Gå til innhold

Klump under brystvorten

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I de siste 2 årene ca har jeg kjent at jeg har hatt en eller annen klump under brystvorten/areola på det venstre brystet (når jeg på en måte tar med tommel og pekefinger). Klumpen ligger litt til venstre, slik at halve er under brystvorten mens den andre halvdelen er utenfor. Det er litt vanskelig å si hva slags fasong den har. Jeg har også ganske små bryster, føler de ikke har utviklet seg noe spesielt siden jeg var sånn 12-13år, kan det være at kulen bare er pga at brystene mine er litt sent ute?

Jeg er 22år og har gått på p-piller i ca 6-7år. Etter ca 4år begynte det å komme ut en klar/gråaktig væske fra begge brystvortene hvis jeg klemte litt forsiktig. Fikk sjekket det hos lege, og der fikk jeg beskjed om at det ikke var noe å bekymre seg over, og at det er vanlig. Nå det siste året eller noe har det kun kommet væske ut fra den høyre brystvorten.

Mens den høyre brystvorten blir vanlig stiv når det f.eks er kaldt osv, skal det veldig mye til for at den venstre brystvorten/areola blir det. Virker som om den venstre brystvorten/areola er litt sånn "slapp", i tillegg til at brystvorten "flyter" i ett med areola, og peker sånn skrått nedover. Jeg kan ikke huske at brystvorten på den venstre siden har vært slik tidligere.

Det er kanskje litt vanskelig for noen å si noe om hva dette kan være, men om noen har vært borti noe lignende ville det vært fint å høre fra dere. Jeg vet det bare er å gå til legen å fortelle om det, men tenkte jeg skulle sjekke her først.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er klumpen ikke lik på begge sider?

Alle har iallefall en klump under brystvorten. Det er brystkjertel og helt normalt.

Hvis du tenker på kreft ogsånt er det som regel en uøm ertestørrelsestor uøm knutekul som plutselig oppstår.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som kan fortelle deg om dette er noe farlig eller ikke er mammografi og eventuelt celleprøve. Så hvis du har fått en klump som ikke har vært der før bør du bestille time hos fastlegen, og ta det derfra. Kreft "pleier" ikke å være typisk på noen måte, selv legen din kan bare gjette hva det er med utgangspunkt i hvordan kulen føles ut.

Jeg oppdaga en kul i mitt bryst, og siden jeg ikke visste hvor lenge den hadde vært der bestilte jeg time hos fastlegen med en gang. Følte meg litt hysterisk først, men fikk bekreftet fra legen at dette var riktig ting å gjøre. Grudde meg også litt tilundersøkelsen, men det gikk helt fint, og i etterkant er det veldig godt å kunne være sikker på at det ikke er noe farlig. Og om det skulle være noe farlig er det jo bedre jo raskere man oppdager det.

Noe av grunnen til at man bør gå til legen med en gang er også at det som regel er 1-2 måneders ventetid på videre undersøkelser, så det er best å sette i gang prosessen med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...