Gå til innhold

Bipolar lidelse

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei

Sitter selv nå og undrer på om jeg kan ha bipolar lidelse, har bestil time for utredelse. Men er det noen her som kan fortelle om sin hverdag? Hvor ofte skifter du humør og funker medisinering o.l

Selv er jeg deprimert sikkert "2 uker på, 2 uker av", og veldig livlig de andre 2 ukene. Men etter hva jeg har lest meg til så virker det mye oftere enn "normalt". Har mistet mange jobber pga dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det finnes noe som heter rapid change bipolaritet. For noen så skifter det til og med så raskt at man rekker flere depresjoner og opturer på en dag!

Gjest Gjest
Skrevet

Types of bipolar disorder, cyclothymic disorder, bipolar I, bipolar II, mania, hypomania, rapid cycling.

http://www.mixednuts.net/bipolar.html

Ha hormonelle endringer, og kostholdet i bakhodet. Gjerne før dagbok, med mat, aktivietsnivå og menstruasjon som 3 hovedfaktorer å holde et øye med.

Skrevet

Jag blev diagnostiserad som bipolär II när jag var deprimerad och hade anorexi. Det värsta var att ingen talade om det för mig! Diagnosen stod i mina journaler och läkare behandlade mig därefter, men det dröjde fan flera år innan någon talade om för mig att jag var bipolär! Idag stämmer dock inte ett enda symptom, så jag tror att det var en feldiagnos, men ändå.

Om jag ska beskriva vardagen som den var just då (och förmodligen anledningen till att jag fick diagnosen) så var jag väldigt upp och ner under dagen. Ena sekunden var jag jätteglad och kände mig som queen of the world för att bara vilja begå självmord i nästa. Det var väldigt obehagligt och jag levde med det i flera år. Jag fick börja på antidepressiva och tyckte att det hjälpte en del. Jag har slutat med dem för länge sedan och är lite instabil, men inte bipolär. Någon som vet om man kan vara "tillfälligt" bipolär? Som jag har förstått det är det någonting man föds med och någonting man alltid kommer att ha.

Angående att du tycker att det verkar ofta att byta efter 2 veckor, så är det högst individuellt. Det finns väl olika varianter också, och grader. Och det finns även behandling och läkemedel. :)

Intressant det gjest skriver, angående kosthållning! Kan min ätstörning alltså ha påverkat min diagnos och min "bipolaritet"? Jag började inte med det bipolära beteendemönstret förrän jag började äta och gå upp i vikt igen. Och nu när jag är relativt stabil i mitt ätande och i min vikt så är jag ju inte bipolär? Åh, jag önskar att mina läkare hade förklarat allt för mig när det var aktuellt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...