Gå til innhold

info om Diane?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. jeg går på diane og lurer på ett par ting anngående den typen p-pille. Jeg tar pillene mest pga uønsket hårvekst og pga kviser. vet det er mange spørsmål, men det er mye jeg er veldig usikker på som jeg trenger oppkalring i.

1. Hvor lang tid tar det før pillene virker (vet det er forskjellig fra person til person, men ca?). Har lest at det kan ta opptil flere år før man får mindre hårvekst? Finnes det andre måter å bli kvitt dette problemet?

2. Kan jeg sole meg som normalt? Legen jeg fikk resepten fra sa at det var en risiko for at man kunne får pigmentflekker pga at man tar pillen, men at det var noe jeg ikke trengte å være redd for siden jeg aldri har fått det før. Er dette riktig?

3. Jeg har lest veldig mye forskjellig om Diane på internett. Spesielt om at det er veldig stor risiko for å få blodpropp i forhold til andre p-piller. Er det noe jeg burde være redd for? Jeg blir veldig fort redd for slike ting, og går rundt og tenker på det hele tiden. Hvordan vet jeg i så fall om jeg har fått blodpropp?

4. Er det tryg å ha samleie når man går på Diane? eller burde man bruke kondom eller lignende samtidig?

5. Hvis jeg ikke vil ha mensen en måned, er det bare å gjøre som med andre p-piller å starte på ett nytt brett med en gang, uten sju dagers pauser?

6. Er kvalme en vanlig bivirkning? Vet ikke om det har noe med denne pillen egentlig å gjøre, men hvis det er en vanlig bivirkning så har jeg hvertfall funnet ut årsaken.

7. Og det siste jeg lurer på er om fastlegen min burde ha sjekket meg/tatt noen tester før jeg fikk resepten? Har lest at man burde det. Men jeg sjekka ingenting. Fikk den av en annen lege enn fastlegen, så kan hende det hadde noe med det og gjøre.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei. jeg går på diane og lurer på ett par ting anngående den typen p-pille. Jeg tar pillene mest pga uønsket hårvekst og pga kviser. vet det er mange spørsmål, men det er mye jeg er veldig usikker på som jeg trenger oppkalring i.

1. Hvor lang tid tar det før pillene virker (vet det er forskjellig fra person til person, men ca?). Har lest at det kan ta opptil flere år før man får mindre hårvekst? Finnes det andre måter å bli kvitt dette problemet?

Jeg har gått på Diane i 10 år pga akne. Tok ca tre-fire måneder før de virket, men da forvsant og så alt av akner!:) Hårvekst vet jeg ikke noe om, da jeg ikke hadde så mye fra før jeg begynte på dem.

2. Kan jeg sole meg som normalt? Legen jeg fikk resepten fra sa at det var en risiko for at man kunne får pigmentflekker pga at man tar pillen, men at det var noe jeg ikke trengte å være redd for siden jeg aldri har fått det før. Er dette riktig?

Der gikk jeg på en smell! Jeg tok masse sol da jeg var 18 og oppover årene, og hadde aldri hatt pigmentflekker før. Etter et par år fikk jeg store brune flekker i panne, kinn og på overleppen :( Så vær forsiktig med for mye soling, eventuellt bruk en solfaktor i ansiktet! Både i vanlig sol og solarium.

3. Jeg har lest veldig mye forskjellig om Diane på internett. Spesielt om at det er veldig stor risiko for å få blodpropp i forhold til andre p-piller. Er det noe jeg burde være redd for? Jeg blir veldig fort redd for slike ting, og går rundt og tenker på det hele tiden. Hvordan vet jeg i så fall om jeg har fått blodpropp?

Legen min sa at det burde jeg ikke tenke på. Så lenge en ikke er overvektig, ikke røyker osv. Men alltid greit å være obs på slikt. Les beskrivelsen som følger med i Dianepakken, det står mye der.

4. Er det tryg å ha samleie når man går på Diane? eller burde man bruke kondom eller lignende samtidig?

De skal fungere som vanlige ppiller. Men vær obs hvis du kaster opp eller har diaré innen to timer etter du har tatt pillen. Da må du bruke prevensjon i ca to uker. Samme gjelder hvis du glemmer en pille en dag.

5. Hvis jeg ikke vil ha mensen en måned, er det bare å gjøre som med andre p-piller å starte på ett nytt brett med en gang, uten sju dagers pauser?

Det gjør jeg. Tar to brett i slengen som regel, 7 dagers pause, før jeg tar to brett igjen.

6. Er kvalme en vanlig bivirkning? Vet ikke om det har noe med denne pillen egentlig å gjøre, men hvis det er en vanlig bivirkning så har jeg hvertfall funnet ut årsaken.

Kan ikke huske om jeg hadde det. Men det står også i pakningsvedlegget som følger med ppillene :)

7. Og det siste jeg lurer på er om fastlegen min burde ha sjekket meg/tatt noen tester før jeg fikk resepten? Har lest at man burde det. Men jeg sjekka ingenting. Fikk den av en annen lege enn fastlegen, så kan hende det hadde noe med det og gjøre.

Han burde iallefall tatt blodtrykk, spurt deg ut om sykdom i familie-Hjerte/kar, blodpropp osv. Få fastlegen din til å gjøre det neste gang du er der.

Lykke til å gled deg til kvisene forsvinner! De "reddet" meg! :)

Skrevet

Hei!

Jeg begynte på diane for ca 1 mnd og en uke siden og jeg begynner først nå å merke at kvisene er redusert!

Har fått sååå mange komplimenter at huden min er blitt så fin og jeg føler meg mye bedre med meg selv.

Mine svar på spørsmålene dine:

1) Hårvekst har jeg ikke merket noe reduksjon på foreløpig, men vil tro iallefall du skal la 3 mnd passere før det skjer noe på den fronten.

2) Jeg fikk også informasjon om pigmentflekker, men jeg tar jevnlig solarium og har ikke fått noen hvite flekker :) alt som normalt der!

3) Blodpropp er en risiko ja, men så lenge du ikke røyker skal det gå greit.

I bruksanvisningen står det "Konsulter lege med en gang hvis du under bruk av Diane skulle merke plutselige synsforstyrrelser, talevansker, lammelser, kraftig hodepine, tungpustethet, sterkt ubehag og smerter i brystet, sterke smerter i mage, hevelse eller smerter i bena. Dette kan være tegn på blodpropp." Så slik vet du om du har det eller ei ;)

4) Ja! Det er trygt å ha samleie når man tar diane så lenge du er påpasselig med å huske å ta den hver dag og ikke har ubeskyttet samleie før etter en uke fra du begynte med diane.

5) Ja, samme greia som med p-piller, du kan hoppe over mensen men bør ikke hoppe over hele tiden! Hopp helst bare over når det er nødvendig. Bare sett alarm på mobilen eller noe så du husker når du skal begynne å ta dem igjen.

6)Mange kan få kvalme og oppkast når de begynner på p-piller (eller diane) og det er som regel fordi de ikke tåler dem, og de fleste velger å bytte til et annet merke da. Yasmin skal visst være ganske lik diane.

7) Ja, det står i vedlegget at pillene kun skal skrives ut etter sjekk av blodtrykk, spørre om blodpropp i familien osv, fastlegen min sjekket ikke dette, og ga meg det med en gang. De skal selvfølgelig gjøre dette, men ikke alle gjør det dessverre. Du bør få sjekket blodtrykket ditt etter å ha gått på dem i 3 mnd bare for å være på den sikre siden :)

Også vil jeg bare legge til at diane ikke er en p-pille men et hudpreparat som har prevensjon som en av "bivirkningene" ;)

Håper dette hjalp!

;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Gikk på dem i 8 år, etter 6 mnd hadde jeg plettfri hud :)

Hadde aldri hatt pigmentflekker før jeg gikk på Diane. Men fikk en lekker en på overleppa og en i panna :(

Like trygt som ved vanlig p-pille :)

Jepp :)

• 4 uker senere...
Skrevet

åh, tusen takk for så bra svar! :D

men jeg er såå redd for å få pigment flekker :( liker å sole meg om sommeren og være brun, men vil jo ikke få flekker i fjeset som aldri går bort.. huff

Gjest green tea
Skrevet (endret)

kan hende hjelper deg men det hjalp ikke meg.

jeg fekk bryst smerter av de pilene.

Endret av green tea
Gjest lolita___
Skrevet

åh, tusen takk for så bra svar! :D

men jeg er såå redd for å få pigment flekker :( liker å sole meg om sommeren og være brun, men vil jo ikke få flekker i fjeset som aldri går bort.. huff

Du får ikke pigmentflekker hvis du bruker solfaktor..Jeg har gått på diane i 5 år og ja de hjalp veldigg:)Og ingen pigmentflekker jeg soler meg mye selv.Men bruker solfaktor.Pigmentflekker kan du få av alle p piller ikke bare diane bare så du vet det......

Skrevet

Du får ikke pigmentflekker hvis du bruker solfaktor..Jeg har gått på diane i 5 år og ja de hjalp veldigg:)Og ingen pigmentflekker jeg soler meg mye selv.Men bruker solfaktor.Pigmentflekker kan du få av alle p piller ikke bare diane bare så du vet det......

åja, men daså :D nå ble jeg litt letta hvertfall! tusen takk for svar

Skrevet (endret)

Hei. jeg gikk på diane i to år (slutta for tre år siden), men måtte slutte pga jeg ble så deprimert. (kunnne ligge oppe hele natta og hylgrine for ingen grunn) og dette ble bare værre og værre, så ille at jeg begynte å vurdere å ta mitt eget liv. Da jeg sluttet ble alt som før. Hadde ei venninne som også gikk på diane, og hun ble deprimert hun også. Hadde ingen av de andre bivirkningene. Men pass på, kan skje mye når man tuller med hormonene. Har gått på flere andre p-piller etter dette, og ingen med denne bivirkningen!

Endret av rosaprosa
Gjest lolita___
Skrevet

åja, men daså :D nå ble jeg litt letta hvertfall! tusen takk for svar

Bare husk å ta pillen sånn ca samme tid hver dag.Jeg har merket når jeg slurver får jeg kviser,men diane hjelper.Hvis de spør i apoteket om du vil ha feminil istedenfor si nei.Det skal liksom være det samme men det er det ikke jeg fikk masse kviser da jeg byttet til femilin og veldig fet hud så jeg bytta tilbake til diane.Lykke til med å ta knekken på kvisene,jeg er ganske sikker på at de vil virke på seg også:)

Gjest brutal_mann
Skrevet

Hvorfor er det så mange som stiller medisinske spørsmål på KG og ikke hos legen? :klø:

Skrevet

Hvorfor er det så mange som stiller medisinske spørsmål på KG og ikke hos legen? :klø:

enig i den. og oftest er det ting som står i paknings vedlegget,eller man kan google.eller som det er umulig å svare på. som er jeg gravid ?! næææh, vent litt,så skal jeg se i spå kula mi... :popcorn:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Godt spørsmål. Kan jo også lure på hva alle disse som har vært hos legen men fikk ikke informasjon om ditt og datt, hva gjør disse legene egentlig? Også spør man her om mye rare symptomer, diagnoser og medisiner.

Greit å få andres meninger, men for all del ikke stol på alt som blir skrevet her inne.

Skrevet

Godt spørsmål. Kan jo også lure på hva alle disse som har vært hos legen men fikk ikke informasjon om ditt og datt, hva gjør disse legene egentlig? Også spør man her om mye rare symptomer, diagnoser og medisiner.

Greit å få andres meninger, men for all del ikke stol på alt som blir skrevet her inne.

har vært hos legen, men det virka som om han ikke kunne nooen ting om det i det hele tatt.. han bare sjekka blodtrykk og skreiv ut resept til meg, og når jeg stilte spørsmål så var han skikkelig usikker. Så derfor vil jeg høre litt mer om erfaringene til folk osv. slik at jeg blir litt mer sikker på hva jeg faktisk driver med :) vet at man ikke kan stole på alt man leser inne her, og at man burde rådføre seg med en profesjonell. Men skader vel ikke med litt fler synspunkter:)

Gjest Gjest
Skrevet

Med tanke på at du tar det pga hårvekst og kviser burde han tatt hormontester eller UL for å se om du har PCO/PCOS er en fordel om du forventer/ønsker å kunne bli fort gravid etter du slutter på de.

Utover det vil jeg bare si at om du har en lege som ikke kan liste opp symptomene på blodpropp for deg så bør du bytte fort som fy!

http://www.lommelegen.no/321683/blodpropp

http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/hjerte-og-blodaarer/blodpropp

Greie å skumme gjennom.

Skrevet

Jeg opplevde at brystene mine økte nesten en halv cup size på Diane, men de var vonde og kjentes ut som jeg var 14 og hadde voksesmerter hele tiden, så det var ikke så moro. :)

Jeg merket forskjell på huden min etter 2-3 uker. Hårvekst etter to mnd ca.

Blodproppfaren med Diane skal du ikke være FOR bekymret for. Det er en risikofaktor på lik linje med andre ting. Det legen sa til meg var at de ikke liker mer enn tre risikofaktorer på en person.

Overvekt er risiko for bloddpropp

Røyking, drikking etc er en risiko

Diane er en risiko osv.

Jeg husker ikke flere i farten. Men om du er sunn ellers så skal du "tåle" den risikoen og ellers være obs på faresignal (som sikkert står i linkene over).

Jeg solte meg mye og fikk ingen pigmentplager.

Jeg sluttet med Diane fordi jeg mistet all sexlyst og ble en ustabil heks i humør. Jeg var PMS humør hele tiden. Gråt for ingenting, kjeftet for ingenting, like blid neste sekund... det var nesten like travelt for megselv som for folk rundt meg.

Gjest lolita___
Skrevet

Jeg opplevde at brystene mine økte nesten en halv cup size på Diane, men de var vonde og kjentes ut som jeg var 14 og hadde voksesmerter hele tiden, så det var ikke så moro. :)

Blodproppfaren med Diane skal du ikke være FOR bekymret for. Det er en risikofaktor på lik linje med andre ting. Det legen sa til meg var at de ikke liker mer enn tre risikofaktorer på en person.

Diane er en risiko osv.

Jeg husker ikke flere i farten. Men om du er sunn ellers så skal du "tåle" den risikoen og ellers være obs på faresignal (som sikkert står i linkene over).

Jeg sluttet med Diane fordi jeg mistet all sexlyst og ble en ustabil heks i humør. Jeg var PMS humør hele tiden. Gråt for ingenting, kjeftet for ingenting, like blid neste sekund... det var nesten like travelt for megselv som for folk rundt meg.

Men fikk du kvisene tilbake da su slutta??Jeg vurderer å slutte selv men orker ikke kvisene igjen.

Skrevet

Men fikk du kvisene tilbake da su slutta??Jeg vurderer å slutte selv men orker ikke kvisene igjen.

jeg tror det varierer litt. Har hørt at hvis du har gått på de lenge nok eller noe, så kommer de som oftest ikke tilbake. Men hvis de kommer tilbake så må du selvfølgelig begynne å ta de igjen hvis du vil ha de bort for alltid.

Skrevet

er det veldig farlig å drikke alkohol ? :s røyker ikke og er ikke overvektig heller

• 2 år senere...
Skrevet

Diane er en risiko osv.

Hvor lang tid tok det før du gikk opp i BH-størrelse?? Er ferdig med min første uke på Diane nå, og harr størrelse 70A vil gjerne gå opp fort :P haha

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...