miss daisy Skrevet 15. mars 2010 #1 Del Skrevet 15. mars 2010 Det virket ikke som en var villig til å oppgi noe i tråden hva en nødig vil gi slipp på i miljøets tegn. Så hva er dere villige til å gi slipp på da? Synes og kunnskapen er liten når en spør om pc har noe å si for miljøet. Å redusere innetemperaturen er noe av det viktigste vi alle kan bidra med for redusert energibruk, jeg synes det er direkte sløsing når man skal ha varme på 23 til 25, slik at man skal kunne gå lettkledd inne. Ser noen har nevnt å spise mindre kjøtt, hva med kaffe da? Det tar 50 liter vann for å produsere 1 kopp kaffe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IsaCathrine Skrevet 15. mars 2010 #2 Del Skrevet 15. mars 2010 Jeg vet ikke helt. Innetemptratur kanskje. Dessuten vil jeg veldig gjerne fortsette å klare meg uten bil, men det kan bli vanskeligere etter hvert ser jeg (bo mindre sentralt, mye mer som skjer med familie osv). Prøver å være flink å ikke ta så alt for lange varme dusjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 19. mars 2010 #3 Del Skrevet 19. mars 2010 Jeg kommer til å fortsette å ikke ha bil, og jeg vil gjerne gi slipp på den "luksusen" det er å kaste alt i én søppelbøtte. Jeg vil også forsøke å få reparert ting i framtiden, selvom det skulle bli dyrere eller lik pris som å kjøpe nytt, og jeg har allerede gitt slipp på TVn. Om sommeren (og innimellom om vinteren også) gir jeg slipp på varmekablene på badet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ExMuslimAtheist Skrevet 19. mars 2010 #4 Del Skrevet 19. mars 2010 Det virket ikke som en var villig til å oppgi noe i tråden hva en nødig vil gi slipp på i miljøets tegn. <b>Så hva er dere villige til å gi slipp på da?</b> Synes og kunnskapen er liten når en spør om pc har noe å si for miljøet. Å redusere innetemperaturen er noe av det viktigste vi alle kan bidra med for redusert energibruk, jeg synes det er direkte sløsing når man skal ha varme på 23 til 25, slik at man skal kunne gå lettkledd inne. Ser noen har nevnt å spise mindre kjøtt, hva med kaffe da? Det tar 50 liter vann for å produsere 1 kopp kaffe! Jeg er veganer, spise mer lokal mat og de i sesong. Jeg kjører ikke bil, men hvis jeg skal så kommer jeg til å kjøpe en miljøvennlig, smart bil. bruker lite varme, jeg kler alltid godt på meg og har godt med dyne, så utenom vinteren blir det lite strøm selv på vinteren så bruker jeg mindre. Jeg resirkulerer og kommer til å fortsette med dette, og plante planter I balkong og hjem er også positivt. Hvis man gjør litt av alt og ikke er for ekstrem kan det ha en stor betydning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mars 2010 #5 Del Skrevet 21. mars 2010 Hva jeg kan gjøre i miljøets tegn? Jeg har ikke bil, har ikke TV, bruker ikke varme på badet, bruker minimalt med strøm inne. Strøm på badet tar jeg bare på når jeg får gjester, jeg synes egentlig den slags er skikkelig luksus. Tar kun kollektiv-trafikk, går herfra to ganger i timen, er student. Ellers spiser jeg kun kjøttprodukter noen få ganger i måneden, og da _skal_ det være økologisk, egg skal også være økologisk. Drikker kun vann fra springen til hverdags. Kjøper lite klær, og når jeg først kjøper nye klær er det kvalitetsklær. Går med klærne lengst mulig før jeg vasker dem, dvs jeg kan godt bruke en genser i en uke om den ikke lukter. Samme med sokker, kan gå opptil en uke med samme sokkeparet uten å lukte. Truser skifter jeg daglig. Hmm, har kuttet ut sjampo og balsam, nå har håret mitt fått en naturlig balanse. Har ikke behov for den slags. Bruker økologisk sepe. Jeg har en kompost-kasse som jeg putter alt som kan puttes i, og sorterer melkekartonger (økologiske så klart) og annet papir for seg, og resten av røkla plasseres i søplekassa. Tror jeg gjør nok allerede. Ser på den jevne nordmann som en egoistisk skapning som bare bare kniper inn på noe som ikke går direkte utover h*n selv. Akk, den menneskeheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 21. mars 2010 #6 Del Skrevet 21. mars 2010 Svaret på spørsmålet er enkelt: Ingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnneShirley Skrevet 22. mars 2010 #7 Del Skrevet 22. mars 2010 Vi har lav innetemperatur (bruker tøfler og tykk genser inne på vinteren. Vi dyrker grønnsaker og urter selv i egen kjøkkenhage. Vi har kompost. Vi kildesortere all søppel og forsøker å få lav mengde restavfall. Vi forsøker å handle inn minst mulig "unødvendigheter". Vi abonnerer ikke på tidsskrifter. Ting for fremtiden: Vi ønsker å kunne redusere til en bil. (hvilket krever at jeg får byttet jobb -mannen min MÅ ha bil i yrket sitt (reiser rundt i jobben) og pr nå jobber jeg flere mil i en annen retning -og det finnes ingen kollektivtransport). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 22. mars 2010 #8 Del Skrevet 22. mars 2010 Det viktigste bidraget mitt/vårt er nok at vi har senket innetemperaturen og heller bruker tøfler og en ekstra genser inne, slik Anne Shirley skriver. Vi har dessuten satset på en ganske klassisk interiørstil som ikke er videre følsom for motesvingninger. Da sparer vi mye på shopping. En hel del møbler og elektriske produkter har vi dessuten kjøpt brukt eller arvet av slekt og venner som "bare måtte" ha nytt. Av hverdagsinnsats for miljøet, som jeg ikke ser på som særlig til offer gjør vi følgende: *kildesortering av avfall *klistremerke med "uønsket reklame - nei takk" på postkassa (sparer en hel del fordi en reduserer fristelsen til shopping ) *bor nær jobben begge to, og minimerer behovet for bilkjøring *spiser nesten utelukkende helt økologisk, selvjaktet kjøtt *reiser lite med fly (vi er ikke blant de som mener at årlige sydenturer er meningen med livet) *familiehytta har kort reiseveg og har enkel standard, uten strøm og innlagt vann - minimal miljøbelastning i bruk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 26. mars 2010 #9 Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Det jeg gjør for å spare miljøet er: - Har sluttet å spise kjøtt - Bruker kun gjenbruksposer når jeg er på butikken - Kuttet ut en del produkter som er miljøfiendtlige. Bøandt annet er jeg blitt mye flinkere til å bruke klut i stedet for tøørkepapir, og jeg har begynrt å se etter miljømerke på alt jeg kjøper. Endret 4. april 2010 av Bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 26. mars 2010 #10 Del Skrevet 26. mars 2010 Ting jeg har gjort: - lavere innetemperatur - kortere, kjøligere og sjeldnere dusjer - kjøper få papiraviser - bruker handlenett på butikken i 90% av tilfellene (egentlig er ikke plastposer en luksus jeg gir slipp på, de er bare irriterende og i veien) - spiser mindre kjøtt. Burde dog bli flinkere til å kjøpe økologisk, men gjør det av og til - spiser ikke scampi Jeg burde også bli flinkere til å kjøpe kortreiste varer. Ang. grønnsaker så er jeg veldig usikker på omd et faktisk er riktig å kun kjøpe økologisk hele tiden. For "luksusgrønnsaker" som man egentlig ikke trenger så er det greit, men ellers er økologisk drift langt mindre effektivt enn konvensjonell drift (mindre grønnsaker, mindre avlinger, etc). Så selv om det er naturmessig fornuftig, så vet jeg ikke om jeg synes det er etisk riktig slik matsituasjonen er i verden i dag. Mulig en bedre løsning hadde vært å fokusere på å forbedre de tradisjonelle metodene så de blir stadig mer fornuftige. Noen som kan mer om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mars 2010 #11 Del Skrevet 26. mars 2010 kan gå opptil en uke med samme sokkeparet uten å lukte. Æsj, så ekkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanna Skrevet 29. mars 2010 #12 Del Skrevet 29. mars 2010 Det er lite jeg gjør "i miljøets tegn" men i og med at jeg prøver å ha en veldig sparsom pengebruk, munner jo det ut i en mer minjøvennlig adferd enn jeg ville hatt med mine venners livsstil. Jeg er student og lever godt på studielån og stipend nettopp fordi jeg tenker over alt jeg bruker penger på, dette kommer neppe til å forandre seg når jeg ikke lenger er student nettopp fordi jeg har erfart at jeg lever svært godt. Det eneste som evt forandrer seg er at jeg får bruk for bil som arbeidstaker. 1. Spare penger på strøm ved å slukke lys i alle rom jeg ikke bruker, ikke bruke varmekabler, ikke vaske brukte-men-rene-klær unødvendig, kjøre oppvaskmaskinen så sjelden som er hygienisk forsvarlig, ikke bruke dusjen som varmeskap om morgenen, dra ut alle ladere som ikke er i bruk, skru av fjernsynet som ikke er i bruk. 2. La være å bruke penger på mye unødvendig shopping av klær o.l. Sist jeg kjøpte noe nytt var en dongeribukse før jul etter at den forrige revnet. 3. Ikke sløse med mat og dagligvareinnkjøp. 4. Gå eller sykle til universitetet i stedet for å ta bussen. Kjøre hadde ikke vært aktuelt uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 4. april 2010 #13 Del Skrevet 4. april 2010 Tråden er ryddet delt, diskusjonen om kaffe kan finnes her Bond, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strenge Frk.Gerd Skrevet 7. april 2010 #14 Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Føler jeg egentlig gjør allerede ekstremt mye miljøvennlig, jeg lever ihvertfall nogenlunde nøkternt, miljøvennlig og økonomisk. Holder strømforbruket lavt, kaster aldri mat (spiser tilogmed samboerns/romkompisens mat som han vil kaste, jeg er litt gris.. ) , spiser veldig lite kjøtt, sorterer søpla, kjøper skjeldent klær (men heller klesplagg som varer lenge, lite impulskjøp), kjøper skjeldent nye ting rent generelt men behandler ting pent og bytter skjeldent ut, har ikke bil.. osv osv.. hmm, vet ikke helt hva jeg ville gitt slipp på for å være ærlig. Endret 7. april 2010 av Strenge Frk.Gerd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 9. april 2010 #15 Del Skrevet 9. april 2010 (Jeg tror denne tråden gjør mer for selvforherligelsen enn ettertanken...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 9. april 2010 #16 Del Skrevet 9. april 2010 Jeg spiser nesten ikke kjøtt (men det er av vane, og heller et tilfeldig miljøpluss). Kaffe drikker jeg. Jeg kjøper nesten bare brukte klær, på UFF og Fretex (untatt undertøy). Kjører bare kollektivt og flyr aldri. Bruker ikke engangsbind og truseinnlegg og planlegger å bruke tøybleier når jeg får barn. Prøver å spise mat som er lokal og i sesong, men er ikke alltid så flink, kan plutselig få lyst på noe og gå vekk fra prinsippene. Tar meg seilerdusj (våte kroppen, skru av kran, såpe inn, skulle av - ferdig!). Synes jeg er ganske flink ^^ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 9. april 2010 #17 Del Skrevet 9. april 2010 Bruker ikke engangsbind og truseinnlegg og planlegger å bruke tøybleier når jeg får barn. Kan jeg spørre hva du bruker i stedet for engangsbind? Skulle gjerne funnet et bra alternativ jeg også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 10. april 2010 #18 Del Skrevet 10. april 2010 Jeg bruker menskopp, men har ikke gjort det mer enn et par måneder. Har ikke prøvd bind som kan brukes flere ganger, men jeg vet at det er å få tak i. Menskopp får uanset. Bare skryt fra meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
toyses Skrevet 10. april 2010 #19 Del Skrevet 10. april 2010 (endret) Jeg kommer til å fortsette å ikke ha bil, og jeg vil gjerne gi slipp på den "luksusen" det er å kaste alt i én søppelbøtte. Her hvor jeg bor er det faktisk påkrevd å sortere søpla. Da sorterer vi melkekartonger, papir, matavfall, spesialavfall og restavfall. Andre ting jeg gjør for å spare miljøet er 1. Bruker sekk når jeg handler både av praktiske, økonomiske og miljømessige grunner. 2. Skrur lyset når jeg går ut av et rom 3. Sorterer som sagt søpla. 4. Fryser ned matrester 5. Prøver å ikke bruke mer varmtvann enn nødvendig (når jeg dusjer, vasker hendene, tar oppvask) 6. Går til butikken Men jeg vet ikke helt hva annet jeg vil gi slipp på. Kan kanskje prøve å legge et teppe på badet og skru ned temperaturen der litt? Vi bor i sokkel og gulvet er veldig kaldt uten varmekabler så disse må jeg ha på. På sommeren kan jeg slå de av. Så har jeg hørt at lys med dimmere bruker like mye strøm om de står på max som om de står på laveste. Stemmer det egentlig? Synes det høres rart ut Endret 10. april 2010 av toyses Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. april 2010 #20 Del Skrevet 10. april 2010 Jeg burde også bli flinkere til å kjøpe kortreiste varer. Ang. grønnsaker så er jeg veldig usikker på omd et faktisk er riktig å kun kjøpe økologisk hele tiden. For "luksusgrønnsaker" som man egentlig ikke trenger så er det greit, men ellers er økologisk drift langt mindre effektivt enn konvensjonell drift (mindre grønnsaker, mindre avlinger, etc). Så selv om det er naturmessig fornuftig, så vet jeg ikke om jeg synes det er etisk riktig slik matsituasjonen er i verden i dag. Mulig en bedre løsning hadde vært å fokusere på å forbedre de tradisjonelle metodene så de blir stadig mer fornuftige. Noen som kan mer om dette? Når det gjelder økologisk dyrket mat (enten det er snakk om grønnsaker, korn eller dyr som spiser korn/gras) så er det både fordeler og ulemper. Ellers er det jo endel praktisk forskjell på grønnsaker som du nevner, og f eks grovforbasert husdyrhold (drøvtyggere) som egner seg godt for økologisk drift her i landet. Det er heller ikke mulig å si noe bastant fordi man må ta hensyn til mange variabler og de kan peke i ulike retninger - altså at noen ting forbedrer seg ved økologisk drift, andre kan forverre seg. Og en vil jo vektlegge ulike variabler ulikt avhengig av hvilket perspektiv en ser det i, og på hvor lang sikt en ser det. Intensivt konvensjonelt landbruk har f eks gitt store avlinger, men over tid har det også gitt store forurensningsproblemer (blant annet av fosfor... konvensjonell grønnsaksdyrkning pøser på mer enn dobbelt så mye fosfor som grønnsakene trenger), utarming av jordsmonn, kanskje mer sykdomsproblemer på avlingene osv. I tillegg til at det faktisk kreves store mengder energi å utvinne kunstgjødsel - ofte fossil energi. Energi kommer antagelig til å bli dyrere i framtida (dessuten vil det etter all sannsynlighet bli svært dyrt å utvinne fosfor når dagens kilder går tomme) - noe som betyr at gjødsel som innsatsmiddel kommer til å bli en større utgiftspost for bonden. Slik det er i dag er det f eks økologisk jordbruk som gir de beste avlingene for fattige bønder som ikke har råd til å kjøpe gjødsel eller drive med kunstig vanning (bedre jordstruktur og flere kulturer som dyrkes samtidig gir mindre tap ved tørke bl.a), så selv om det gir mindre avlinger er det kanskje et bedre alternativ for å mette fattige fordi det krever mindre innsatsmidler (innkjøp av gjødsel, for, maskiner osv utenfra... og når det gjelder økonomi - her i Norge er arbeidskraft svindyrt, men i mange land er den jo billig og er et reelt alternativ til å kjøpe traktor, harv osv). Slik økonomien fungerer i dag hjelper det ikke at det dyrkes nok mat til alle i hele verden, så lenge 1 milliard ikke har råd til å kjøpe maten som produseres i storskala. Det produseres nemlig nok til alle, men en økende andel korn går til å fore opp kjøtt... både i den vestlige verden og etter hvert også i Kina og andre nyindustrialiserte land. Samtidig heller jeg nok mot å være enig med deg i å forbedre de tradisjonelle (konvensjonelle) metodene framfor å primært rendyrke økologisk drift. En kombinasjon er kanskje både sunt og mer produktivt over tid? Vi skal huske på at det er markedsførings- og økonomiske interesser hos de økologiske produsentene/forkjemperne også, jeg har hørt representanter mer eller mindre direkte si at de ønsker klare skiller mellom øko- og konvensjonell produksjon slik at forbrukerne skal fortsette å velge økologisk og være villig til å betale merprisen de trenger/ønsker. For meg som forbruker vil jeg imidlertid gjerne at konvensjonell drift var så "bra" (ren, dyrevennlig, bærekraftig, divers) at jeg ikke trengte å velge det bort... jeg har heller ikke noe forhold til de mest idealistiske måtene å drive økologisk på, eller til de små nisjebrukene som "bare" produserer dyr honning og blomster liksom... Landbruksstudent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå