océano Skrevet 4. april 2010 #1 Skrevet 4. april 2010 Jeg er 24 år og aldri vært hos en gynekolog, rett og slett fordi jeg ikke har turt. Nå har jeg funnet ut at det er på tide, bare for å få sjekket at alt er som det skal. Er det noen som kan anbefale en kvinnelig gynokolog i Oslo? Jeg har hørt mye bra om mannlige gynokologer, men siden dette er første gang jeg skal ta en slik undersøkelse, og jeg er såpass nervøs, så har jeg mest lyst til å dra til en kvinne. Er det noen som også kan fortelle meg hva som skjer på en slik undersøkelse, hvor lang tid det tar osv? Tusen takk for alle svar!
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. april 2010 #2 Skrevet 4. april 2010 Dette lurer jeg også på egentlig. Har selv aldri vært på GU noen gang, fordi jeg er redd! Er 26 år og det er på tide. jeg vet jeg ikke har noen kjønnssykdommer eller noe, men kan jo være andre ting også. Fastlegen min har begynt å "mase" litt på meg også
Michelin Skrevet 4. april 2010 #3 Skrevet 4. april 2010 Jeg tar gynekologsundersøkelsene hos fastlegen, siden han også gjør slike undersøkelser, synes jeg det er like greit å bruke han. Du sier du vil at en dame skal undersøke deg, jeg ble undersøkt av en kvinnelig student hos legen en gang, og opplevde nok henne som litt mer hardhent. Synes mannlige virker mer forsiktige.
Hinata Skrevet 4. april 2010 #4 Skrevet 4. april 2010 Jeg har bare vært hos gynekologisk undersøkelse hos min fastlege, det gikk veldig greit, var kjapt over uten noe ubehag. Jeg tror alle fastleger skal kunne utføre GU
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. april 2010 #5 Skrevet 4. april 2010 Jeg er en av dem som foretrekker å ikke ta GU hos fastlegen min, vil ha en lege som jeg ikke skal ta opp alle mulige andre ting med også, så går til gynekolog.
MissStiles Skrevet 4. april 2010 #6 Skrevet 4. april 2010 Jeg er også en av dem som ikke går til fastlegen min når det gjelder dette. Dessuten så vil jeg helst ha en kvinnelige lege til å undersøke meg på den måten. Da føler jeg meg mer komfortabel.
finkel Skrevet 4. april 2010 #7 Skrevet 4. april 2010 (endret) Jeg var også livredd for GU, før jeg bestemte meg for å sette inn spiral. Da forsto til og med jeg at jeg måtte klare å sette meg opp i gyn. stolen Dersom du er veldig skeptisk, hva med å gå til en gynekolog første gangen? De er vante med å holde på med det. Jeg merket iallefall at jeg slappet av mer hos gyn. som oppførte seg veldig profesjonelt, enn hos fastlegen som tydelig ikke helt hadde oversikten over hvor det utstyret hun trengte lå, osv. Endret 4. april 2010 av finkel
Gjest Anna Skrevet 4. april 2010 #8 Skrevet 4. april 2010 På Oslo City har de en kvinnelig gynekolog som er veldig hyggelig.
Gjest Isabel Skrevet 6. april 2010 #9 Skrevet 6. april 2010 Anbefaler Smestad gynekologene. Får du i tillegg henvisning fra fastlegen, blir det billigere.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. april 2010 #10 Skrevet 7. april 2010 Jeg har vært det en gang (er 21år), da bestillte jeg time hos kvinnelig gynekolog på Oslo City. Gikk bedre enn forventet, for jeg var dødsnærvøs. Gikk egentlig så fort alt sammen at man rakk ikke å tenke at det var noe flaut. Jeg hadde på meg kjole, for da følte jeg meg litt mindre blottlagt, og det var bare å dra ned kjolen igjen når jeg var ferdig. Lykke til:)
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. april 2010 #11 Skrevet 7. april 2010 Jeg har vært det en gang (er 21år), da bestillte jeg time hos kvinnelig gynekolog på Oslo City. Gikk bedre enn forventet, for jeg var dødsnærvøs. Gikk egentlig så fort alt sammen at man rakk ikke å tenke at det var noe flaut. Jeg hadde på meg kjole, for da følte jeg meg litt mindre blottlagt, og det var bare å dra ned kjolen igjen når jeg var ferdig. Lykke til:) Jeg kom inn, hilste, satte meg i en stol. Så snakket vi litt, om p-piller, om det var noe problemer osv. Så sa hun jeg kunne sette meg i stolen, jeg gjorde det, så undersøkte hun. Husker ikke alt sammen, men hun kjente vel med fingrene at alt var som det skulle, så hadde hun oppi en ultralyd-pinne som hun hadde noe glidekrem på. Så så hun på livmoren min på en skjerm, så selv samtidig. Og hun forklare hva jeg så på skjermen. Så fikk jeg litt papir så jeg kunne tørke meg, kledde på meg, og var ferdig. Tok rundt 15min, selv undersøkelsen kanskje 3-4min.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå