Auri Skrevet 21. mars 2010 #1 Del Skrevet 21. mars 2010 (endret) Ser noen har nevnt å spise mindre kjøtt, hva med kaffe da? Det tar 50 liter vann for å produsere 1 kopp kaffe! Javel? Hvor har du det tallet fra? Her bruker vi nøyaktig 2dl vann til én kopp kaffe. * * * Tråden er delt fra http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=478730 Bond, mod Endret 4. april 2010 av Bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss daisy Skrevet 21. mars 2010 #2 Del Skrevet 21. mars 2010 Javel? Hvor har du det tallet fra? Her bruker vi nøyaktig 2dl vann til én kopp kaffe. For å produsere kaffebønnene tilsvarende det du bruker til 1 kopp kaffe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auri Skrevet 21. mars 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 21. mars 2010 Igjen: Hvor har du det tallet fra? Man bruker veldig lite vann i produksjonen av kaffebønner. De færreste kaffebønner vanner plantasjene (det tar naturen seg av), det blir ikke brukt vann i verken tørkingen eller brenningen av bønnene (noen "vasker" bønnene, dette er ikke mange, og det er snakk om resirkulert vann), og til transporten går det olje, ikke vann... Noe vann går det (som til produksjonen av alt annet), men femti liter per kopp? Vil gjerne vite hvor du har fått det fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss daisy Skrevet 22. mars 2010 #4 Del Skrevet 22. mars 2010 Igjen: Hvor har du det tallet fra? Man bruker veldig lite vann i produksjonen av kaffebønner. De færreste kaffebønner vanner plantasjene (det tar naturen seg av), det blir ikke brukt vann i verken tørkingen eller brenningen av bønnene (noen "vasker" bønnene, dette er ikke mange, og det er snakk om resirkulert vann), og til transporten går det olje, ikke vann... Noe vann går det (som til produksjonen av alt annet), men femti liter per kopp? Vil gjerne vite hvor du har fått det fra. Ups, jeg skrev visst feil, 140 liter vann for å produsere en kopp kaffe. Se her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auri Skrevet 23. mars 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) Ups, jeg skrev visst feil, 140 liter vann for å produsere en kopp kaffe. Se her Ups, jeg skrev visst feil, 140 liter vann for å produsere en kopp kaffe. Se her For det første, samboeren min jobber tett knyttet til kaffebransjen, så dette er et emne jeg kan endel om, ikke bare fakta jeg har tatt fra wikipedia... For det andre, så ser jeg ikke noen detaljert besrivelse på siden du linker til. Jeg har for det første aldri hørt om vanning av kaffetrær? Kaffe er en eksportvare som er ekstremt utsatt for sesongvær, og en tørke kan være katastrofalt for kaffebønder, særlig på mindre farmer. Hvis vi går ut ifra at man ikke vanner kaffetrær (jeg har som sagt ikke hørt om dette, og kan ikke finne NOEN kilder på at dette blir gjort), og man ikke begynner å manipulere statistikk ved å ta med regn, hva arbeiderne drikker etc, står det igjen med prosseseringen. Mange tørker kaffen, men noen vasker dem. Når det kommer til vasking er mange flinke til å resirkulere vann, men la oss se på worst case scenarioet, for å prøve å iallefall nærme oss tallet ditt? Verstingen når det kommer til dette er Vietnam (som hovedsakelig produserer såpass lavkvalitetskaffe at vi sansynligvis ikke engang finner det i instantkaffe her i Norge), med tjue kubikkmeter vann per kilo kaffe. Dette er 20 000 liter vann per TONN kaffe. ett tonn er 1000 kilo, så deler du 20000 på 1000 står du igjen med 20 liter vann per kilo. For å gjøre det litt worst case sier vi at vi faktisk bruker 10 gram kaffe per kopp (sannheten er nærmere seks, men for det sake of argument). 1000 gram i en kilo, så da har vi ca. hundre kopper fra en kilo. 20 liter delt på 100 er 0,2 liter. Så kan du IALLEFALL halvere det siden soltørking er mer utbredt enn vasking, så da har du 0,1 liter vann per kopp. Jeg forstår fortsatt ikke hvordan regnestykket ditt går opp. De færreste brennerier bruker vannavkjøling av bønnene, og selv om de hadde gjort det hadde vannet som hadde blitt brukt vært ubetydelig. Jeg tror kilden din har manipulert statistikken ganske kraftig, og eneste måten jeg forstår den på er om du... tar med regn? Det blir isåfall litt feil siden det regner uansett, og da er det jo allright å bruke det regnet til å dyrke noe som faktisk er en av de mesteksporterte varene i verden. Ikke bare nest mest omsatt råvaren, men den råvaren som for MANGE fattige land er levebrødet til et flertall av innbyggerne. Land som Kenya, Rwanda osv. (og også land i asia, søramerika og andre i afrika) er helt og holdent AVHENGIG av å selge kaffe, både for menneskene som jobber med det og for nasjonenes BNP. Så om alle dropper kaffen for å spare VANN (!?) så tror jeg helt ærlig det får en mer negativ effekt for de som allerede lider av vannmangel, tørke og fattigdom. Endret 23. mars 2010 av Ashelia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cogito Skrevet 26. mars 2010 #6 Del Skrevet 26. mars 2010 For det andre, så ser jeg ikke noen detaljert besrivelse på siden du linker til. Viss du hadde klikka deg litt vidare i venstre marg, hadde du kome til denne sida: http://www.waterfootprint.org/?page=files/CoffeeTea Det er to forskarar i samarbeid med UNESCO-IHE og Novib, som har gjort desse utrekningane. På den sida ligg lenker til fleire artiklar dei har gitt ut i samband med denne forskinga. Sitat frå Abstract i artikkelen frå 2007: The major volume of water to grow the coffee plant comes from rainwater. For the overall water need in coffee production, it makes hardly any difference whether the dry or wet production process is applied, because the water used in the wet production process is a very small fraction (0.34%) of the water used to grow the coffee plant. However, the impact of this relatively small amount of water is often significant. First, it is blue water (abstracted from surface and ground water), which is sometimes scarcely available. Second, the wastewater generated in the wet production process is often heavily polluted. Eg stoler meir på denne artikkelen, enn reknestykket ditt - sjølv om du har ein sambuar som jobber i kaffebransjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auri Skrevet 26. mars 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 26. mars 2010 Du stoler mer på en tilfeldig internettside en enn som jobber innenfor en av Norges største kaffeaktører? Javel, det er så. Jeg kan komme med fem sider som sier det motsatte. Og jeg står fortsatt på det siste avsnittet mitt: Om alle kutter ned på kaffeforbruket, vil det ha katastrofale konsekvenser for de landene der det produseres kaffe. Det er pga kaffe at økonomien går rundt der. Jeg personlig vil si at det er litt viktigere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cogito Skrevet 26. mars 2010 #8 Del Skrevet 26. mars 2010 Du stoler mer på en tilfeldig internettside en enn som jobber innenfor en av Norges største kaffeaktører? Javel, det er så. Jeg kan komme med fem sider som sier det motsatte. Det er ingen tilfeldig internettside, det er ei side som har store organisasjonar (UNESCO,Novib) i ryggen. Og som baserer talla sine på publisert forsking. Så ja, eg stoler meir på uavhengig forskning enn kommersielle aktørar med økonomiske interesser. Og jeg står fortsatt på det siste avsnittet mitt: Om alle kutter ned på kaffeforbruket, vil det ha katastrofale konsekvenser for de landene der det produseres kaffe. Det er pga kaffe at økonomien går rundt der. Jeg personlig vil si at det er litt viktigere. De har altså tatt med regnvannet, noe jeg syns er ganske urimelig. Som svar på dette siterer eg eit avsnitt til frå artikkelen The water footprint of coffee and tea consumption in the Netherlands: The consumption of coffee and tea in the Netherlands has positive impacts on the economies of the producing countries. It generates economic benefits to the producing countries (which are mostly developing countries) with the use of a resource (rainwater) that has relatively low opportunity cost (if compared to ground- and surface water). Although rainwater appropriated or coffee or tea production will often have no alternative use (e.g. production of another crop or natural forest) that will provide higher economic return, the economic value of rainwater should be included in the price of the product. In practice, the economic cost of rainwater is never included in the price of the product. For 1 kg of roasted coffee the price increase could be in the order of 20 dollar cents, assuming that the value of rainwater can be in the order of magnitude of 1 dollar cent per cubic metre (Hoekstra et al., 2001, 2003; Albersen et al., 2003). The exact increase would obviously vary from place to place, subject to local circumstances. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
freezepop Skrevet 26. mars 2010 #9 Del Skrevet 26. mars 2010 Det er ingen tilfeldig internettside, det er ei side som har store organisasjonar (UNESCO,Novib) i ryggen. Og som baserer talla sine på publisert forsking. Så ja, eg stoler meir på uavhengig forskning enn kommersielle aktørar med økonomiske interesser. Alle har interesser Som svar på dette siterer eg eit avsnitt til frå artikkelen The water footprint of coffee and tea consumption in the Netherlands: Jeg forstår ikke hva du vil frem til jeg, tilogmed dine egne lenker vedkjenner at nummeret du snakker om er regn, og jeg er prinsipielt for at ressursfattige (?) land skal utnytte de naturressursene de har til det fulle. DET er hva det handler om å tenke miljø og vann, synes jeg iallefall Om du derimot mener, som det siste sitatet ditt sa, at kaffen burde koste 25 øre mer per kvartkilo (og derfor velger å... ikke drikke kaffe) så kjøp spesialkaffe der du vet bøndene får godt betalt så de kan jobbe for å utnytte ressursene sine enda bedre (så var det kommersielle aktører igjen da, kjøp fairtrade på matbutikken om du vil). Men kompliserte regnestykker, sitater og referansekilder tilside, så skjønner jeg ikke poenget ditt, sånn i bunn og grunn? Kaffetrær tar til seg mye regnvann? Hadde det vært bedre om de dyrket noe annet? Eller lot det gå til spille? Hvordan, sånn helt konkret hadde verden vært et bedre/mer miljøvennelig sted om alle sluttet å drikke kaffe? (Jeg spør ikke retorisk for å diskutere, jeg er oppriktelig interessert i å høre) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cogito Skrevet 29. mars 2010 #10 Del Skrevet 29. mars 2010 Alle har interesser Ja, sjølvsagt! (Eg innser at det vart litt dårleg formulert.) Jeg forstår ikke hva du vil frem til jeg, tilogmed dine egne lenker vedkjenner at nummeret du snakker om er regn, og jeg er prinsipielt for at ressursfattige (?) land skal utnytte de naturressursene de har til det fulle. DET er hva det handler om å tenke miljø og vann, synes jeg iallefall Om du derimot mener, som det siste sitatet ditt sa, at kaffen burde koste 25 øre mer per kvartkilo (og derfor velger å... ikke drikke kaffe) så kjøp spesialkaffe der du vet bøndene får godt betalt så de kan jobbe for å utnytte ressursene sine enda bedre (så var det kommersielle aktører igjen da, kjøp fairtrade på matbutikken om du vil). Men kompliserte regnestykker, sitater og referansekilder tilside, så skjønner jeg ikke poenget ditt, sånn i bunn og grunn? Kaffetrær tar til seg mye regnvann? Hadde det vært bedre om de dyrket noe annet? Eller lot det gå til spille? Hvordan, sånn helt konkret hadde verden vært et bedre/mer miljøvennelig sted om alle sluttet å drikke kaffe? (Jeg spør ikke retorisk for å diskutere, jeg er oppriktelig interessert i å høre) Eg må berre innrømme at eg ikkje hadde høyrd om dette med "Water Footprint" før eg leste denne tråden. Men eg starta å lese på lenka til miss daisy lenger oppe, og berre måtte svare på Ashelia sitt innlegg. Eg synst faktisk at dette er ganske interessant, men det er også heilt nytt for meg. Så eg kan nok dessverre ikkje svare godt på alle spørsmåla dine. (Kanskje miss daisy kan?) Men eg skal prøve: Det handler om at vassmangel er eit problem i store deler av verda. Vatnet har ein verdi, som me ikkje betaler for. Sjølv om det er snakk om regnvatn, er ikkje regnvatnet heller ein uendeleg ressurs. Vanlegvis betaler me meir for ein ressurs, dess mindre det er av den. Men vatn er "gratis". Er ikkje det rart? Eg er heilt einig med deg at "ressursfattige" land skal få utnytte ressursane sine. Men eg trur mange i Vesten ikkje tenkjer på at vatnet er ein såpass stor ressurs. Det handler ikkje berre om kaffi. Produksjon av bomull, planteolje, ris, mais osv. krev også store mengder vatn. Slik eg ser det, handler dette om bevisstgjering. Vårt forbruk påverkar faktisk vassmangelen i andre delar av verda! For øvrig kjøper eg alt Fairtrade kaffi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
freezepop Skrevet 29. mars 2010 #11 Del Skrevet 29. mars 2010 Det handler om at vassmangel er eit problem i store deler av verda. Vatnet har ein verdi, som me ikkje betaler for. Sjølv om det er snakk om regnvatn, er ikkje regnvatnet heller ein uendeleg ressurs. Vanlegvis betaler me meir for ein ressurs, dess mindre det er av den. Men vatn er "gratis". Er ikkje det rart? Eg er heilt einig med deg at "ressursfattige" land skal få utnytte ressursane sine. Men eg trur mange i Vesten ikkje tenkjer på at vatnet er ein såpass stor ressurs. Det handler ikkje berre om kaffi. Produksjon av bomull, planteolje, ris, mais osv. krev også store mengder vatn. Slik eg ser det, handler dette om bevisstgjering. Vårt forbruk påverkar faktisk vassmangelen i andre delar av verda! For øvrig kjøper eg alt Fairtrade kaffi. Jeg forstår på en måte hva du mener, men i mine øyne er dette innbakt i den prisen man betaler, en kaffe er resulatet av regn, sol, jordsmånn og hundrevis av andre ting. Man betaler ikke spesifikt for maten til kua når man kjøper en kartong melk, men indirekte gjør man det. Om man skulle begynne å betale vannavgift på kaffe, skal man begynne å betale vannavgift på alt med vann? Alt av grønnsaker, frukt, bær, blomster, tenk på hvor mye en ku drikker før den kan avgi melk og ikke minst ende opp som kjøtt... Jeg er veldig for at man ser verdien av vann, og opplyser folk om at det ikke er en uendelig ressurs (eller, på en måte, men ja), men å slutte å drikke kaffe for vann sin skyld synes jeg blir å lure seg selv til god samvittighet, særlig om man alikevel spiser noe slags annet grønt. Dusj annenhver dag, dusj ti minutter kortere hver dag, ikke la vannet renne når du ikke trenger det, alt dette gjør en større, og (i det store og det hele, hvis man ser sammenhengen, ikke tallene) mer konstruktiv virkning enn å droppe kaffen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strenge Frk.Gerd Skrevet 7. april 2010 #12 Del Skrevet 7. april 2010 Synes heller ikke kaffe er verstingen av alle miljøproblemer, samt at det også har stor økonomisk betydning for visse land. Vann er absolutt en verdifull ressurs, det er mye vi kan gjøre til daglig for å minske bruken av for mye vann. Egentlig burde det vært mer teknologi for å uttnytte ressurser som vann til det fulle. Det er jo f.eks masse regnvann som går til spille i boligområder.. Hvordan kunne vi fått utnyttet disse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 8. april 2010 #13 Del Skrevet 8. april 2010 Du stoler mer på en tilfeldig internettside en enn som jobber innenfor en av Norges største kaffeaktører? Javel, det er så. Jeg kan komme med fem sider som sier det motsatte. Og jeg står fortsatt på det siste avsnittet mitt: Om alle kutter ned på kaffeforbruket, vil det ha katastrofale konsekvenser for de landene der det produseres kaffe. Det er pga kaffe at økonomien går rundt der. Jeg personlig vil si at det er litt viktigere. Å, du er så sjarmerende og søt, når du sier slikt! "Så du stoler mer på en tilfeldig internettside, enn anonyme meg som sier at jeg er samboer med en som jobber i kaffebransjen?" Vad du er gullig!! Du, hvis du dumper samboeren din, så kan jeg gjøre det samme med min, og så møtes vi til en kopp kaffe og ser hva som skjer. Hva sier du til det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auri Skrevet 8. april 2010 Forfatter #14 Del Skrevet 8. april 2010 Festlig du er. Poenget mitt var at man skal ikke ta det som står på én tilfeldig internettside, eller en person sier, for god fisk. Jeg kunne bladd frem fem internettsier som sa det motsatte. Dét var poenget mitt. Som freezepop sier (som forresten er samboeren min) så har alle interesser, også de som står bak den undersøkelsen der. Bare fordi de er "god organisasjon" så betyr ikke det at man skal stole 100% bare på tallene deres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strenge Frk.Gerd Skrevet 9. april 2010 #15 Del Skrevet 9. april 2010 Uansett er vel vann en fornybar uendelig ressurs? Spesielt mtp regnvann. Eneste grunnen til at det blir mangel på vann er vel heller at det er vanskelig å ha kapasistet til å rense nok vann? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå