Gjest Gjest Skrevet 2. april 2010 #1 Skrevet 2. april 2010 Kan Cipralex eller noen andre piller hjelpe mot sosial angst? Noen som har erfaringer med det?
Mermaid Blues Skrevet 2. april 2010 #2 Skrevet 2. april 2010 Dette står i pakningsvedlegget: Cipralex [...] brukes ved behandling av depresjon og angstlidelser (som panikklidelse med eller uten agorafobi, sosial fobi, generalisert angstlidelse og tvangslidelse (OCD)) Selv føler jeg at det hjelper, men vet det er veldig individuelt hvordan folk reagerer på cipralex. Hør med legen din
Gjest Coolaid Skrevet 2. april 2010 #3 Skrevet 2. april 2010 Vet ikke om det hjalp meg så veldig, men kanskje det hadde litt virkning. Psykologen min sa at det bare tok toppen men ikke var så sterk. Brukte det samtidig som jeg gikk til terapi og tror/vet at terapien var det som gjorde utslaget. Tror ikke jeg brukte så sterke heller. Kanskje 30mg og trappet ned etterhvert - men jeg kan huske feil. Den viktigste jobben er samtaler, terapi, og fysisk aktivitet (fysisk aktivitet har veldig god virkning på angst og depresjoner). Det er også noen veldig gode bøker som du kan lese selv... send gjerne et pm om du vil prate eller få tittler på bøker. Stå på, klem fra meg !
Mermaid Blues Skrevet 3. april 2010 #4 Skrevet 3. april 2010 30mg og trappet ned etterhvert? Høres mye ut, jeg fikk beskjed av legen om at 20mg er absolutt maks - om det ikke hadde effekt måtte vi bytte legemiddel. 10mg er "normal" dosering, og 20mg er maks iflg pakningsvedlegget.
Gjest Coolaid Skrevet 3. april 2010 #5 Skrevet 3. april 2010 30mg og trappet ned etterhvert? Høres mye ut, jeg fikk beskjed av legen om at 20mg er absolutt maks - om det ikke hadde effekt måtte vi bytte legemiddel. 10mg er "normal" dosering, og 20mg er maks iflg pakningsvedlegget. Som eg sa, eg kan huske feil. Fant en gammel resept på 10 mg for nå ble eg så usikker. Men poenget er om virkningen. Jeg syns ikke de påvirket meg så mye, men kombinert med behandling og trening var de nok med på kalaset å hjelpe meg på vei. Tror det er viktig å ikke bare basere seg på medisin, men også behandling og fysisk aktivitet. Mange mener at fysisk aktivitet er det aller beste mot angst og depresjon.
Gjest Koala Skrevet 3. april 2010 #6 Skrevet 3. april 2010 Et par pils hjelper mot sosial angst synes jeg, også høres det ikke så skummelt ut som "Cipralex". Dessuten hjelper det å surre rundt blant folk slik at man etterhvert oppdager at de ikke er så skumle likevel.
Mermaid Blues Skrevet 3. april 2010 #7 Skrevet 3. april 2010 Som eg sa, eg kan huske feil. Fant en gammel resept på 10 mg for nå ble eg så usikker. Men poenget er om virkningen. Jeg syns ikke de påvirket meg så mye, men kombinert med behandling og trening var de nok med på kalaset å hjelpe meg på vei. Tror det er viktig å ikke bare basere seg på medisin, men også behandling og fysisk aktivitet. Mange mener at fysisk aktivitet er det aller beste mot angst og depresjon. Dosering har etter min erfaring stor betydning for virkningen Men er helt enig med deg; det er ikke nok med tabletter alene - det behandler symptomene, men ikke årsaken til angsten/depresjonen.
Gjest Olga Folga Skrevet 9. september 2010 #8 Skrevet 9. september 2010 Piller er ikke svaret på noe som er psykisk! Man kan ikke fikse et personlighetsproblem med en pille! Det er en lettvint løsning. Man må ta seg i skinnet og dra og få hjelp for å finne ut hva problemet bunner i! Legen lærer om legemidler, og sverger selvfølgelig til dette. Mulig det hjelper noe, men selvfølgelig må et psykisk problem løses psykisk og ikke fysisk. Det er bare å hoppe i det! Hilsen en med lang erfaring.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #9 Skrevet 9. september 2010 Den viktigste jobben er samtaler, terapi, og fysisk aktivitet (fysisk aktivitet har veldig god virkning på angst og depresjoner). Her i Norge hiver man ut resepter på både den ene og det andre når det gjelder "lykkepiller", og om du går på dette så "usetter man" problemet... Man trenger oppfølging, samtaler/terapi og gjerne slike bøker som tidligere nevnt. Bare medisinen vil egentlig bare gjøre det verre for deg, når du slutter... Min personlige erfaring er at Cipralex gjorde meg "flat", noe jeg abselutt ikke syntes noe om. De 2 første ukene var jeg også dødstrøtt. Jeg har prøvd diverse medisiner men likte ikke cipralex, men om du går i terapi/samtaler eller har noen å snakke med så kan det gjerne være greit å ta disse en periode og så trappe forsiktig ned. Mot angst så vil jeg si at dem ikke hjelper, dem "skyver/utsetter" bare "følelsene osv" og hjelper ikke over tid. Tegretol var faktisk et middel som hjalp meg veldig, og da jeg hadde gått på dem i nesten et år trappet jeg ned og har vært uten i 3 mnd nå og har det supert:) Litt angst har jeg enda, men disse demper jeg med Sobril eller Valium.. Ikke å anbefale fordi du kan blir "innspist" og "avhenging" som legene sier og man får "abstinenser" når men ikke tar dem, men da igjen tar jeg Tegretol i en periode om jeg merker noe av dette. Tar bare sobril gjerne 2 ganger i uka, men merker ingen bivirkninger. Jeg vil ikke bli "pillemisbruker", og vil gjerne klare meg helt fint uten noenting som helst... Men tar en dag om ganger - er på vei mot lysere tider:) Må inrømme og si at det som har hjulpet meg også er god støtte fra samboer og masse bøker og ego-tid:) Finnes veldig mange bra "selvhjelp" bøker o.l der ute.. Ønsker deg masse lykke til, er det noe du lurer på så bare gi beskjed så pm^er jeg deg:)
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #10 Skrevet 9. september 2010 Piller er ikke svaret på noe som er psykisk! Man kan ikke fikse et personlighetsproblem med en pille! Det er en lettvint løsning. Man må ta seg i skinnet og dra og få hjelp for å finne ut hva problemet bunner i! Legen lærer om legemidler, og sverger selvfølgelig til dette. Mulig det hjelper noe, men selvfølgelig må et psykisk problem løses psykisk og ikke fysisk. Det er bare å hoppe i det! Hilsen en med lang erfaring. Dobbelsitat! Var akkuratt det jeg mente:p Ikke la "pillene" ta over og tro det er en mirakelmedisin, det hjelper gjerne der og da men det blir verre med tiden. Jobb heller med deg selv:) Det er da det er langvarig virking:p
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #11 Skrevet 9. september 2010 Det hjalp ikke meg... Følte meg bare likegyldig, aldri følelse av lykke
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå