Gå til innhold

Gulvmatter i bil

cammi

Anbefalte innlegg

Jeg skal selge bilen min, og tenkte å shine den opp selv(i den grad det går).

Har hørt at det finnes noe man kan gjøre for å få gummigulvmattene til å bli pene igjen. Nå ser de veldig grå og stygge ut, og jeg vil ha de så sorte som mulig.

Noen som vet om der finnes et middel man kan vaske de med, gni inn, eller om jeg kan levere de et sted og få det fikset?

Og forresten, noen som vet hvordan jeg kan rense bilsetene uten å levere inn bilen?

Setter stor pris på alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes en spray som du kan bruke på mattene når de er rene, da ser de fine ut igjen. Tror den heter noe sånt som gummifornyer og finnes på Biltema el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask først mattene grundig. Legg dem på bakken. Bruk mye grønnsåpe i vannet, hell dert over, og la det virke en stund. Bruk en piazavakost på dem, og spyl med slange. Da skal de bli bra rene. Må du kjøpe dyre spesialmidler, er det kanskje like greit å se om biltema har billige matter. (Så er spørsmålet hvor stor betydning mattene har for sluttsummen.)

Rør ut en god slump blå biotex i en liter varmt vann. Bruk pisk eller mikser til å lage skum. Ha skummet på setet, og arbeid det godt inn med børste. Bruk helst våtsuger, eller et håndkle til å få bort det "skitne" skummet. La lufttørke, men helst ikke i direkte sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke er interessert i å bruke flere hundre kroner på all slags vaskemidler, kan du kjøpe en flaske White-sprit. Det fungerer utmerket som "avfetting" og tar mye av den inngrodde skiten. Vask først med vanlig grønnsåpe og skur godt med en oppvaskbørste e.l. Hiv på White-sprit og la det virke noen minutter. Skyll godt og heng de til tørk.

Billig og effektivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste man risikerer er at mattene blir hvitere. Whitesprit gjør ofte at gummi/plast blir bleket, noe som ikke er spesielt pent.

Det første jeg hadde gjort var å blande meg en bøtte med en del avfetting, mye bilshampoo og gått på med svamp. Det er som regel det jeg gjør selv på bilen min, de andre bilene hjemme, og resultatet blir ofte veldig bra. Høytrykkspyler er heller ikke dumt å prøve, selv om vanlig hageslange også gjør susen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste man risikerer er at mattene blir hvitere. Whitesprit gjør ofte at gummi/plast blir bleket, noe som ikke er spesielt pent.

Det første jeg hadde gjort var å blande meg en bøtte med en del avfetting, mye bilshampoo og gått på med svamp. Det er som regel det jeg gjør selv på bilen min, de andre bilene hjemme, og resultatet blir ofte veldig bra. Høytrykkspyler er heller ikke dumt å prøve, selv om vanlig hageslange også gjør susen...

Har aldri opplevd at mattene mine ble hvitere. Har gjort dette på flere matter fra forskjellige biler.

Endret av Hanne_Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!

Nå er mattene mine veldig rene, men det jeg sliter med er at de ser så grå/hvite ut. Har ikke prøvd white sprit, og sist jeg brukte det på noe som var av gummi så ble det hvitere.

Noen som vet om noe jeg kan smøre på for å få mattene sorte igjen, slik det ser ut som nye(så nye som mulig i hvertfall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med BumperCare fra AutoGlym, evt. BumperShine fra TurtleWax. Det negative med Bumpershine er at mattene blir ganske glatte. Det problemet er ikke like stort med AutoGlym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med BumperCare fra AutoGlym, evt. BumperShine fra TurtleWax. Det negative med Bumpershine er at mattene blir ganske glatte. Det problemet er ikke like stort med AutoGlym.

Eller spray på Vinyl & Rubber Care, så slipper du å sitte på knærne og gnukke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...