Gå til innhold

Blindtarmbetennelse


Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor får man vondt ved blindtarmbetennelse? Kan man få vondt på høyere side langt opp rett under ribbeina på siden?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvor får man vondt ved blindtarmbetennelse? Kan man få vondt på høyere side langt opp rett under ribbeina på siden?

Hvis du tror du har blindtarmbetennelse kontakter du lege øyeblikkelig da dette fort kan bli livstruende.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, jeg tror ikke jeg har det, var bare nysgjerrig på hva symtomene på det er og hvor man får vondt.

Skrevet (endret)

Det står på siden at smerten skal ligge under navelen og over hoftekammen. Det er greit å vite fordi det er så alvorlig og kan ramme unge friske mennesker helt plutselig.

Endret av Tipo
Gjest wahaj
Skrevet

Det er på høyreside, nede på siden, man tester ved å trykke (presse ned i noen sek) og så slippe, hvis du har betennelse skal det gjøre inni h****es vondt når man slipper.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har nå prøvd å presse nede på siden og jeg kjenner ikke noe. Har litt vondt på høyre siden, men det er ganske langt opp ca rett under ribbbeina og mer på siden enn midt på. Har ikke noe smerter hverken ved navelen eller nede på siden. For er ikke blindtarmen ganske langt ned, nesten ved underlivet?

Så da kan det ikke være blindtarmbetennelsen? Har hatt det siden i går og tenkte kanskje jeg kunne ha strekt en muskel. Har en venn på besøk som sier at det helt klart er blindtarmen og hun sier at smerten begynner langt opp og beveger seg nedover, men så ler hun også og etter hva jeg har hørt så har man vel ikke vondt der jeg har? så ble litt usikker her.

Skrevet

Ved blindtarmbetennelse har man litt forhøyet temp, rund 38 sjelden mere. Ofte litt kvalme/oppkast.

Blindtarmen ligger på høyre side litt nedenfor navlen

Hvis man trykker på venstre side nede ved navlen, vil man slutte å ha vondt på høyre side, men når man slipper trykket gjør det VELDIG vondt.

Da datteren min hadde dette, lå hun i fosterstilling på sofaen og klarte nesten ikke å rette seg opp. Du er nok ikke i tvil dersom du eller noen andre rundt deg får blindtarmbetennelse.

Håper dette hjalp litt :D

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har nå prøvd å presse nede på siden og jeg kjenner ikke noe. Har litt vondt på høyre siden, men det er ganske langt opp ca rett under ribbbeina og mer på siden enn midt på. Har ikke noe smerter hverken ved navelen eller nede på siden. For er ikke blindtarmen ganske langt ned, nesten ved underlivet?

Så da kan det ikke være blindtarmbetennelsen? Har hatt det siden i går og tenkte kanskje jeg kunne ha strekt en muskel. Har en venn på besøk som sier at det helt klart er blindtarmen og hun sier at smerten begynner langt opp og beveger seg nedover, men så ler hun også og etter hva jeg har hørt så har man vel ikke vondt der jeg har? så ble litt usikker her.

Det høres mer ut som muskulært, evt et eller annet med galleblæren/gangen, enn blindtarmen.

Blindtarmen starter typisk ved navlen, og beveger seg ned og til høyre.

Gjest Violently Happy
Skrevet

Har ikke blindtarm jeg. Min sprakk da jeg var 1 år og heldigvis var jeg på et sykehus slik at jeg fikk fjernet den med én gang.

Ellers hadde det ikke vært noen meg idag. :(

Gjest Gjest
Skrevet

Skal jeg gjette på at du har gallestein?

Skrevet

Kan jo være gallestein??

Men ved blidtarmbetennelse beveger au smerten seg fra å være noe sentrert midt i magen til utover høyre-nedre del av mage. Og da gir det slippsmerter når du trykker der.

Har du følelsen av at det kan være blindtarmbetennelse anbefaler jeg deg finne nærmeste legevakt ganske så fort siden det fort kan bli en livstruende situasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...