Gjest nesa Skrevet 5. april 2010 #1 Skrevet 5. april 2010 Jeg har slitt med tett i nesa siden jeg har vært barn. Har vært til flere leger og til øre nese hals spesielist. Fått resept på nasonex men det hjelper ingenting. De spurte meg om jeg ville ta operasjon men jeg er usikker. Hvordan foregår en sånn operasjon? Er det noen som har tatt en sånn operasjon? Jeg bruker sinnsykt mye nesespray. Bruker opp en hel otrivin nesespray på en til to dager og det blir jo dyrt. Bruker over 1000 kroner i måneden på nesespray og det er fryktelig dyrt. Jeg har prøvd å bare ta nesespary i feks. venstre nesebor og ikke tatt noe i høyre nesebor. Hjelper dette for noen? Jeg vil ikke være avhengig av nesespray lengre. Jeg må ta med nesespay overalt hvor jeg er fordi jeg blir gal av tett nese. Dette er så ille at jeg ikke får sove om nettene fordi jeg ikke får puste og blir kvalt. Jeg får helt panikk når jeg ikke klarer å puste gjennom nesa og tar masse nesespray. Øre nese hals spesialisten jeg var hos sa at ikke alle ble bedre av en operasjon og at det er tøft å gå gjennom en slik operasjon. Jeg sliter psykisk og øre nese hals legen sa faktisk at operasjon kanskje ble for tøft for meg. Jeg er livredd leger, tannleger, sykehus og sprøyter ol. Men jeg blir gal av å gå rundt med konstant tett i nesa. Nå prøver jeg bare å ta nesespray i det venstre nesebor og det høyre nesebor er helt pottetett og det er fryktelig ekkelt og ubehagelig. Jeg vil så gjerne ta nesespray i det høyre nesebor også men jeg kan bare ikke. Jeg har også masse vondt i hodet fordi det er helt tett i nesa og det plager meg veldig. Hva skal jeg gjøre? Blir gal av å gå rundt med konstant tett i nesa og jeg er helt avhengig av otrivin nesespray. Har prøvd saltvann nesesparay men det hjelper ikkenoe.
stjernekyss Skrevet 5. april 2010 #2 Skrevet 5. april 2010 Slutt å bruke nesespray! Dette problemet er selvlagt. Har du ikke lest pakningsvedlegget i det hele tatt? Du har tett nese fordi du bruker for mye nesespray. Ellers anbefaler jeg denne
Anjah Skrevet 5. april 2010 #3 Skrevet 5. april 2010 Slutt å bruke nesespray! Dette problemet er selvlagt. Har du ikke lest pakningsvedlegget i det hele tatt? Du har tett nese fordi du bruker for mye nesespray. Ellers anbefaler jeg denne Næh, det er ikke heeeelt sikkert at problemet er selvlaget. Min mann gikk nettopp igjennom en slik neseoperasjon. Han hadde vært hos ØNHspesialist, men ingen der kunne med sikkerhet si hva hans tetthet kom av. Han har slitt med tett nese (spesielt høyre nesebor) siden puberteten. Nesespray og andre nasale medisiner har hatt liten eller ingen virkning. Han lærte seg rett og slett å puste med munnen til enhver tid. I allefall; operasjonen var unnagjort på 1 time, og legene kunne etterpå fortelle oss at hans tette nese skyltes en ekstrem skjev og smal nesevegg ganske langt opp mot bihulene. I tillegg var det mye slim. Neseveggen ble 'meislet' riktig, og overflødig slim fjernet. 2 dager etter operasjonen kunne han puste med nesen igjen! Nå er det halvannen måned siden operasjonen, og alt er fremdeles i skjønneste orden. Legene ga oss likevel beskjed om at den tette nesen kan komme tilbake med tiden. Min mann synes dog det er så helt vanvittig godt å kunne puste ordentlig, bli mindre andpusten og smake maten ordentlig, at han gladelig ville gjentatt operasjonen; trass ubehaget. (Mye blodsvelging et helt døgn etterpå) Håper du finner ut av dette! Det kan rett og slett hende at det er slik for deg også, at legene ikke forstår hva som er galt før dem har gått inn kirurgisk. Hilsen Anjah
HvittHus Skrevet 5. april 2010 #4 Skrevet 5. april 2010 Jeg kan godt sette meg inn i hva du sliter med, da jeg har vært nesesprayavhengig selv. Pga av ekstrem opphovning av neseslimhinnene under svangerskap, måtte jeg bruke nesespray gjennom 5*9 måneder. Jeg fikk en spray av legen etter fødslene som normaliserte slimhinnen, men den tror jeg ikke finnes lengre. Jeg har også prøvd nasonex, og synes den hjelper noe, men det tar tid. Jeg har ikke vært igjennom akkurat den operasjonen som du skriver om, men jeg har operert bort nesemuslinger og åpnet opp alle bihulene. Ja, det var en lite morsom opplevelse, men ikke noe jeg hadde gruet meg for å gjøre igjen. Så jeg synes du skal gi operasjonen et forsøk. Det kan iallefall ikke bli verre enn det er nå.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2010 #5 Skrevet 5. april 2010 Hei. Har selv tatt 2 operasjoner pga av polypper som skaper de problemene du nevner. De har vokst ut igjen begge gangene så ser ikke visen med operasjon lenger for min del. Har fått hjelp av kortisonsprøyter innimeom, virker som det også er betennelserelatert- har på den måten klart å kutte ut den værste nesespraybruken- prøv kortison mot allergier, det kan hjelpe deg. Nasonex og saltvann er en vits.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. april 2010 #6 Skrevet 5. april 2010 Ved å bruke nesepray over lengere tid, venner slimhinnen i nesen seg til den. Når det da har gått noen timer så sveller slimhinnen opp. Så dette blir bare verre og verre. Det du må gjøre er rett og slett å slutte. Det går opptil en eller to uker med tett nese, men det går over. Så sant det ikke har gått så langt at du må fjerne litt av slimhinnen som har vokst. Det finnes tabletter som kan hjelpe på dette, men da må du til legen og de skal bare brukes i noen dager.
Gjest hei Skrevet 5. april 2010 #7 Skrevet 5. april 2010 Hei, Jeg var også helt avhengig av nesespray i mange år..og fikk panikk av å ikke kunne puste gjennom nesen. Det eneste som hjalp var å slutte å bruke nesespray. Du må tåle å være tett i nesen i en kort periode men dette er det eneste som funker. Nesesprayen gir deg tett nese. Hvis dette ikke funker ville jeg vurdert operasjon men tviler på at det blir nødvendig. Lykke til!
blargh Skrevet 5. april 2010 #8 Skrevet 5. april 2010 Et mulig tips er å kutte vekk sukker, melk og alle melkeprodukter i en periode, og se om det hjelper. Jeg opplevde at det fjernet min konstante tette nese, mao var kosthold nøkkelen for meg.
Gjest Lina Skrevet 5. april 2010 #9 Skrevet 5. april 2010 Enig med de som sier at du må slutte å bruke nesespray. Jeg var selv avhengig av nesespray for noen år siden. Det eneste som hjalp var å slutte. Det ble noen dager med tett nese og lite søvn, men det gikk over etter hvert.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. april 2010 #10 Skrevet 5. april 2010 Jeg blir alltid avhengig av nesespray etter en forkjølelse.. og må avruse meg for å si det sånn.. Men jeg har et tips som du kanskje kan bruke hvis dette er selvlaget plage.. hvis det er fysisk ett eller annet gærnt i nesa di så harru ikke no valg enn å teste en operasjon.. men uansett.. spray otrivin i nesa, trekk inn og spray saltvannspray. Otrivin tørksr som du sikkert vet slimhinnene, mens Saltvannspray fukter slimhinnene. Hvis du tar denne doble dosen fjerner du tettheten samt det blir fuktig.. Dette pleier alltid å hjelpe meg å bli nesesprayrusfri men kan hende det ikke hjelper deg.. men er vel kanskje verdt et forsøk
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #11 Skrevet 6. april 2010 (endret) samboeren til fetteren min er helt avhengig av nesesprayen fra apoteket. eller ho var. fordi hun har så problemer med bihulene. ho har tette bihuler og har operert og alt. men jeg vet at hun har begynt på en annen nesespray som hun syns er ekstremt god. for den renser virkelig opp i nese, og siden den er av naturlige ting, så blir hun heller ikke avhengig av den. Innlegget er redigert iht reglene. Yvonne (mod) Endret 7. april 2010 av Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2010 #12 Skrevet 6. april 2010 Jeg har også vært avhengig av nesespray helt siden jeg var liten. Siste årene brukte jeg minimum 3 flasker otrivin eller Zymelin i uka, måtte spraye konstant. Forferdelig tett og vond nese. Kjenner og til hodepine og værking i bihulene som blir for tette. Prøvde ut alskens sprayer fra legen uten virkning. Mener jeg tok noen tabletter også, men det hjalp ingenting. Testet også ut alle former for saltvannsdråper, ble bare vondt men åpnet ikke nesen. Helt til jeg ble annbefalt Mirvana naturell av en apoteker. Først fikk jeg en stor flaske som sprayet store doser. Skulle holde det i nesen en stund og snyte ut. Så en annen flaske som hadde mindre doser som jeg snuste inn. I starten hadde jeg Zymelin til krisebruk på natta for jeg tetnet helt til når jeg skulle legge meg. Mener det tok ca 3 uker avvenning så ble nesen mye bedre og jeg la bort otrivin og Zymelin helt og holdent. Etter 5 mnd kunne jeg og redusere bruken av Mirvana (saltvannsoppløsning) Det som henger igjen er at jeg har fått konstant småværking i bihulene på ene siden. Er noe hoven til tider. Og værker i halve ansiktet. Er og noe hoven i gommen inni munnen på ene siden som ikke ser ut til å bli borte. Tror det kan komme av over 25 års avhengighet av nesespray. Det som irriterer meg mest er at legene i alle år mente jeg bare skulle bruke vanlig otrivin og Zymelin konstant helt fra jeg var veldig ung. Det ble lite gjort uten at jeg sto på veldig selv for å finne andre løsninger. Nå får jeg antakeligvis plager for resten av livet pga det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå