Gå til innhold

Bønner!

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er ikke vant til å spise bønner, så er helt grønn på dette... men når butikkene åpner i morra skal jeg gi dette en real sjanse!

Så - hvordan kan man tilberede bønner? Kom gjerne med forskjellige måter å gjøre det på, eller lettvinte/billige oppskrifter! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bønner er såå nam nam:) Du kan bruke det bare sånn som det er i pakken og feks kaste det oppi en salat. Bønner kan brukes til alt egentlig. Som erstattning til pasta, ris og poteter. Det er egentlig bare å slippe fantasien løs:) Du kan også steke bønnene (viss du kjøper de ferdig kokte) og feks tilsette kylling eller annet kjøtt. viss du kjøper dem tørre (billigst) så må du koke dem først og etter det kan et brukes til alt:) Det beste med bønner er at du kan erstatte kjøøt også. Feks kan du ha dem som kjøttdeig i taco eller på pizza. Dette er både sunnere, billigere og ikke minst litt variasjon. du tilsetter bare tacokrydderet, så er det akkurat som kjøttdeig:) Det er mye proteiner i bønner og i tilegg er de veldig magre.

Jeg har en oppskrift som jeg bare elsker. Den kan brukes til både middag og lunsj.

Ingredienser

- 250 til 300 g bønner

- 1 avokado

- 100 g kylling

- 1/2 eple i biter

- cherrytomater, paprika og agurk.

- basillikum/ provence krydder

Dersom du kjøper ferdig kokte bønner kaster du de bare opp med den steikte kyllingen. Så tilsetter du eple og salaten. Tilslutt kaster du oppi avokadoen og krydderet og blander alt. Det blir kjeeeempe godt. Dersom du ikke er så glad i avokado kan du bruke rømme, pesto eller cottage cheese.

Skrevet

Vanlige tørkede bønner må bløtlegges 8-10 timer før koking.

En fin "potetmos" erstatning får du ved å bruke store hvite bønner. Etter bløtlegging, heller du av vannet og koker dem i nytt vann. Skifting av vann vil medføre mindre gassutstlipp i etterkant... Når de er kokt møre, moses de enten med stavmikser eller i foodprosessor. Ha i en smørklatt og spe med melk til passe konsistens. Smak til med salt og pepper.

En annen enkel måte å tilberede dem på, er å ha oppi en pose woksaus når de koker.

Skrevet

Må ha på mine innlegg.

Gjest Frosk
Skrevet

Bønner kan du bruke til alt mulig (nesten) - det fins jo så mange ulike typer. Kikerter er godt til omtrent alt - i curry og bønneburgere og denslags er de suverene. Svarte bønner og kidneybønner er kjempegode blant annet i meksikansk mat. Hvite bønner passer veldig bra i tomatbaserte supper og gryter, syns jeg.

Du finner masse bønneoppskrifter på bloggen min, om du er interessert - for eksempel tacosuppe, chili sin carne, kikertgryte, kikertburgere, burgere med svarte bønner, minestrone... :)

Gjest Pharmadilla
Skrevet (endret)

denne vil jeg óg gjerne ha på mine innlegg, føler meg like grønn som TS :jepp:

Endret av Pharmadilla
Skrevet (endret)

Jeg elsker bønner! :jepp: Det er kjempegodt! Hvis du er ivrig etter å få erfaring, kan du prøve "grytebønner". Finner dem blant annet på Rema 1000 (jeg kjøper dem der). De koster 6-7 kr for en boks hermetiserte bønner på ca 420 gr.

De ligger i en merkelig lake som jeg synes smaker merkelig. En løsning på dette kan være å hive innholdet i en sil og vaske dem. Deretter kan du prøve deg selv fram.

Ellers er det kjempegodt hvis man steker grovhakket løk til den blir blank og myk, 1/2 paprika, 1-2 fedd hvitløk og bønner til slutt. Salt og pepper hører med.

Lykke til :jepp: ! Håper du vil falle for disse herlige belgfruktene!

Og la oss få høre med erfaringen(e)!

Endret av crispy
Gjest Frosk
Skrevet

...

De ligger i en merkelig lake som jeg synes smaker merkelig. En løsning på dette kan være å hive innholdet i en sil og vaske dem. Deretter kan du prøve deg selv fram.

...

Alltid lurt å skylle bønnene, også når man kjøper hermetiske :Nikke:

Skrevet

Alltid lurt å skylle bønnene, også når man kjøper hermetiske :Nikke:

Åååå... Så man skal egentlig ikke innta denne... denne.. fæle laken?

Gjest Pharmadilla
Skrevet

Huff, nå lo jeg faktisk høyt :ler:

Var bare at du sa det som at alle puslespillbrikkene plutselig falt på plass, og verden ble et fint sted å være igjen :ler:

Forresten, keep the tips coming, skal få prøvd mange av oppskriftene dere kommer med! :jepp:

Gjest Frosk
Skrevet

Jeg stemmer nei. :jepp:

Skrevet

Var bare at du sa det som at alle puslespillbrikkene plutselig falt på plass, og verden ble et fint sted å være igjen :ler:

Forresten, keep the tips coming, skal få prøvd mange av oppskriftene dere kommer med! :jepp:

Jeg trodde at jeg var fryktelig kresen siden jeg nektet å ha laken som en av ingrediensene :ler: Jeg så for meg at andre synes den var god, men jeg kunne ikke få det til å stemme :skratte:

Skrevet

Jeg trodde at jeg var fryktelig kresen siden jeg nektet å ha laken som en av ingrediensene :ler: Jeg så for meg at andre synes den var god, men jeg kunne ikke få det til å stemme :skratte:

Skrevet

*mine innlegg*

Kidneybønner passer perfekt i chilli con carne, salater og som erstatning for kjøtt i feks taco, som noen over allerede har nevnt :)

Skrevet

Prøvde en ny variasjon med bønnene i dag til lunsjen, ubeskrivelig godt!

Crispy's tunfisksalat:

1 boks tunfisk i gele(eller vann)

1/2 paprika(valgte selv rød)

1/2 boks grytebønner

2 ss lettmajones

3-4 cm agurk-bit, hakket

Bland sammen og nyt :sikle:

Veldig mettende og ikke minst sunn :jepp:

Gjest Marlo
Skrevet

Å så flott blogg du har, Frosk =)

Har lagt den under mine favoritter, spennende med kjøttfrie retter og masse inspirasjon til retter jeg kan lage. Retter jeg også kan tilsette kjøtt for min samboer som "bare må ha det" :fnise:

Gjest Frosk
Skrevet

Å så flott blogg du har, Frosk =)

Har lagt den under mine favoritter, spennende med kjøttfrie retter og masse inspirasjon til retter jeg kan lage. Retter jeg også kan tilsette kjøtt for min samboer som "bare må ha det" :fnise:

Takk, så kjekt at du likte bloggen! :)

Skrevet

Jeg lager dessuten pålegg av bønner, over hummus-malen:

1 boks bønner

1 hvitløksfedd

dæsj olivenolje (eller annen hvis du heller vil)

dæsj syre av noe slag (sitron, vineddik, appelsinjuice osv)

litt friske urtekvaster

salt og pepper

evt litt spisskum eller annet krydder.

Jeg bruker mye bønner og linser i grønnsakssupper. Er også veldig godt i følgende oppskrift:

1 boks kidneybønner

1 moden mango

1 moden avocado

1 tomat

1 boks mais

0,5 - 1 paprika

litt salat

frisk koriander

Dressing:

Limesaft

Ex. virgin olivenolje

ELLER

Sweet chili sauce

Del alt i biter og bland sammen med dressingen. Kan spise som salat eller i wraps/pitabrød osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...