suri Skrevet 6. april 2010 Forfatter #21 Skrevet 6. april 2010 (endret) Er det nå jeg har lov til å si..takk og lov jeg er ikke alene... Endret 6. april 2010 av suri
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2010 #22 Skrevet 6. april 2010 Jeg synes det høres ut som svigermoren din trives best sammen med barnebarna når det er foreldre tilstede. Selv har jeg ikke barn, men når venner sammenlikner erfaringer høres det ut som om dette er vanligere enn man tror. Flere av mine venninner har slike foreldre: de er superstolte besteforeldre, men kvier seg for å passe på barnebarna. I én familie er det så spesielt at til og med en dag/kveld som barnevakt (uten overnatting) er nesten utenkelig. Det er sikkert en kombinasjon av usikkerhet (min venninne er nok litt striks på hva som er rett og galt...), at de blir slitnere nå enn da de selv var småbarnsforeldre og at to barn er mer krevende enn ett. Jeg, som ikke har barn, synes det er utrolig krevende å passe andres barn. En blir mentalt sliten fordi en ikke er vant til å ha andre i hus, og føler et helt enormt ansvar overfor foreldrene. Hva med å la svigermor være litt alene sammen med ett og ett av barna? En times tid i ny og ne. F.eks kan hun passe minsten hvis du har tannlegetime/frisørtime e.l. med den største. Neste gang passer hun på den andre. Da får hun mer alenetid til å bli kjent med hver av dem. Da kan det hende at hun etterhvert synes begge sammen er greit også...
suri Skrevet 6. april 2010 Forfatter #23 Skrevet 6. april 2010 Hun er ikke usikker. Hun har god erfaring med barn da hun har vært dagmamma tidligere. Hun er svært flink med barna. For meg virker det som det stopper i det at det er et stort ork og at hun er stadig sliten og at hun har så mye å gjøre. Da med vasking av gulv, vasking, vasking, vasking..skal på butikken idag. Vi har prøvd å ha bort ett og ett barn. Det gjør ikke at hun spør mer for å si det sånn Dette er ikke enkelt. Må vel bare aksepter at det er slik Noen er heldigere enn andre. Jeg irriterer meg fortsatt
juni Skrevet 6. april 2010 #24 Skrevet 6. april 2010 Dette er jo ikke noe rart!? Hun synes det er slitsomt med to barn under fem år! Selvfølgelig gjør hun det, for det ER det jo! Grunnen til at hun favoriserer den eldste er antagelig at h*n er lettere å forholkde seg til. Skjønner at du skulle ønske det var annerledes. Vi har det sånn på den ene siden av familie, og det respekterer vi. Nå er vi så heldig at mine forldre er het t oppen, så vi kan ikke klage. Vet at mannen min synes det er litt trist at hans foreldre ikke er mer ivrige, men svigerfar jobber mye og svigermor blir fort sliten. Uansett; hva med å samarbeide med et vennepar? Vi har en familie et par hus bortenfor hvor ingen besteforeldre bor i samme landsdel. Vi "bytter" med dem, slik at alle ungene er hos oss en natt hvis de skal noe spesielt og det samme andre veien. Det er utrolig hyggelig, men når de var mindre synes jeg det var fryktelig slitsomt... Nå er den minste 4 og da er det ikke noe stress lenger, bare kos for ungene!
suri Skrevet 6. april 2010 Forfatter #25 Skrevet 6. april 2010 Du har sikkert rett Juni, at eldstemann er lettere å forholde seg til. 2 barn under 5 år er slitsomt, det kan jeg skrive under på. Men når hun klager på sine svigerforeldre som de var når hun fikk barn: 0 interesse, aldri barnevakt (av og til var det da), var sjelden med på ting i barnas liv. Hun skal iallfall ikke bli sånn sier hun selv. Jau, tenker jeg Vi har ingen vennepar det kunne vært aktuelt å spørre. De har enten ingen barn selv, eller at barna deres er større enn vår, eller at de rett og slett ikke orker.
suri Skrevet 6. april 2010 Forfatter #26 Skrevet 6. april 2010 Er det bare jeg som gjerne hjelper til å passe andres barn om det skulle være aktuelt, slik at mamman og pappan får hvile, eller om de skal noe sammen o.l. Ei venninne av meg har en baby på 5 mnder og jeg tilbyr meg og sier at hun må bare ringe om hun trenger barnevakt, bare så hun får hvile. Hun bor i ei sokkelleilighet så det er ikke aktuelt at hun passer mine. Hun har heller ikke tilbudt seg det, for de som sikkert vil nevne d :gjeiper:
Myrthel Skrevet 6. april 2010 #27 Skrevet 6. april 2010 Jeg syntes det er mange foreldre som krever at andre skal passe ungene deres titt og ofte. Det kunne ikke falt meg inn å spurt mine foreldre om barnevakt en hel helg uten at det hadde vært noe HELT spesielt. (og det har faktisk ikke skjedd noe sååå spesielt på de 13 årene vi har hatt barn). Vi har selv valgt å få barn, og skal vi bort "må" vi ta de med. Vi hadde ikke barnevakt på bryllupsnatten heller, ungene lå sammen med oss på hotellet. (Ingen sure miner for dette, vi spurte heller ikke om barnevakt;-) Overnatter de hos mine foreldre skjer det fordi mine foreldre spør, og det er koselig. Men hadde jeg mast og "krevd" i tide og utide - hadde de nok ikke sett på det som koselig og frivillig mer... Nei, ta deg av barna dine selv og la svigers få lov til å styre helt selv når de ønsker besøk av barna... Itillegg vil jeg også legge til at jeg (og mannen) selvsagt har tatt alt "styret" med ungene når vi har vært hos besteforeldre på besøk... Kunne ikke falle meg inn å "kreve" at de skifte bleier, følger på do, kler på osv.... Men spør de - ja, selvsagt får de lov.... I ditt tilfelle kan det bare være så enkelt som at svigers føler du krever, og at det får "piggene" ut mot å hjelpe deg... Det er mye mer koselig å hjelpe noen når man selv ønsker det....
suri Skrevet 6. april 2010 Forfatter #28 Skrevet 6. april 2010 Jeg syntes det er mange foreldre som krever at andre skal passe ungene deres titt og ofte. Det kunne ikke falt meg inn å spurt mine foreldre om barnevakt en hel helg uten at det hadde vært noe HELT spesielt. (og det har faktisk ikke skjedd noe sååå spesielt på de 13 årene vi har hatt barn). Vi har selv valgt å få barn, og skal vi bort "må" vi ta de med. Vi hadde ikke barnevakt på bryllupsnatten heller, ungene lå sammen med oss på hotellet. (Ingen sure miner for dette, vi spurte heller ikke om barnevakt;-) Overnatter de hos mine foreldre skjer det fordi mine foreldre spør, og det er koselig. Men hadde jeg mast og "krevd" i tide og utide - hadde de nok ikke sett på det som koselig og frivillig mer... Nei, ta deg av barna dine selv og la svigers få lov til å styre helt selv når de ønsker besøk av barna... Itillegg vil jeg også legge til at jeg (og mannen) selvsagt har tatt alt "styret" med ungene når vi har vært hos besteforeldre på besøk... Kunne ikke falle meg inn å "kreve" at de skifte bleier, følger på do, kler på osv.... Men spør de - ja, selvsagt får de lov.... I ditt tilfelle kan det bare være så enkelt som at svigers føler du krever, og at det får "piggene" ut mot å hjelpe deg... Det er mye mer koselig å hjelpe noen når man selv ønsker det.... Jeg krever ingentingog tar meg av barna selv, men synes det hadde vært koslig at de hadde vært litt mer interessert i barnebarnas liv. Å jeg krever aldeles ikke at de passer barna i tid og utide. Men ser det er ulike meninger om dette. Jeg er en av de som synes det er kjempekosli at de spør om å få ha barna, enten på overnatting eller på besøk, bare så vi får kjærestetid. Det er viktig. Og jeg sier det IGJEN, det er ikke ofte det skjer. Jeg synes det er dårlig. Men mye av grunnen til det er kanskje at jeg ser hvordan andre rundt meg har det. Men folk er forskjellig, jeg vet Det er vel ikke noe fasitsvar på dette.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2010 #29 Skrevet 6. april 2010 Synes slett ikke du er urimelig, heller ikke når det gjelder ønsket om å dra på bryllupsreise uten barn. Synes tvert i mot at dette er en gylden anledning fr besteforeldrene til å bli bedre kjent med barnebarna, og at de samtidig gjør noe bra for dere. Senere kan det være dem som trenger en hjelpende hånd. Er dette som er fint med å ha en familie. Men det er vel ikke lett å tvinge dem viss de ikke vil. Kan jo hende det blir bedre når barna blir litt eldre.
hilli Skrevet 6. april 2010 #30 Skrevet 6. april 2010 Har du besøk av svigermor hver dag?? Det er kanskje det som er mest urimelig i dette tilfellet.
suri Skrevet 6. april 2010 Forfatter #31 Skrevet 6. april 2010 Har du besøk av svigermor hver dag?? Det er kanskje det som er mest urimelig i dette tilfellet. Ja du, den har jeg hørt før!
suri Skrevet 6. april 2010 Forfatter #32 Skrevet 6. april 2010 Synes slett ikke du er urimelig, heller ikke når det gjelder ønsket om å dra på bryllupsreise uten barn. Synes tvert i mot at dette er en gylden anledning fr besteforeldrene til å bli bedre kjent med barnebarna, og at de samtidig gjør noe bra for dere. Senere kan det være dem som trenger en hjelpende hånd. Er dette som er fint med å ha en familie. Men det er vel ikke lett å tvinge dem viss de ikke vil. Kan jo hende det blir bedre når barna blir litt eldre. Flott at noen er enig med meg :)Jeg hadde gjort det på en flekk. Hadde tilbudt meg før jeg hadde blitt spurt
Fluffe Skrevet 6. april 2010 #33 Skrevet 6. april 2010 ja jeg syntes du krever mye. Rett og slett forde dette er deres barn, ikke dems. Dere får ta med barna på bryllupsreise. At man er besteforeldre gir dem ikke noen verdens plikt eller følelse av plikter at de skal stille opp på noe som helst.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #34 Skrevet 6. april 2010 Jeg jobber fullt og har mitt eget liv og vil ikke ha små barn igjen! Her er heldigvis barnebarna en del av besteforeldrenes liv.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2010 #35 Skrevet 6. april 2010 Her er heldigvis barnebarna en del av besteforeldrenes liv. Her har heldigvis vi respekt for at våre foreldre har sine egne liv, samtidig som barnebarna er en del av dems liv. De har ungene når DE har lyst og det passer DEM.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2010 #36 Skrevet 6. april 2010 Her er heldigvis barnebarna en del av besteforeldrenes liv. Som du kanskje så, hvis du gadd å lese hele det SVÆRE innlegget mitt, så har jeg dem ofte og gjerne på overnatting, men det går en grense for alt også besteforeldre!!!!
Jade Skrevet 6. april 2010 #37 Skrevet 6. april 2010 Fordelen med å være besteforeldre (og ikke småbarnsforeldre) er at man er fri og kan stikke på kino og ferieturer uten barn uten å måtte stresse med å finne barnevakt. At man kan sove lenge i helgene hvis man ønsker det. At man kan takke nei til å være barnevakt AKKURAT når man vil, UTEN å måtte få dårlig samvittighet for det. At det er lov å si nei fordi man ikke har lyst, ikke bare fordi man ikke kan. At man kan slippe å ha ansvaret for et lite barn som er veldig krevende, at man kan si nei, fordi man synes det er for slitsomt. Og at man kan si ja til den andre fordi han klarer seg mer selv. Eller nei, hvis man ønsker barnefri. At hvis barna ikke har barnevakt, så er det ikke besteforeldrenes problem, men foreldrenes problem. Hvis foreldrene ikke har barnevakt i påsken eller til bryllupsreisen sin, så er det foreldrene som må legge om planene sine, ikke besteforeldrene. At man kan kose seg glugg ihjel med barnebarna uten å ha ansvaret for dem (være barnevakt). Noen liker mindre enn andre å være barnevakt. Det må en bare respektere. Selv om dere var veldig klar for å få barn, og alt slitet som hører med, så er det ikke sikkert at besteforeldrene er klar for slitet. (jo, hvis minsten er veldig krevende, så kan det fort bli slit.) Det er jo ikke slik at hun misliker dere - da hadde hun jo ikke kommet til dere hver dag. Hvorfor kunne ikke samboeren din hjelpe datteren deres på do i det middagsbesøket? Dere kan da ikke overlate slikt til svigermoren din som har stått og lagd middag og stelt i stand, og som sikkert ikke synes det er særlig kjekt å tørke etter dobesøk (hvem synes det?)? Det er bedre å ha barna to netter på rad (en helg), enn to netter fordelt på to helger. For ellers så er det jo to helger som de ikke kan legge andre planer.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #38 Skrevet 6. april 2010 Jeh er under 30 år og har to nevøer som er under 5, og jeg må si at jeg skjønner godt svigermoren din! To barn under 5 år er utrolig slitsomt, og jeg kunne ikke orket å ha mine to nevøer i en helg. Jeg blir nesten helt utslitt etter bare en kveld med dem. Jeg er utrolig glad i dem og elsker å tilbringe tid sammen med dem, men når de er gått for kvelden etter å ha vært her jeg fullstendig utslitt. Skjønner at dere foreldre kanskje er litt immune mot all lyden og aktiviteten som er rundt slike smårollinger, men for oss som ikke er vandt med det er det helt utmattende. Jeg jobber somregel mellom 10-14 timer hver dag, men jobben er ingenting sammenlignet med å passe på to aktive småunger. All honnør til dere foreldre som greier det!
Furstina Skrevet 8. april 2010 #39 Skrevet 8. april 2010 Det är slitsamt det inser jag också. jag är tacksam för den barnpassning och hjälp vi faktiskt får men bara som en kommentar: När besteföräldrar aldrig på eget initiativ BER om att få passa dem eller ta dem på övernattning eller kino, skogstur eller vad de må vara, då ger de faktiskt en signal om att de inte har LYST. Även om de säger att "det är bara att fråga, vi ställer gärna upp när NI BEHÖVER det", då har de lagt ribban och sagt att det är för VÅR skull, när vi som föräldrar inte klarar oss utan deras hjälp. Sådana kommentarer ger inte tecken om att DE ÖNSKAR spendera mer tid med barnbarnen, eller ge dem upplevelser på tu man hand besteförälder och barnebarn. I bland är det bara att inse vilken familj man faktiskt har, bita ihop och finna andra lösningar. Var avundsjuk (sjalu) om du är det, men var inte missundsam på dina vänner som har andra familjer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå