Gå til innhold

Amerikanske helikoptere slakter sivile i Irak

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Hvor mange slike hendelser ble IKKE filmet og kom offentligheten for øre? Legg spesielt merke til den medmenneskelighet pilotene utviser når det går opp for dem at det er sivile de skyter på.

Kos dere med vissheten om at dette er våre venner og allierte og ikke våre fiender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mange slike hendelser ble IKKE filmet og kom offentligheten for øre? Legg spesielt merke til den medmenneskelighet pilotene utviser når det går opp for dem at det er sivile de skyter på.

Jeg så dette og dessverre så overrasker det ikke videre selv om opptaket i og for seg er gripende. Jeg har lenge ment at USAs militære ikke egner seg til å bedrive annet enn offensiv krigføring. Deres "ville-vesten" mentalitet gjør at de verken vinner "hearts" eller "minds" og undergraver således de hensiktene de har i regionen som er gode. Når en vet at mentaliteten i Midt-Østen til en betydlig grad drives av en voldsspiral av hat og gjengjeldelse, så skyter USA ikke bare uskyldige men også seg selv i foten.

Det sagt, så er disse bildene tre år gamle og siden den tid har USAs militæreledere ytterligere vektlagt viktigheten engasjementsreglene. De blir ikke brutt her ettersom det faktisk er minst to-tre væpnede opprørere i gruppen og pilotene feilaktig oppfatter de to fotografenes kamera som våpen.

Det du oppfatter som umenneskelighet er i virkeligheten en menneskelig psykologisk prosess som har sitt uløp i å danne seg et fiendebilde. Ved langtrekkelige konflikter derimot, så fører frykt, sinne og mistillit ofte til en dehumanisering av fienden slik at de ikke forjener samme moralske hensyn som mennesker normalt ville ha fått. Det er samtidig en naturlig beskyttelsesmekanisme som er nødvendig for at soldater fortsatt kan være soldater selv etter å drept mennesker som isolert sett er en forferdelig ting. Denne prosessen gjelder i høyeste grad også piloter og andre høyteknologiske krigere som dreper mange på avstand; i selve situasjonen så preges de av aggresjon og en dehumanisering av fienden, den psykiskebelastningen av å ha deltatt aktivt i kamphandlinger kommer oftest på etterhand og USAs mange veteraner betaler en høy pris for sitt lands utenriksambisjoner.

Kos dere med vissheten om at dette er våre venner og allierte og ikke våre fiender.

Jeg koste meg ikke med noen ting i denne hendelsen. Men siden du kom med denne slengkommentaren, kan jeg komme med min egen; jeg finner det interesant at du og dine meningsfeller virker å vinkle all Midt-Østen kritikk ensidig negativt mot USA og Israel. Når du ikke omtaler terrorismen som rammer regionen og dreper mange tusener hvert år (3.201 i Pakistan alene i fjor), f.eks. selvmordsbombe angrepene som senest i går kostet over 40 mennesker livet, så sier det meg ganske klart at du ikke fører så mye en kamp mot urett og overgrep som du fører en ideologisk kamp der antatte overgrep fra parter du ikke liker blir beleilige våpen. Heller hykleriksk med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Du antar mye lille venn. Deg om det.

Akkurat i dag var det mord på sivile jeg ville snakke om, ikke alt det andre som du hadde på hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat i dag var det mord på sivile jeg ville snakke om, ikke alt det andre som du hadde på hjertet.

Det er vel ikke helt sant, du ville snakke om mord på sivile utført av USA og kun den delen av virkeligheten som passer deg i forhold til å rakke ned på våre venner og allierte. Den dagen du klarer å ta av deg skylappene så kanskje man kan ta deg seriøst. Ditt patetiske forsøk på hersketeknikk styrker egentlig ikke din sak, men deg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Så det du er mest opptatt av her er at noen "rakker ned på" våre allierte ved å eksponere dem når de myrder uskyldige mennesker?

Jeg elsker det når folk blir opprørte for de rette grunnene.

Hva var det du synes var spesielt berettiget med disse mordene da?

Kanskje du synes det var sympatisk av dem å sørge for ettersøk når det viste seg at de bare hadde skadeskutt byttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Helt utrolig at folk prøver å snakke dette bort. Jeg synes det er godt gjort at noen tar det opp og all heder til wikileaks for det viktige arbeidet de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er tross alt bare muslimer så da bryr vi oss ikke......Vel slik kan det virke

Åh, "vi" bryr oss VELDIG om de muslimer som drepes av Israel eller USA, og ikke en spott om de muslimer som drepes av andre muslimer. Kan ikke koke en ideologisk suppe på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du er mest opptatt av her er at noen "rakker ned på" våre allierte ved å eksponere dem når de myrder uskyldige mennesker?

Kanskje du synes det var sympatisk av dem å sørge for ettersøk når det viste seg at de bare hadde skadeskutt byttet?

Jeg reagerer mest på de som fremstiller det som at det kun er USA som er den store stygge ulven. Jeg syns ikke disse mordene er mer berettiget enn andre, men kan ikke DU svare på hvorfor du syns mordene til våre allierte er verre enn andres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at folk prøver å snakke dette bort. Jeg synes det er godt gjort at noen tar det opp og all heder til wikileaks for det viktige arbeidet de gjør.

Så når var sverte jobber et viktig arbeide, det eksisterer ikke et fugg av nøytralt arbeide i denne såkalte leaken. Nå wikileaks klipper vekk 50 prosent av opptaket så bør det begynne å ringe bjeller hos folk. Men, neida de kjøper alt som blir gurglet opp ifra norsk såkalt media.

Hos nasjoner som har personell i strid så ser en en mye mer nøytral fremstilling hos media. Kan det være noe med at norsk media ikke har snøringen på hva dem snakker om?

Endret av talin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så når var sverte jobber et viktig arbeide, det eksisterer ikke et fugg av nøytralt arbeide i denne såkalte leaken. Nå wikileaks klipper vekk 50 prosent av opptaket så bør det begynne å ringe bjeller hos folk. Men, neida de kjøper alt som blir gurglet opp ifra norsk såkalt media.

Hos nasjoner som har personell i strid så ser en en mye mer nøytral fremstilling hos media. Kan det være noe med at norsk media ikke har snøringen på hva dem snakker om?

Det finnes rådata ute, slutt med å prate tøys og heller lær deg å bruke google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksponere dem? Det har da ikke DU gjort, - disse opptakene lå ute på de fleste nettmedia for flere dager siden.

Ser man nøye etter på de innledende bildene FØR skytingen begynner, kan du tydelig se at den ene mannen bærer på en rakettkaster og den andre har en khalashnikov. Like etter står de og lurer bak et hushjørne, og piloten bare VET at det er et tidsspørsmål før raketten kommer fykende. At det er sivile innblandet, deriblandt reportere, kan ikke hensyntaes i sånn situasjon, da det er ens eget liv som står på spill.

Utover dette rent militærfaglige utspillet, må jeg uttrykke sorg og fortvilelse over det som blir vist. Hjerterått er det. Og sykt, hinsides all medmenneskelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Men på kvinneguiden finner de sine forsvarere..

Videobildene som i går ble lekket av Wikileaks har vakt sterke reaksjoner verden over.

Svart-hvitt-bildene filmet fra lufta viser hvordan amerikanske kamphelikoptre åpner ild mot en menneskemengde på en gate øst i Bagdad. 12 mennesker ble drept denne julidagen i 2007, deriblant de to Reuters-ansatte Namir Noor-Eldeen (22) og Saeed Chmagh (40). Også de to barna Doaha (5) og Sayad (10) ble skadd i angrepet.

Professor i folkerett ved den svenske forsvarshøgskolen mener de amerikanske soldatene framstår som «skytegale».

- Dette er en uhyrlig krigsforbrytelse. Journalister som er ute på farlige oppdrag skal beskyttes, sier Ove Bring til Aftonbladet.

Dagbladet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Dette videoklippet viser bre en ting. USA er ikke hakket bedre enn de som de bekjemper.

Som overlords og verdenspoliti skal det bare mangle at vi ikke stiller betydelig høyere krav til etikk og moral til USA en den gjengse terrorist. Når USA da faller ned på terroristenes nivå så fortjener USA all den pepper USA fortjent får.

Det vi ser på dette opptaket er triggerhappy soldater som skyter uten noe som helst grunn over hodet. De vurderingen som blir lagt til grunn av de som skyter er så håreisende at det kanpt mangle sidestykke.

Det verste er at ingen kommer noen gang til å få sin fortjente straff fordisse barbariske handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nedfall

De menneskene som blir drept av selvmordsbombere i Pakistan, vil du ikke definere som "mord på sivile"?

Er ikke mord på sivile akkurat like jævlig overalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut til at norske kommentatorer ser ut til å ha den ringeste anelse om hva krig er 65 år etter den siste. En soldat MÅ ha et fiendebilde for å kunne drepe et annet menneske. Ikke slik de norske som gjemmer seg i Maymaneh og ber besøkende hjemmefra ta med seg geitost og makrell i tomat.Krig er ikke teater med ferdiginnøvde replikker. Bare vent til verden snart blir nødt til å gå til krig mot islam. Da blir dere vant til blodsøl dere også.

En britisk general under første verdenskrig skjøt arabere med kuler dyppet i svineblod og begrov likene sammen med rester av griser og grisehoder. Det var stille og rolig i Palestina i mange år etter dette. Det heter krigens språk.Snill krig finnes ikke. Og jeg tror heller ikke at de drepte er så veldig opptatte av hva helikoptermannskapet sa da de trykket på avtrekkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...