Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en ting angående p-piller og beskyttelse

Jeg pleier å ha sex med kjæresten uten kondom, siden jeg bruker p-pillene Yasmin og ingen av oss har hatt eller har kjønnsykdommer. Men det står så mye forskjellig på nettet so here we go:

Man kan ha ubeskytta sex iløpet av den siste uka(altså tredje uka på brettet)så lenge man tar tablettene innen 12-timersgrensa, og SÅ ha tablettfri uke uten å bli gravid? Gjelder det samme uke 1 også, eller må jeg vente en stund etter å ha begynt på p-pillene etter den tablettfrie uka? Jeg har nemlig hørt at sæd kan overleve flere dager i ja, vaginaen eller hva en skal si, og det fikk meg til å lure litt...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesty
Skrevet

Når man begynner på et nytt pille-merke for første gang skal man vente rundt 8 dager før man kan ha ubeskytta sex. Men det virker som om du har gått på Yasmin en stund, så det trenger du ikke tenke på.

Så lenge du husker å ta alle pillene dine til riktig tid (innenfor 12-timersgrensa), kan du ha sex hele perioden - også i den pillefrie uka.

Du trenger ikke vente litt etter den pillefrie uka, p-pillene fungerer hele tiden :)

Skrevet

Takk for svar:-)

I dag skulle jeg ta den siste pilla på brettet, men tok den først nå. I hverdagen tar jeg den rundt 7-8 tiden på morgenen, på lørdager og søndager, evt ferier i 12-tida på formiddagen fordi jeg står opp senere. Men i dag altså, tok jeg den først litt før ni på kvelden... Har jeg oversteget 12-timersgrensa da? Jeg og typen hadde ubeskyttet sex igår, men har det noe å si? Jeg skal egentlig starte på pillefri uke imorra, men må det utsettes da?

Skrevet (endret)

Jeg vil si at det går bra, men for å være sikker kan du jo ha en dag mindre med pillefri? Se i pakningsvedlegget om det står noe spesielt.

2 timer for sent er jo ikke allhverdens det :)

Endret av Hinata
Skrevet

Jeg vil si at det går bra, men for å være sikker kan du jo ha en dag mindre med pillefri? Se i pakningsvedlegget om det står noe spesielt.

2 timer for sent er jo ikke allhverdens det :)

I vedlegget står det at jeg enten skal;

- ta tabletten jeg har glemt og fullføre brettet, og så deretter begynne direkte på nytt brett igjen istedenfor den pillefri uka.

- eller slutt gjeldende brett umiddelbart, ha tablettfri uke og så fortsette med neste brett.

Hva kan være lurest iogmed at jeg har hatt sex uten kondom i helgen?

Skrevet

Det er vel vilkårlig hva du gjør, men er vel kanskje greit å begynne på nytt brett?

Skrevet

Det er vel vilkårlig hva du gjør, men er vel kanskje greit å begynne på nytt brett?

Ja, det er kanskje best å være på den sikre siden :rolleyes: Men vedlegget sier ingenting om prevensjon i ettertid, men jeg og typen bør vel kanskje bruke kondom i nærmeste ettertid?

Kan høre med apoteket/helsesøstera om det, føler bare jeg begynner å bli en gjenganger hos både dem og helsesøstera med spørsmål om p-piller :laugh:

Skrevet

Det står vel i vedlegget at man er sikker hvis man gjør det på den måten som står? ;)

Skrevet

Det står vel i vedlegget at man er sikker hvis man gjør det på den måten som står? ;)

Det står ingenting om man må ta forholdsregler eller ikke i uke 3:S

Skrevet

Siden det ikke står spesifisert at du må bruke annen prevensjon, så er du nok sikker :)

Skrevet

Siden det ikke står spesifisert at du må bruke annen prevensjon, så er du nok sikker :)

Ah, ok. Tusen takk for svar, nå slipper jeg en søvnløs natt, hehe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...