VictoriaSecret Skrevet 2. april 2010 #1 Skrevet 2. april 2010 Jeg er skikkelig fortvilet, og aner ikke hva jeg skal gjøre nå. Jeg er 21, og studerer journalistikk på 2.året. Jeg har en forhistorie med alvorlige depresjoner, spiseforstyrrelser og innleggelser på psykiatrisk klinikk. De tre siste årene har jeg blitt gradvis bedre, og da den forrige psykologen min sluttet, ga jeg opp terapi. Forsøkte to nye private behandlere, men jeg ble deppa av å skulle fortelle hele livshistorien om igjen. I høst gikk jeg gjennom et tøft samlivsbrudd. Det slengte meg i bakken, og jeg brukte mange måneder på å komme meg. Eksen slo opp i slutten av september, jeg var sengeliggende (av depresjon) frem til november. I november klarte jeg å møte venner og sånt igjen, men jeg var på skolen til sammen 4 ganger før nyttår. Utdanningen jeg går på undervises i på en fagskole så det er obligatorisk oppmøte. Ledelsen har sett situasjonen gjennom fingrene, men før jul fikk jeg vite at jeg MÅTTE møte opp dette semesteret for å bestå. Over jul begynte vi i praksis, den klarte jeg ikke å fullføre. Det går greit fordi jeg kan kompensere med en deltidsjobb jeg har hatt ved siden av skolen. Den siste måneden har det vært oppmøte på skolen, men jeg klarer bare ikke å dra. Jeg tenker at jeg skal det kvelden før, gjør alt klart, men jeg får sammenbrudd og begynner å gråte av bare tanken på å bevege meg ute. Samme drittet har begynt å ramme meg når jeg skal møte venninner og kjæresten min. Jeg skylder på migrene, men i det siste har vennene mine begynt å si ifra fordi de synes jeg er altfor ofte syk. Jeg har prøvd å finne en psykolog, men alle har ventelister, eller så tar det tid å komme dit. Det offentlige har eviglange ventelister, så det er siste alternativ. Jeg føler at alt rundt meg rakner, og jeg gruer meg så utrolig til å begynne på skolen over påske. Jeg vet at hvis jeg ikke møter opp nå, har jeg kastet bort 1 helt år. Fastlegen holder til i hjembyen min, så henne får jeg ikke mye hjelp av. Jeg har vurdert å oppsøke Helsestasjonen for ungdom eller studenthelsetjenesten. Det siste jeg vil er at dette året skal bli ødelagt. Da må jeg ta det igjen neste år, og det blir, om mulig, enda tyngre. Noen som har vært i samme situasjon som har tips eller tanker? Jeg blir glad for alt.
Jumpforjoy Skrevet 2. april 2010 #2 Skrevet 2. april 2010 (endret) Vil bare tipse deg om at det offentlig ikke har eviglange lister. Dps er lovpålagt å ta deg inn til en vurderingstime i løpet av 30 dager fra de mottar en søknad fra fastlegen (eventuell annen lege man bruker). Vurderer de deg "syk nok", så vil du få behandling hos dem. Det er sånn sett ikke et lavterskeltilbud. Eventuelt kan du ta kontakt med en allmennpraktiserende lege og legge fram situasjonen, og spørre om han/hun har mulighet til å la deg få regelmessige timer fram til du kommer inn hos en psykolog. Endret 2. april 2010 av Jumpforjoy
Vanya Skrevet 5. april 2010 #3 Skrevet 5. april 2010 Hei! Studenthelsetjenesten, som du selv nevner, er en mulighet. Ellers kan man også få samtaler hos fastlegen, dersom man har behov for det. Med din forhistorie vil jeg imidlertid tro at du klatrer raskt opp og frem i køen. Ja, det er ventelister, men man har krav på vurderingssamtale innen 30 dager etter henvisning, og da vurderes alvorlighetsgraden av problemene. Med tidligere depresjoner og innleggelser, vil jeg tro at du vil bli prioritert. Ellers vil jeg anbefale å sjekke ut websidene til Angstringen. Du finner mye informasjon om angst der. Forresten, jeg ser at du er journaliststudent. Om du sliter med sosial angst vil jeg tro at du tidligere har jobbet hardt med deg selv for å klare hverdagen. Jeg har vært i lignedne situasjon, og det som var icebreakeren for meg, var å tvinge meg på skolen. Det var heeeelt forferdelig den første dagen, men når jeg hadde gått tilbake dit, ble terskelen lavere og lavere for hver dag. Ja, terapi kan hjelpe mye, men ingen psykolog kan dra deg på skolen, den jobben må du gjøre selv. Ta iallfall en telefon til skolen og forklar situasjonen, da er de klar over problemet. De kan hjelpe deg mye mer når de vet hvordan du har det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå