Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Okei, jeg strever med å finne ut hva jeg skal søke på av skole, og trenger litt hjelp.

Har iallefall kommet fram til at barn, pedagogikk, psykologi osv osv er temaer jeg syns er veldig interessante, og jobber i barnehage nå og er kjempefacinert av barn.

Har tenkt på pedagogikk en stund nå, men begynner å lure på om det blir for svevende, og at det vil bli vanskelig å få jobb? Grunnen til at jeg vil gå pedagogikk er at jeg føler man har mange muligheter åpne ved å gå det, man låser seg ikke slik man f.eks gjør om man går førskolelærer. For ordenss skyld, jeg har ingen planer eller ønsker om å bli lærer, bare så det er sagt. Og da er det kanskje dumt å gå ped? I tillegg er jeg nok en liten teori-gnom som liker å lære om hvordan ting fungerer og henger sammen, men det er ikke alltid det er så lett å få en jobb med å bare kunne sånt. Så jeg skjønner at jeg kanskje må ta meg selv i nakken og gjre noe konkret,

nå har jeg da begynt å se litt på barnevern istedet da. Men jeg vet ikke så mye om det. Jeg tenker barnevernet med en gang og ser egentlig ikke for meg at jeg skal jobbe med tunge barnevernssaker, men jeg tenker kanskje at det er mer man kan gjøre som jeg ikke vet om.

Så derfor, er det noen som går / har gått barnevernspedagog, i oslo eller et annet sted for den saks skyld? Hvordan er studiet? Og kanksje viktigst av alt; HVOR KAN MAN JOBBE? Har man flere / mange muligheter for ulike typer jobber? Kan man f.eks jobbe i barnehage? Evt fritidsklubb, sfo for de minste barna? Kan man få "kontorjobber" ved å gå dette?

Kort og godt, opplys meg litt konkert. Blir litt svimmel av å sitte å lese fagplan på HiO sine sider, alt blir så abstrakt når man leser sånt. Helt konkret, hva gjør man som barnevernsped?

Noen tanker omkring barnevern VS pedagogikk VS førskolelærer?

PS, jeg har en medierelatert utdanning fra før, så om noen vet om noen måter å relatere til hverandre så nevn det og ;) Men det har jo ikke noe å si, jeg har valgt å bytte litt retning altså.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er interisert i å lese svarene du får her, så jeg legger denne på "mine innlegg".

Skrevet

Hei, jeg er utdannet barnevernspedagog, men har omskolert meg, så av meg får du kanskje ikke alle de positive sidene, men kan kort fortelle litt om studiet og jobbmuligheter.

Tror studiet er forandret en del nå (jeg gikk ut i 2006), men det var mye gruppearbeid type basisgrupper, en god del filming av situasjoner og analyse av dette for å lære, mye ansvar falt på en selv for det var lite av studiet som var obligatorisk. Det var også få obligatoriske oppgaver - så man bør være ganske strukturert (mulig dette har endret seg, syntes å huske at jeg har hørt at det er mer mappeoppgaver nå). Hm ja, praksis i første og tredje klasse + studietur med oppgave i andre. Slik var det der jeg gikk i trondheim iallefall, kan jo være forskjellig fra sted til sted. Lurer du på mer om studiet så bare spør.

Du kan jobbe på barneverninstitusjoner, barnevernet forvaltning og barnevernet tiltak, skoler, barnehager, ja alle steder med barn og ungdom. Du spør om type kontorjobb da tenker jeg først og fremst forvaltningen i barnevernet, blir vel type saksbehandlerjobb. Kort fortalt som barnevernsped så jobber du for/med barn/ungdom som har utfordringer på en eller annen måte. Du spør om førskolelærer vs barnevernspedagog, da vil jeg først og fremst tenke: ønsker jeg å jobbe med de barna med spesielle behov eller bare med barn!

Spør hvis noe er uklart eller om det er noe annet du lurer på, skal svare så godt jeg kan :) Lykke til med karrierevalg! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen flere barnevernspedagoger her?

Jeg har lest om utdanningen på HiO sine sider og jeg synes at innhodet i studiet virker veldig interesant. Men det som hindrer meg i å ville gå det er at jeg ser for meg at man må jobbe i barnevernet med tunge saker om barn som må tas ut av hjemmet og i det hele tatt. Får litt sånn angst når jeg hører barnevernet og tenker krisesaker med en gang.

Mine interesser går mer på å hjelpe barn f.eks i barnehage e.l som f.eks har problemer med å henge med i utvklingen (er sene), har problemer med adferd, sosialisering osv. Har i den forbindelse sett både på spesialpedagogikk (men her har jeg inttrykk av at det går i hovedsak mer på eldre barn og lærevansker sånn som lese/skrivevansker osv??).

Og har man ikke enormt mange jobbmuligheter hvis man er barnevernspedagog? Kan man jobbe som støttepedagog i barnehage f.eks?

Kan noen fortelle hva man KONKRET gjør i noen ulike jobber som barnevernsped?

Hvis man f.eks tar et halvt år med småbarnspedagogikk etterpå, kan man da jobbe som ped.leder i barnehage?

Jeg liker å jobbe med barn, og jeg er "facinert" av å kunne hjelpe de som kanskje faller litt utenfor,samtidig som at jeg på det nåværende tidspunkt liker best å jobbe med barn generelt, men jeg er veldig interessert i barn og læring og utvikling, og tenker at jeg kanskje vil brenne enda mer for å jobbe med de med litt spesielle behov hvis jeg lærer mer om det.

Og spesielle behov trenger vel ikke være hefitge tunge saker nødvendigvis??

Har ikke så veldig lyst å ta førskolelærer, da jeg ikke vil "låse" meg til å måtte jobbe som pedleder og med det ansvaret osv, og syns ikke utdanningen virker så veldig interessant.

Håper virkelig noen kan svare meg, er så i villrede om dagen ..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Eller er det noen som kan fortelle om studiet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...