kosejentaa Skrevet 5. april 2010 #1 Del Skrevet 5. april 2010 (endret) Har veldig lyst å lære meg islandsk, siden min kjære kommer fra Island! Men hvordan kan jeg lære meg det? Syns ikke det er så mange tilbud når det kommer til dette språket! Endret 5. april 2010 av kosejentaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 5. april 2010 #2 Del Skrevet 5. april 2010 Beste tips er å dra dit, bli kjent med familien hans. Det er veldig likt norsk, du trenger bare å knekke koden UiO tilbyr også kurs i islandsk, men nybegynnerkurset går bare på våren. De har en greit gratis introduksjonskurs på nett, skal se om jeg finner det. Men når du har kjæreste derfra, har du gode sjanser til å lære det. Spør ham hva ting heter, hvordan man hilser osv. Jeg snakker selv islandsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 5. april 2010 #3 Del Skrevet 5. april 2010 http://icelandic.hi.is/ - basisord og litt fraser, slett ikke dumt. Du må registrere deg, men det er gratis! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kónguló Skrevet 5. april 2010 #4 Del Skrevet 5. april 2010 Jeg har også kjæreste fra Island, har bodd der ett år og snakker Islandsk (ikke flytende enda, men nok til å klare meg fint). Før jeg flyttet dit brukte jeg denne siden http://icelandic.hi.is/ og leste islandske Donald-pockets, barnebøker osv. for å bli vandt til å lese, få inn litt gramatikk og ordforråd Jeg hørte også på Islandsk musikk og fulgte med på teksten (Sálin hans Jóns mins - pop, XXX Rottweiler Hundar - om du liker rap) og hørte på islandsk radio på nettet: http://bylgjan.visir.is/ f.eks (hlusta í beinni á Bylgjuna). Ellers ba jeg kjæresten min om å skrive islandsk til meg når vi snakket på msn og på telefon, og jeg prøvde også å skrive tilbake. Vennene hans nektet å prate engelsk til meg, så der fikk jeg mye press på å forstå fort også :gjeiper: Jeg syns det er et vanskelig språk med mye gramatikk (hjelper om du kan tysk!) men det er også et veldig fint språk. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kosejentaa Skrevet 6. april 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 6. april 2010 Tusen takk for svar dere! Feira jul på Island i fjord, og da måtte jeg jo hele tiden forholde meg til språket. Er spennende med nye språk, og er enig i at dette ligner litt på tysk, begynte å blande litt faktisk! hehe Hadde vært morsomt å bo der et år eller noe også, men tror ikke kjæresten min har lyst til å flytte tilbake. Skal kanskje en tur i sommer, og da har jeg lyst å prøve å lære mer. Hadde uansett vært gøy å kunne svare for seg, og snakke litt flytende. Tusen takk for hjelp uansett! Skal se på sidene dere anbefalte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå