Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg lurer på om det er noen her inne som har erfaringer med høyt stoffskifte og graviditet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir kanskje ikke helt det samme, men jeg har fjernet skjoldkjertelen pga kreft for ni år siden og er derfor høyt medisinert for å unngå tilbakefall. Jeg er nå gravid, og skal følges nøyere opp pga dette. Jeg fikk beskjed tidligere om at jeg ikke trenger å gå ned på doseringen i starten pga at kroppen trenger mer tyroksin under graviditeten, og at dette vil regulere seg selv med at det blir mindre medisin per kilo etter hvert som jeg vokser. Jeg skal følges opp med blodprøver hver tredje uke for å holde kontroll med stoffskiftet.

Legen har også sagt noe om hvilken uke når fosteret har sin egen skjoldkjerten og derfor ikke lenger er avhengig av morens tyroksin, men jeg har glemt hvilken uke det var. Jeg husker bare at det var ganske tidlig i svangerskapet, kan det være uke 8? Så jeg vil tro at så lenge du klarer å bli gravid og kommer deg over den første kneika er ungen trygg.

Dette blir jo ikke helt det samme som en person som har en skjoldkjerten som produserer for mye tyroksin, men noe info er kanskje likt?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det blir kanskje ikke helt det samme, men jeg har fjernet skjoldkjertelen pga kreft for ni år siden og er derfor høyt medisinert for å unngå tilbakefall.

Dette blir veldig OT, men jeg ble også behandlet for kreft i skjoldbrukskjertelen for snart 9 år siden. Går det bra med deg? Har du fått noen senproblemer etter behandlingen?

Jeg sliter veldig med kronisk fatigue, og det ser ut som jeg kommer til å forbli 100% ufør.

Skrevet

Jeg har jo lavt stoffskifte da, men mener det er mye skumlere å ha lavt stoffskifte enn høyt når man er gravid.. :klø: Man bør hvertfall være medisinert slik at verdiene er normale når man er gravid, og ta prøver ofte gjennom svangerskapet fordi det fort kan forandre seg. Stoffskiftet mitt har blitt lavere og lavere gjennom graviditeten så jeg har måttet øke medisindosen veldig mye. Tror legen min sa at TSH bør ligge på 1-1,5 når man er gravid og bruker medisiner for stoffskiftet. Hun hadde nettopp vært på stoffskiftekurs ;)

Skrevet

Det er problemer å være gravid dersom stoffskiftet er i ubalanse, lavt stoffskifte kan gi milde hjerneskade, mens høyt stoffskifte har stor risiko for abort og misdannelser.

Jeg hadde høyt stoffskifte (Graves) med grei beskjed om å ikke bli gravid før det var stabilt, men så var vi litt uforsiktige og ble gravide likevel. Heldigvis hadde jeg allerede begynt nedtrapping av medisiner og var på god vei til normale verdier, men endokrinologen var bekymret med tanke på større fare for abort. Jeg ble derfor registrert som høyrisikosvangerskap og var på flere ultralyder de første 4 mndr for å registrere at alt utviklet seg normalt. I tillegg måtte jeg slutte på neo-mercazole da jeg oppdaget at jeg var gravid, for de var redde for at det skulle ødelegge skjoldbruskkjertelen til barnet.

Det var mye testing og ekstra oppfølging, i tillegg til mye usikkerhet hos legene. Problemet ble at nesten ingen leger hadde erfaringer med høyt stoffskifte, og det pga at de ikke anbefaler de med høyt stoffskifte å bli gravide. Lavt stoffskifte er mye mer vanlig og kan behandles med levaxin i svangerskapet. Ved høyt stoffskifte kan en ikke ta så mye medisin for det fungerer mer som en gift som dreper funskjonen til skjoldbruskkjertelen, men blir det ikke medisinert så er det stor fare for abort.

Jeg stabiliserte meg sakte med sikkert i svangerskapet og ble friskmeldt da jeg var ca.6 mnd på vei og foreløpig er jenta mi på to mndr frisk og normal. De sa det ikke var uvanlig at de med Graves ble bra underveis i svangerskapet fordi det er en autoimmun sykdom, og at det er 50/50 sjanse for at jeg får stoffskifteproblemer senere.

Jeg har en arvelig faktor og fikk høyt stoffskifte etter forrige fødsel og måtte derfor slutte å amme da jeg begynte på medisin, derfor håper jeg at jeg ikke får det igjen (vil gjerne amme tulla).

Bare spør i vei om det er noe du lurer på, jeg hadde selv mange spørsmål da jeg ble syk og gravid, så jeg skal svare etter beste evne.

Skrevet

Første gang jeg fikk beskjed om at jeg hadde høyt stoffskifte var 3,5 år siden. Etter ett år med intensiv behandling og mye prøver og oppfølginger ble jeg erklært "frisk" for 2,5 år siden. Da fikk jeg også beskjed om at jeg fremdeles hadde høye utslag på prøvene mine men at jeg var innenfor normalen, og at det gjerne var slik kroppen min skulle være.

Rett før jul fikk jeg beskjed om at det høye stoffskiftet var kommet tilbake, og jeg har gått på medisiner og hatt regelmessige legetimer siden det. Jeg fikk også beskjed om at det mest sannsynlig var Graves jeg hadde også, men var ganske usikker på hva det egentlig ville si, så jeg har lest meg litt opp på det på nettet, men har likevel mye jeg lurer på i forbindelse med det. Jeg har også blir henvist til sykehus for å sjekke om skjoldbruskkjertelen min var forstørret, men fikk beskjed om at det var så lite at det ikke var noe å bekymre meg for. Siden forrige legetime har jeg økt dosen min til 15 mg Neo-Mercazole pr/dag og skal inn til kontroll i begynnelsen av mai.

Jeg har alltid hatt et ønske om å få barn, og da min kjære sa at han var klar for det nå også fikk jeg ikke mindre lyst!

Så neste kontroll jeg skal inn på kommer jeg til å ta dette opp med min lege, og så får jeg se hva hun sier til det og hvem jeg evt kan bli henvist videre til.

Skrevet

Be om henvisning til endokrinolog så kan dere planlegge et svangerskap sammen. Det er viktig, for en vanlig lege har ikke nok kompetanse. Lær deg hva som er dine normalverdier, skriv ned alle resultat på prøver, og i forhold til svangerskap er TRAS-verdien viktigst (er kun de med Graves som har).

En kan ikke gå på neo-mercazole når en er gravid eller prøver å bli gravid, men en endokrinolog kan søke for at du skal få en annen medisin som heter Propyltiouracile (PTU). Det er anbefalt å være medisinfri, men går ikke det så er denne medisinen å foretrekke, men den er egentlig ikke godkjent i Norge og må derfor søkes om. Jeg var nede i 5mg neo-mercazole da jeg ble gravid og måtte slutte på dagen, og så var det blodprøver hver 3. uke.

Så en god endokrinolog er det du trenger nå. Henvisning tar kanskje litt tid, men det er ikke å anbefale å bli gravid før kroppen er klar for det.

Skrevet

Har neste legetime 3. mai, så da skal jeg få legen til å henvise meg til en endokrinolog.

Jeg har ikke fått vite hva TRAS ligger på hos meg, men jeg har fått vite TSH og FT4. Skal be om at de tester det også når jeg skal ta blodprøve i forkant av timen.

TSH: <0,010

Normal: 0,35 - 5

FT4: 25

Normal: 9-19

Jeg har alltid hatt et høyere stoffskifte enn det som er normalt både før de oppdaget det og etter, så jeg føler meg ikke noe dårlig selv om tallene er ganske så høye og lave slik som de er. Så bare håper at det er mulig for meg å få til en graviditet innen ikke så altfor lang tid, og at jeg ikke blir "straffet" pga denne sykdommen jeg gjerne skulle vært forruten.

Takk for all hjelp du har kommet med til nå, LilleMy28!

Skrevet

Dette blir veldig OT, men jeg ble også behandlet for kreft i skjoldbrukskjertelen for snart 9 år siden. Går det bra med deg? Har du fått noen senproblemer etter behandlingen?

Jeg sliter veldig med kronisk fatigue, og det ser ut som jeg kommer til å forbli 100% ufør.

Med meg går det fint, i alle fall hvis man ser bort fra en periode med kraftig overdosering av medisiner og tilhørende kjipe bivirkninger. Send meg gjerne en pm dersom du trenger mer info så slipper vi å kuppe tråden...

• 4 uker senere...
Skrevet

Kan vel oppdatere her med de nye prøvesvarene mine.

TSH: 12

Normal: 0,35 - 5

FT4: 10

Normal: 9-19

Så nå begynner jeg å få lavt stoffskifte her.. Skal senke medisindosen min fra 15 mg/dag til 5 mg/dag, så håper det gjør at den stabiliserer seg..

Alt jeg vil er å bli gravid, men det er tydelig at det ikke skal bli lett for meg :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...