen. Det kan jo hende at hunden blir skremt av at det plutselig er lyder i huset når den er alene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ja, har lurt litt på det, kan jo hende den blir forvirret av å høre lyder fra vår del av huset. Håper det i såfall er noe den kan venne seg til med tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Hadde ein nabo med ein BC, den sto og bjeffa nesten konstant når den sto ute aleine i løpestreng. Holdt på å bli gal. Dama som eigde den kom ut et par ganger og sa "Shhhh" men så gav ho opp og flytta den fra forsiden av huset til hagen, ikkje at det hjalp noe særlig for da hørte vi den bare ennå bedre når vi skulle sove. Hvor den sto i all slags vær med et vanlig plastbur som ly, bjeffa og bjeffa og bjeffa. I timevis. Hver dag. Syns så synd på den hunden. Det er vel sånt som skjer når eineste grunnen til at man skaffer seg hund er at datteren ville ha fordi ho syns valpen vi hadde var så søt, men så mista ho interessen med ein gang den blei litt større.

Vi flytta til slutt, men tipper hunden holder på ennå, for eigeren var klar over problemet med brydde seg ikkje særlig med det lenger.

Tror nok det eineste du kan gjøre er å snakke med eiger, si at hunden bjeffer mye når de er vekke, og om de evt kan sette på radio eller TV når de er vekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg sliter med det samme, bare omvendt. Det viser seg at den lille hunden min står og bjeffer hele dagen... Hun begynte med det etter at vi flyttet til denne nye leiligheten. Jeg dekker til vinduer, setter på radio, legger ut godterier, også i kong og treat-ball. Ingenting har hjulpet. Jeg vet at trening kan hjelpe, men jeg er jo på jobb hver dag og har ikke mulighet til å trene henne så intensivt at det vil gi resultater. Jeg er så utrolig fortvila og aner ikke hva mer jeg skal gjøre. Naboene er heldigvis forståelsesfulle, og de er på jobb om dagen. De hører henne uansett ikke dersom de er i oppholdsrommene. Jeg prøvde å ikke gå ut så mye uten henne på ettermiddagene, men har funnet ut at jeg ikke kan isolere meg, og jeg må faktisk i butikken av og til... Har nå funnet ut at hundehjelpen.no selger antibjeffebånd som sender ut høyfrekvente lyder, men det er vel like ille som sitronsprut og strøm... Snart er jeg så desperat at jeg vurderer å kjøpe et... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjeffer hunden i intervaller, av typen: noen minutter - stille - noen minutter - stille? Eller bjeffer/uler den i flere timer? Eller er det litt ymse?

Hvorfor jeg spør er fordi at hvis den virkelig holder på hele dagen, så høres det nesten ut som separasjonsangst og da bør nok eier finne en hundepasser eller liknende? Noe bjeffing innimellom er dessverre ikke uvanlig etter min erfaring, så det er det verre å få bukt med :(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg er anonym bruker 18. april.

I kveld var jeg ute på besøk og fikk melding av naboen at bikkja mi "gikk amok" oppe. Det var ordene de brukte. Trodde ikke an liten vofs på knappe 5 kilo kunne "gå amok" så jeg skyndte meg hjem. Ja, jeg hørte at hu bjeffa da jeg kom, men alt var normal i leiligheten. Ingenting var ødelagt eller revet ned, klort opp eller noe.

Jeg prøvde et par ganger, for naboens skyld, å ha enne innestengt i et rom som de ikke kan høre henne fra. Det gikk ikke. Hu tissa og bæsja og klorte opp dørene og karmen. Jeg kan bare ikke gjøre det mot henne! Fikk helt vondt inni meg, og føler hun har blitt verre etter det.

Jeg har virkelig ikke mulighet til å trene henne, da jeg er alene og må jobbe hver dag. Jeg er så nær ved å kjøpe bjeffehalsbånd, sånt som vibrerer og lager lyd. Ikke sitron eller strøm. Har hørt at slikt kan forsterke angsten, men hva pokker skal jeg gjøre?? Er helt fortvila nå. Koster 350 kr. å leie hundetrener for 45 minutter. Har ikke råd til det siden dette vil ta flere uker.

Må jeg virkelig selge henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er anonym bruker 18. april.

I kveld var jeg ute på besøk og fikk melding av naboen at bikkja mi "gikk amok" oppe. Det var ordene de brukte. Trodde ikke an liten vofs på knappe 5 kilo kunne "gå amok" så jeg skyndte meg hjem. Ja, jeg hørte at hu bjeffa da jeg kom, men alt var normal i leiligheten. Ingenting var ødelagt eller revet ned, klort opp eller noe.

Jeg prøvde et par ganger, for naboens skyld, å ha enne innestengt i et rom som de ikke kan høre henne fra. Det gikk ikke. Hu tissa og bæsja og klorte opp dørene og karmen. Jeg kan bare ikke gjøre det mot henne! Fikk helt vondt inni meg, og føler hun har blitt verre etter det.

Jeg har virkelig ikke mulighet til å trene henne, da jeg er alene og må jobbe hver dag. Jeg er så nær ved å kjøpe bjeffehalsbånd, sånt som vibrerer og lager lyd. Ikke sitron eller strøm. Har hørt at slikt kan forsterke angsten, men hva pokker skal jeg gjøre?? Er helt fortvila nå. Koster 350 kr. å leie hundetrener for 45 minutter. Har ikke råd til det siden dette vil ta flere uker.

Må jeg virkelig selge henne?

du burde ikke ha hunden nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be dem kjøpe et halsbånd som gir hunden små støt hver gang den bjeffer. Eller et som spruter en form for væske ved hvert bjeff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er anonym bruker 18. april.

I kveld var jeg ute på besøk og fikk melding av naboen at bikkja mi "gikk amok" oppe. Det var ordene de brukte. Trodde ikke an liten vofs på knappe 5 kilo kunne "gå amok" så jeg skyndte meg hjem. Ja, jeg hørte at hu bjeffa da jeg kom, men alt var normal i leiligheten. Ingenting var ødelagt eller revet ned, klort opp eller noe.

Jeg prøvde et par ganger, for naboens skyld, å ha enne innestengt i et rom som de ikke kan høre henne fra. Det gikk ikke. Hu tissa og bæsja og klorte opp dørene og karmen. Jeg kan bare ikke gjøre det mot henne! Fikk helt vondt inni meg, og føler hun har blitt verre etter det.

Jeg har virkelig ikke mulighet til å trene henne, da jeg er alene og må jobbe hver dag. Jeg er så nær ved å kjøpe bjeffehalsbånd, sånt som vibrerer og lager lyd. Ikke sitron eller strøm. Har hørt at slikt kan forsterke angsten, men hva pokker skal jeg gjøre?? Er helt fortvila nå. Koster 350 kr. å leie hundetrener for 45 minutter. Har ikke råd til det siden dette vil ta flere uker.

Må jeg virkelig selge henne?

Hvis du ikke har mulighet eller råd til å trene henne burde du nok ikke ha hunden nei.

Føler med deg her men det må være virkelig fælt for naboene dine å høre på konstant bjeffing når du er ute og siden det nå har gått over 5 måneder siden det første innlegget vil jeg si at de har vært ganske tålmodige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be dem kjøpe et halsbånd som gir hunden små støt hver gang den bjeffer. Eller et som spruter en form for væske ved hvert bjeff.

Siden strømming av hund er forbudt i Norge så er det litt dumt å foreslå noe sånt.

DAP er en god idé! Dog Appeasing Pheromone, syntetiske feromoner som etterlikner de tispa skiller ut når hun dier valpene. Sammen med trening hjelper det veldig på stressa hunder generelt. (Kjøpes som en dispenser man plugger i stikkontakten, i gangen for eksempel). Uansett; ta en prat med dem! Det er ikke sikkert de er klar over problemet, de vil antakelig bli glad for at du varsler.

En mulighet for dem er å finne noen som kan passe hunden på dagtid, og begynne på scratch med hjemme-alenetrening i helger og ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden strømming av hund er forbudt i Norge så er det litt dumt å foreslå noe sånt.

Det kunne jeg ikke vite.....

Jeg foreslo dessuten halsbånd som spruter sitron når hunden bjeffer. Det er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er anonym bruker 18. april.

I kveld var jeg ute på besøk og fikk melding av naboen at bikkja mi "gikk amok" oppe. Det var ordene de brukte. Trodde ikke an liten vofs på knappe 5 kilo kunne "gå amok" så jeg skyndte meg hjem. Ja, jeg hørte at hu bjeffa da jeg kom, men alt var normal i leiligheten. Ingenting var ødelagt eller revet ned, klort opp eller noe.

Jeg prøvde et par ganger, for naboens skyld, å ha enne innestengt i et rom som de ikke kan høre henne fra. Det gikk ikke. Hu tissa og bæsja og klorte opp dørene og karmen. Jeg kan bare ikke gjøre det mot henne! Fikk helt vondt inni meg, og føler hun har blitt verre etter det.

Jeg har virkelig ikke mulighet til å trene henne, da jeg er alene og må jobbe hver dag. Jeg er så nær ved å kjøpe bjeffehalsbånd, sånt som vibrerer og lager lyd. Ikke sitron eller strøm. Har hørt at slikt kan forsterke angsten, men hva pokker skal jeg gjøre?? Er helt fortvila nå. Koster 350 kr. å leie hundetrener for 45 minutter. Har ikke råd til det siden dette vil ta flere uker.

Må jeg virkelig selge henne?

Har du ikke hatt sommerferie? Det er kanskje litt seint nå, men det du trenger er fri over en viss tid og/eller hjelp. Kanskje ikke nødvendigvis en proff hundetrener, selvlært kunnskap og en medhjelper som har tid for en periode kan også være bra. Å ta opp tiden hun er alene på kassett kan være en måte å finne ut hvor smertegrensen hennes går, hvor lang tid det tar før hun begynner å rope. Kanskje finne et mønster.. Så går utfordringen ut på å komme hjem eller få noen til å komme til henne før krisa inntreffer. Og gradvis utvide tiden alene. En strukturert plan som tar hensyn til hunden og som følges opp konsekvent. En hundetrener kan ikke gjøre annet enn å fortelle deg hva DU skal gjøre, en billig løsning er å lese masse, slik at DU kan redde hunden din fra alene-marerittet.

Har du sjekket om det har noen effekt å gå tur før jobben? Trene lydighetsøvelser, øke vanskelighetsgradene, gi henne mentale utfordringer før du drar fra henne? Ser du nevner aktivitetsleker, men er det krise å være alene så blir jo slike leker mindre interessante. Er hun sliten, eller i hvert fall har fått utløp for nattens opplading av energi før hun skal være alene kan det ha en del å si for hvor lenge hun synes det er greit å være alene.

Å ha hund er en livsstil, og er man alene om alt ansvaret blir man veldig bundet. Sånn er det bare! Hunden blir ekstra bundet, du er jo hele verden for henne! Etter at du har sovet og vært utilgjengelig mange timer, og etter at du har vært borte mange timer på jobb er det rett og slett ikke mulig å bruke de få resterende timene av døgnet til å være enda mer alene. Der ryker alle fritidsaktiviteter som utelater hund, men på den positive siden finnes det så mange mye bedre ting man kan gjøre sammen med hunden!

PS. For oss har bilen vært et fint sted å være vinterstid, der jeg har gått ned til hunden i pauser, gått tur i langpauser osv. Jeg slipper henne løs i bilen, hun røyter den ned, passer på at setet mitt er varmt og smiler pent til alle som går forbi. Vi elsker hverandre (og klesruller), og alt er bra :)Hun kan være alene hjemme også, men jeg har en maxgrense på 8 timer -mer enn det så må hun bli med. De eneste gangene hun har bjeffet eller gjort ugang er når jeg har sviktet ift turer eller er stressa i det jeg drar. Nå er dette en type 25 kg ulldott, jeg vet ikke hva slags hund du har, men får den vinterpels kan bilen kanskje være en velgjørende miljøforandring nå som det blir kaldt og trygt i været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...