Eliza Doalot Skrevet 6. april 2010 #1 Skrevet 6. april 2010 Hvor billig kan man egentlig gjøre oppussing av et bad? Jeg skal flytte inn i et hus med et gammelt bad på cs 3 kvm, som desperat har behov for oppussing. Det er i underkant av 30 år siden forrige gang det skjedde. I utgangspunktet var planen å legge endel penger i dette badet, men siden det er mulig at det blir en større ombygging av huset om noen få år som vil involvere badet, blir det litt meningsløst. Siden en oppussing da blir på budsjett har jeg ikke veldig høye krav, men jeg vil ha varmekabler noe som ikke er der fra før. Utover det er egentlig alt åpent, men det er ingenting av det som er der i dag, som kan brukes videre. Alt må derfor kjøpes nytt. Noen som har budsjettvennlige forslag til meg, og gjerne også en formening om hva dette vil koste? På forhånd takk!
Halkatla Skrevet 6. april 2010 #2 Skrevet 6. april 2010 Det er ganske strenge regler når det gjelder oppussing av bad og andre våtrom. Legger ved et par linker til deg angående tips og regler. Maxbo Vi i villa
Suzy Skrevet 6. april 2010 #3 Skrevet 6. april 2010 Det kommer jo veldig an på størrelsen på badet, men jeg ville nok anbefale baderomsplater fra Maga Flis (sånn a la Litex) og fliser fra samme sted. Klarer dere gjøre ting sjøl så er det jo bare tilkoblingen av varmekablene dere trenger fagfolk til - resten kan dere gjøre sjøl.
hilli Skrevet 6. april 2010 #4 Skrevet 6. april 2010 Jeg tror det kan gjøres relativt billig (under 50 000) hvis man bruker gulvbelegg og våtromstapet, og det tar kun noen dager å legge. Dersom det er fliser der fra før så må det sikkert mer arbeid til, og dermed blir det jo dyrere. Jeg ser at du vil ha varmekabler, og da blir det dyrt siden du må ha både murer, elektriker og rørlegger på besøk.
Suzy Skrevet 6. april 2010 #5 Skrevet 6. april 2010 Om du ikke flytter på noe trenger du ikke rørlegger og du må ikke ha murer for å rette av et gulv, og heller ikke for å legge kablene utover - du trenger en elektriker til å sjekke at de er lagt rett og å koble kablene til, men ikke noe annet - det trenger ikke bli så dyrt.
Eliza Doalot Skrevet 6. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 6. april 2010 Veldig hyggelig å høre at dette ikke behøver å bli så dyrt! Jeg kommer ikke til å flytte noen installasjoner foreløpig. Det blir aktuelt først ved en evt ombygging. Ellers kommer jeg nok til å velge våtromsplater på veggene og våtromsbelegg på gulvet, og ellers billigste mulige alternativ innenfor våtromsstandarden. Igjen takk for svar!
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #7 Skrevet 6. april 2010 Da vi pusset opp en utleieleilighet på billigst mulig måte ble gulvet rettet av og vi la varmekabler og fliser. Vi flisla også veggen i dusjnisjen (hadde membran på veggen først) og satte opp dusjvegger av typen man "bretter inn" når de ikke er i bruk. Veggene malte vi og vi satt inn en rimelig baderomsinnredning. Totalt med elektriker til å koble på varmekablene kom oppussingen på 30.000 kr.
Eliza Doalot Skrevet 6. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 6. april 2010 (endret) Kjempeflott med konkrete priser! Det høres ut som om prosjektet deres tilsvarer det jeg kan tenke meg, og 30.000 er i høyeste grad overkommelig synes jeg. Endret 6. april 2010 av Eliza Doalot
Gjest Stavangermamma78 Skrevet 6. april 2010 #9 Skrevet 6. april 2010 (endret) Det kommer jo veldig an på størrelsen på badet, men jeg ville nok anbefale baderomsplater fra Maga Flis (sånn a la Litex) og fliser fra samme sted. Oppussing av bad kommer (tro det eller ei) ikke an på størrelsen av badet. Det er faktisk ikke stor prisforskjell på et bad på 3 kvm og et på 9! Dere kan gjøre mye selv, men pass på at dere vet hva dere driver med. Spesielt viktig siden dere ikke vet om det blir noen ny oppussing om noen få år. For da skal det jo sannsynligvis stå 10-15 år. Nå vet jeg jo ikke hvor mye dere skal gjøre, men skal dere ta hele badet med ny støp og membran og alt, og du skal ha alt gjort hvitt av håndverkere, kommer du ikke under 150.000, for det er med de aller aller billigste løsningene. 50.000 er helt bak mål, så legger du deg på det, kommer du til å gå på en smell. Men et godt råd, er at om du skal ha det gjort av firmaer, så ha i kontrakten at du alltid skal ha en person som snakker godt norsk eller engelsk på badet ditt under oppussingen. Jeg har jobbet som tømrer i noen år, og da også pusset opp en del bad. Du aner ikke hvor mange dårlige bad jeg har sett! Til og med et par som hadde fallet vekk fra sluket! Så følg også med selv, og ser du noe du synes ser merkelig ut, så spør. Legg ut annonse på anbud.no, eller (det beste) ringe et firma du har hørt mye positivt om fra bekjente. Endret 6. april 2010 av Stavangermamma78
Suzy Skrevet 6. april 2010 #10 Skrevet 6. april 2010 *sukk* Hvor mange kvadratmeter fliser og baderomsplater du trenger spiller da faktisk inn på hvor mye penger du må bruke på det Jeg fastholder at om man klarer å gjøre mye sjøl så trenger det ikke bli så dyrt og det trenger ikke bli ulovlig eller feil heller.
Gjest Stavangermamma78 Skrevet 6. april 2010 #11 Skrevet 6. april 2010 Det har ikke mer å si en et par tusenlapper. Etter å ha bygd, pusset opp og priset bad i noen år vet jeg hvor det ligger hen. Mureren bruker heller ikke mye mer tid på å legge fliser på et bad på 9 kvm i forhold til et på 3. Ja, TRO DET ELLER EI! Og ja du kan gjøre mye selv, men du skal ha satt deg godt inn i hvordan det skal gjøres ordentlig. Hjemmesnekra bad kan bli kjempebra, eller de kan bli så dårlige at man ikke bare må gjøre badet på nytt, men også må betale for nytt tak, møbler og parkett hos naboen under.
Suzy Skrevet 6. april 2010 #12 Skrevet 6. april 2010 Ja jeg er enig i at man må vite hva man gjør. Ingen protest på det. Poenget var at det er mulig å gjøre det rimelig - om man er i stand til å gjøre det sel. Jeg har pusset opp badet mitt helt fra grunnen for omtrent 40.000 og da snakker vi strippet det helt ned og bygget opp fra bunnen av igjen - med varmekabler osv.
yxnyx Skrevet 7. april 2010 #13 Skrevet 7. april 2010 Først: Våtromsnormen er en norm, ikke en lov. Deretter: Skal du lage hjemmesnakra bad kan det godt bli bra, men husk at rommet må ha ordentlig ventilering, og bruk dusjkabinett, det er det sikreste. Det eneste du MÅ ha en fagmann til å gjøre, er å få en elektriker til å koble varmekablene. Å benytte rørlegger er faktisk ikke noe krav (selv om det i veldig mange tilfeller er lurt). Hvor mye du ellers kan gjøre selv kommer an på hvor "handy" du/dere er. Men selv om du velger å la håndtverkere gjøre all jobben, lønner det seg å engasjere dem separat, framfor å la ett firma ta ansvaret for hele jobben. De tar seg klekkelig betalt for administreringen av prosjektet, og varene de selger deg (vask, dusj, flis osv) er dyrere enn hva du kan finne andre steder, uten at jeg har opplevd at ting du kjøper rimelig er noe dårligere. Jeg ville forøvrig ikke brukt baderomsbelegg på gulv, for så vidt jeg har forstått må det sveises i alle skjøter for at det skal bli bra, noe som krever spesielt utstyr og kan være ganske vanskelig. Flis er jo heller ikke spesielt dyrt. Finn.no er flott i forhold til å finne dusjkabinett og andre ting du trenger. Lykke til!
Rufus Skrevet 7. april 2010 #14 Skrevet 7. april 2010 ...uten at jeg har opplevd at ting du kjøper rimelig er noe dårligere. Jeg ville forøvrig ikke brukt baderomsbelegg på gulv, for så vidt jeg har forstått må det sveises i alle skjøter for at det skal bli bra, noe som krever spesielt utstyr og kan være ganske vanskelig. Flis er jo heller ikke spesielt dyrt. Finn.no er flott i forhold til å finne dusjkabinett og andre ting du trenger. Lykke til! Billig flis trekker ofte ganske mye mer vann enn dyrere...test gjerne ved å tømme et glass vann sakte på baksiden av fisen - renner det meste av er det bra...gjør det ikke det, vil flisen trekke mye vann så fort den får mulighet... Når det gjelder sveising av gulvbelegg kan man bruke en kaldsveis på tube - ikke spesielt vanskelig eller tidkrevende! Ellers vil jeg på det sterkeste anbefale Byggma eller Alloc sine baderomsplater - koster fra 500-1500 pr plate som er ca 60x239cm - disse er tette og trenger ikke membran bak. Disse er ofte på tilbud hos de store byggevarekjedene...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå