Gå til innhold

4-åring med synsproblemer

Fremhevede innlegg

Skrevet

En oppdatering. Vi var på kontroll hos optiker i dag. Vi var der først 50 min., deretter kom vi tilbake litt senere, og var der ytterligere en halv time. Til sammen ca. 1 time 20 min. effektiv undersøkelse. Til sammenligning tok det ca. 10 min. hos øyelegen.

Gutten tok det veldig seriøst og deltok aktivt hele veien, selv om det var både ubehagelig og slitsomt. Han var en liten helt egentlig :) .

Resultatet av synstesten og den tekniske undersøkelsen (scanning av øyet) er at det ble konstatert en del skjevhet i en hornhinne, litt i den andre, men "feilen" var ca. halvparten av det øyenlegen hadde kommet frem til. Ifølge undersøkelsen i dag trenger gutten ikke briller på dette stadiet, faktisk uttalte optikeren at hvis han tar i bruk de brillene vi har bestilt etter testen hos øyenlegen, vil han få problemer siden de er for sterke.

Vi ble anbefalt at han IKKE bør bruke briller nå, i hvert fall ikke så lenge vi ikke merker noe på ham. Når han begynner på skolen bør han testes på nytt, og hvis skjevheten ikke har endret seg bør han begynne å bruke briller i undervisningssammenheng. Dette står i sterk kontrast til det øyenlegen sa, at han kom til å bli et "brillebarn" og måtte bruke briller fra morgen til kveld.

Vi er på en måte lettet. Gutten har riktignok et mindre synsproblem, men som han muligens vil kunne vokse av seg. Hvis han må begynne med briller, blir det sannsynligvis kun i lese/undervisningssituasjoner. Optikeren sa at "mange har tilsvarende synsproblemer uten å merke det". Det er godt å få konstatert med rimelig sikkerhet at situasjonen ikke er så dramatisk som vi ble forespeilet, og at våre observasjoner stemmer overens med funnene. Undersøkelsen, og teknologien som ble brukt, virket veldig overbevisende på oss, og vi velger å tro på dette resultatet.

På den annen side er det litt skremmende hvor kjapt man kan få en feildiagnose, med de konsekvenser det vil kunne få....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...