Gå til innhold

Hvilke vitaminer tar du tilskudd av, og hvorfor? :)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som tittelen sier,hvilke ekstra vitaminer tar du, og hvorfor tar du disse vitaminene ? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tar multivitamintablett, denne typen, fordi jeg spiser for ensidig til å få i meg alle de nødvendige vitaminene gjennom kostholdet. Og Eye-Q fordi den gir bedre konsentrasjon.

Endret av Aeryn
Skrevet (endret)

jeg tar b-vitaminer, fiber og omega 3.

Fiber fordi jeg skulle teste om det hjalp mot mageproblemene jeg har hatt i maaaange år, noe det gjorde så derfor forsetter jeg.

omega 3 fordi jeg ikke spiser fisk så ofte.

og b vitamin fordi jeg ikke spiser kjøtt.

ja nå er vel ikke fiber vitamin, men men..

Endret av sebra
Skrevet

jeg tar b-vitaminer, fiber og omega 3.

Fiber fordi jeg skulle teste om det hjalp mot mageproblemene jeg har hatt i maaaange år, noe det gjorde så derfor forsetter jeg.

omega 3 fordi jeg ikke spiser fisk så ofte.

og b vitamin fordi jeg ikke spiser kjøtt.

ja nå er vel ikke fiber vitamin, men men..

"Hvilken" fiber bruker du?

Jeg har også mageproblemer, men har kjøpt noe fiber i Thailand, som har veldig god effekt, men den er snart tom :(

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar en multivitamintablett samt omega 3. Fordi det er sunt.

I tillegg så tar jeg Kalsium, vitamin D og Magnesium pga benskjørhet.

Skrevet

Just nu tar jag bara ett Silica-tillskott för att mina naglar är så otroligt sköra plus att jag fått en hel del problem med huden.. Märker en förbättring dock. :) Men jag slutade nyligen med järn då jag hade kraftig blodbrist då jag varit vegetarian och vegan sedan jag var 11 (är 20 nu). Började äta kött i höstas och mår suveränt nu dock. ;)

Skrevet

Jeg bruker ølgjær for hud, hår og negler. (selvom det smaker heeelt grusomt :( )

Skrevet (endret)

"Hvilken" fiber bruker du?

Jeg har også mageproblemer, men har kjøpt noe fiber i Thailand, som har veldig god effekt, men den er snart tom :(

idoform bruker jeg =)

Jeg har hatt magesmerter nesten hver dag når jeg har stått opp tidlig, mener jeg har lest og hørt noe om at det er fordi systemet ikke er igang enda, og fiberen har virka helt suverent, har nesten aldri problemer lenger. tenkte jeg bare skulle fortelle om problemene tilfelle noen andre som har samme problem leser her.

haha så jo ikke at det var du som hadde starta tråden, trodde jeg kuppa tråden til en annen ts her hehe...

Endret av sebra
Skrevet

idoform bruker jeg =)

Jeg har hatt magesmerter nesten hver dag når jeg har stått opp tidlig, mener jeg har lest og hørt noe om at det er fordi systemet ikke er igang enda, og fiberen har virka helt suverent, har nesten aldri problemer lenger. tenkte jeg bare skulle fortelle om problemene tilfelle noen andre som har samme problem leser her.

haha så jo ikke at det var du som hadde starta tråden, trodde jeg kuppa tråden til en annen ts her hehe...

Var bare meg som lurte ;)

Idoform, de går på å regulere bakteriefloraen i mage/tarm?

Skrevet

Tar ikke noe akkurat nå, fordi jeg prøver å få i meg det jeg trenger gjennom et variert kosthold. Spiser mye frukt og grønt, og nok fisk til å dekke behovene. Det eneste jeg tror jeg mangler litt på er sink, noe jeg også har fått beskjed om av legen min. Menneh, det glemmer jeg stadig å kjøpe... :sjenert:

Ellers anbefaler jeg alle som er interessert å sjekke ut informationisbeautiful.net som har laget en grafisk fremstilling av vitenskapelig bevis for ulike kosttilskudds effektivitet. Informasjonen blir generert fra et googledoc som raskt kan oppdateres når det kommer nye forskningsresultater, og den baseres kun på store, blindete og placebo-kontrollerte studier.

De ulike tilskuddene er representert ved en boble. Jo høyere en boble er, jo mer bevis finnes det for at kosttilskuddet fungerer. Jo større boblen er, jo mer populært er tilskuddet (basert på antall treff ved et søk på Google). Til venstre er det ulike grader av bevis, fra sterk til lovende, videre til konflikterende (altså at man har studier som inidkerer ulike ting) og ned til null bevis.

Dette bildet er en statisk versjon som viser en generell oversikt. Boblene som representerer tilskudd viser også hvilke sykdommer/tilstander det er bevist å fungere for.

Denne siden er enda kulere og viser hvor effektive tilskuddene er for den enkelte sykdommen/tilstanden. (trykk på "show me" i høyre hjørne, så kommer det opp en liste)

Et viktig poeng er selvfølgelig at dette er basert på behovet til en voksen som ellers har et sunt kosthold. C-vitaminer kan sikkert være fint å ta om man generelt kun spiser kjøtt og potet, men for en som får i seg endel frukt og grønt så er det mye mindre bevis for at det er nyttig å ta dette som tilskudd.

En helt genial side som gir en god oversikt, synes jeg. Dette er et område det kan være fryktelig vanskelig å sette seg inn i, og de færreste har vel tid til å sitte flere timer på pubmed for å finne ut om de bør eller ikke bør ta omega 3-tilskudd. Samtidig er det morsomt å se forholdet mellom popularitet og effektivitet.

Skrevet

Jøss, takk! Denne var jo virkelig nyttig :)

Prøver å ha et sunt og variert kosthold jeg også, men det er vel noe som jeg bør ta tilskudd av også .

Skrevet

http://www.idoform.no/

hvis du ser her så kan du se hvilke forskjellige typer de har.

jeg går på den som heter idoform fiber.

Skrevet

Jeg tar magnesium-tilskudd for å lindre urolige ben.

Skrevet

http://www.idoform.no/

hvis du ser her så kan du se hvilke forskjellige typer de har.

jeg går på den som heter idoform fiber.

Takk, da skal jeg få kjøp den :) Regner med de har den på apoteket?

Skrevet

jepp jepp er der jeg kjøper den =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...