Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen matematikere her? Er estimering en del av vår matematiske...eh...mattematikk???

Estimering er en spennende greie, fordi det bestandig slår feil. Og det vet jeg litt om, fordi at det har jeg oppdaget ved kassa på super'n noen ganger.

HVOR mye LEGO på et ca 47 kvadratmeters gulv skal til, før man tipper over grensen fra å være et normalt menneske til å bli er objekt moden for vurdering av psykiatrisk ekspertise? Trekk fra noen meter dekket av diverse møbler...la oss si cirka 15 kvadratmeter kanskje.

Noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
:o

Ja, sånn så jeg omtrentlig ut under foredraget som omhandlet estimering.

Kan ikke huske avhandlingen om LEGOplukkings innvirkning på psyke. Tenkte kanskje noen husket bedre...

Er DESPERAT!!! Inneholder LEGO forplantningsegenskaper? Eller spretter det bare TI LEGOklosser ut av en? Eller virker det bare sånn?

:gå i frø:

Skrevet

Alt skal bli bra

alt skal bli bra

alt skal bli bra

alt skal bli bra til slutt.

Og ja, lego er formeringsdyktig. Ikke lenge siden jeg selv tømte utover kasse etter kasse med disse herlige byggesteinene i plast.

Mamma lærte meg at den beste måten å rydde lego på, er med feiekost og brett!

Skrevet

:suggerert:

Mener du...med det...å si at det er LEGO'n det er noe galt med, og ikke meg?

Jeg BLESÅ bekymra et øyeblikk...

Skrevet

La oss si det på denne måten: Legoen ER der. Den bryr seg ikke om hva du mener om det.

Hvordan skal man reagere på sånt, da?

Lego som ligger der, skadefro forventningsfull, venter på at du skal fly i taket av stress, eller segne om i utmattelse før du får begynt, bare ved tanken på jobben som venter.

Få overtaket, Maiken. Ikke la deg affisere.

Skrevet

Har nå stått foran speil i flere minutter, og uttalt følgende, veldig klart og t-y-d-e-l-i-g:

Lego'n er underdanig, Lego'n er underdanig, Lego'n ER underdanig!

Prøver å få kontroll, ta charge.

Ellisiv...dette burde du gjøre noe med! Hvorfor ikke ta jobb som motivatør?

Illusjon eller ei, Lego'n krymper seg under mitt nå sta, bestemt og kommanderende blikk. Begynner å ta grep om situasjonen etterhvert :P

Kjennes allright ut!

Skrevet

Det virker som om du ikke glemmer at det er du selv som velger hvordan du vil reagere på legoen. Good for you! ...og bad for legoen.

Ser du nå, hvordan de små hardplast-bitene vrir seg i ubehag under ditt urokkelige blikk?

Begynner de å krype mot kassen sin?

Ikke?

Lego er noe av det staeste...... Motivatør, sier du? Tja, kanskje det? Jeg hadde elsket en sånn oppbyggende, hjelpsom stilling, men kunne det latt seg gjøre?

Tror min første klient ville blitt et nervevrak av en legokasse som slet med å komme seg videre etter sin herskerinnes hypnotiserende maktdemonstrasjoner.

YOU GO GIRL!

Skrevet

Yepp!! I will. I will GO!!!

Lego'n skjelver. Krymper seg...trekker seg sammen som for å søke tilflukt, som om de fryser litt nesten...Kan nesten høre at de hviiiiner litt...

vent...vent...vet du hva? De har nå...begynt ferden under teppet!

Skrevet

Ikke la dem slippe unna!

Hent en håv!

Lego tåler mindre enn jeg trodde. De reagerer FYSISK på utpsyking!... Der ser du, Maiken! De er mange, men du er den sterkeste!

Skrevet

Er DESPERAT!!! Inneholder LEGO forplantningsegenskaper? Eller spretter det bare TI LEGOklosser ut av en? Eller virker det bare sånn?

:gå i frø:

Jeg forstår godt hva du mener. Har akkurat det samme problemet.

Ikke bare har legoen evne til å formere seg, den innehar også en viss intelligens. Ondskapsfull er den også. Det virker som den med vilje alltid legger seg der man skal sette foten. Au! Og uansett hvor mye man rydder og anstrenger seg for å bli kvitt hver eneste lille legokloss, dukker det alltid opp en ny under stoler, sofaer o.l. :x

Jeg har kommet fram til at legoen uten tvil er et intelligent, ondskapsfullt, forplantningsdyktig vesen med synske evner. :hakeslepp:

Så jeg vil med dette advare alle og enhver; legoklossene jobber i det skjulte med en plan for å ta over verden. Vi vil om ikke alt for lenge være vitne til LEGOINVASJONEN. Nå er det ingen tid å miste, begynn å hamstre mat og alt dere kan få med dere, og redd dere selv! :o

Skrevet

Puh!

Tilbake etter en vill ferd, krypende langs 47 minus 15 kvadratmetes gulv! Har kravlet langs gulv, plukket og plukket, drevet av motivasjon om at dette kanskje...gjøres for at det skal BLI sånn!!!

:deppa av faktum om at morgendagen vil lokke frem det antall legoklosser som mitt første mattestykke forsøkte å finne svaret på:

Og Lego'n..

Lego'n Ellisiv...var uoppdragen! Tøyt ut fra enhver krok, spratt frem fra overalt og glamret : PEEKABOOOO!

Jeg har psyket, tenkt på ordene dine, sett strengt på dem, men dette er pinadø noen seigliva, forbaske gjenstridige jævler, rett og slett!!!

Måtte lese dette en gang til, forsøke å ta grep igjen.

Hjalp dem litt, jeg. Feide dem under teppet; de trives der.

Ja, lurven. Lego er definitivt sub!

Du er en sv bra motivatør Ellisiv :Nikke:

Skrevet

*GISP*

Ridder Reddik skrev

Så jeg vil med dette advare alle og enhver; legoklossene jobber i det skjulte med en plan for å ta over verden. Vi vil om ikke alt for lenge være vitne til LEGOINVASJONEN. Nå er det ingen tid å miste, begynn å hamstre mat og alt dere kan få med dere, og redd dere selv!

SOULMATE!!!!

Lego'n er intelligent!!! Du...har...rett!

Skrevet
Noen matematikere her? Er estimering en del av vår matematiske...eh...mattematikk???

Estimering er en spennende greie, fordi det bestandig slår feil. Og det vet jeg litt om, fordi at det har jeg oppdaget ved kassa på super'n noen ganger.

HVOR mye LEGO på et ca 47 kvadratmeters gulv skal til, før man tipper over grensen fra å være et normalt menneske til å bli er objekt moden for vurdering av psykiatrisk ekspertise? Trekk fra noen meter dekket av diverse møbler...la oss si cirka 15 kvadratmeter kanskje.

Noen?

Estimering er kunsten å finne ut mest mulig om et system basert på den informasjonen som er tilgjenngelig om systemet. Hvis man måler posisjonen til et fly med jevne mellomrom kan man bruke det til å estimere hastigheten.

Estimering brukes både til å estimere utviklingen i systemet slik som i flyeksempelet, men også til å finne ut noe om hvordan systemet ser ut. Dette kalles ofte for parameterestimering. For eksempel kan man lure på hvor stor fjærkonstant en fjær har. Ved å henge forskjellige lodd i fjæra og se hvordan den strekker seg kan vi estimere fjærkonstanten.

Et annet eksempel på estimering er navigasjonssystemer for båter og fly der posisjonen estimeres fra målinger av fartøyets bevegelse.

Skrevet

Jah...kverulanten...det kan du sannelig si :o

Men du må jo være enig i at estimering er en høyst...variabel variant! At estimering er temmelig uforutsigbart, egentlig. La oss ta..ETD! Reiser dere mye? ETD = Estimated time of departure...noe som egentlig er bullshit. Det er FOR mange variabler involvert i estimeringen til at det kan kalles en estimasjon, rett og slett.

Det er jo nok at flyverten blir utslått av influensa...så går den ETD'n i dass.

Egentlig, så er estimering bare en vill gjett! En illusjon, en ønskedrøn, basert på et sett med settathvisat-regler. Hva har estimering med matte å gjøre? Trodde matte var en real greie, jeg. Noe vi kunne forholde oss til.

Også kommer estimasjon inn i bildet, og ødelegger illusjonen om at noe som helst her i verden er...konstant. Når selv matte fuckes opp av unntak som estimering...ja, nei, da...

Da er det nesten bedre å SE på Lego'n. La den ligge, lissom...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...