Gå til innhold

Samværsavtale?

Fremhevede innlegg

Gjest Forvirretmor
Skrevet

Jeg har en sønn på 8 mnd. Jeg og faren skal til mekling neste uke å jeg er så usikker på hva jeg skal si der.

Det er en lang historie som står bak. Faren har problem med narkotia og vold (mot meg), å samboerskapet våres ble avsluttet fordi han var utro med eksn, som han nå bor og er sammen med. Denne eksen har i de 2 årene vi har vært sammen gjort ALT for å ødelegge forholdet våres, å har til slutt lykkes selvfølgelig sammen med hans hjelp. Hun har ved et tilfelle kallt sønnen min for en "drittunge" fordi hun er ikke glad han har fått barn med en annen kvinne. De har et barn fra før av.

Pga at han aldrig har vært alene med barnet våres vet jeg ikke hvis jeg klarer å gi han samvær uten tilsyn. Vil heller ikke at barnet våres skal være i nærheten av hans nåværende samboer pga tingene hun har gjort.

Mitt spørsmål er da, kan jeg be om samvær med tilsyn(ikke meg), og da uten hennes nærværende? Hvilke sjanser har jeg? Vil jo også tenke på sønnen min og hva som er best for han. Hva synes dere? Burde jeg bare gi han samvær som vanlig, pluss overnatting der han bor nå? Er så usikker.... 50/50 kommer ikke på tale!

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

50/50 for et så lite barn er uansett uaktuelt.

Jeg ville - ut fra det du skriver her (jeg kan jo ikke vite den objektive sannhet) - foreslått den ordningen du har nevnt - samvær med tilsyn og at samværet gradvis økes ut fra mestring. Det er selvsagt et absolutt krav at samvær foregår i nykter og edru tilstand. Jeg vet ikke om du kommer noen vei med å nekte hans samboer å være tilstede ved samværet, her må du kanskje svelge en kamel og tenke at hun kommer til å være en del av ditt barns liv i fremtiden så lenge hun er sammen med din eks.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en sønn på 8 mnd. Jeg og faren skal til mekling neste uke å jeg er så usikker på hva jeg skal si der.

Det er en lang historie som står bak. Faren har problem med narkotia og vold (mot meg), å samboerskapet våres ble avsluttet fordi han var utro med eksn, som han nå bor og er sammen med. Denne eksen har i de 2 årene vi har vært sammen gjort ALT for å ødelegge forholdet våres, å har til slutt lykkes selvfølgelig sammen med hans hjelp. Hun har ved et tilfelle kallt sønnen min for en "drittunge" fordi hun er ikke glad han har fått barn med en annen kvinne. De har et barn fra før av.

Pga at han aldrig har vært alene med barnet våres vet jeg ikke hvis jeg klarer å gi han samvær uten tilsyn. Vil heller ikke at barnet våres skal være i nærheten av hans nåværende samboer pga tingene hun har gjort.

Mitt spørsmål er da, kan jeg be om samvær med tilsyn(ikke meg), og da uten hennes nærværende? Hvilke sjanser har jeg? Vil jo også tenke på sønnen min og hva som er best for han. Hva synes dere? Burde jeg bare gi han samvær som vanlig, pluss overnatting der han bor nå? Er så usikker.... 50/50 kommer ikke på tale!

Vanskelig situasjon. Er han dømt for narkotika og vold? Hvis han ikke er dømt blir det dine ord mot hans ord. Hvis han nekter for å ha brukt vold og narkotika kan du bli mistenkt for å lyve om det. Særlig hvis han fremstår som en ordentlig person overfor familievernkontor og evt. andre instanser som barnevern. Hvis han er dømt kan det hende det blir vektlagt. Men hvis de mener han har forandret seg vil det ikke ha noe å si.

Det som kan ha betydning er barnets alder. Hvis du fortsatt ammer kan ikke barnet ha langvarig samvær.

Gjest Forvirretmor
Skrevet

Ja, men jeg kjenner eksen min.. Å det er ikke lenge før de går hver sin vei der heller. Å jeg vil ikke at Tobias skal ta del i noen liv for å så forsvinne fra det. Å etter alt hun har gjort med vilje(noe hun har erkjent) for å ødelegge for oss begge, så vil ikke jeg slippe en sånn ond person inn i livet hans. Jeg er tross alt en mor, å jeg vil ikke han skal ta del i en sånn persons liv. Iallefall ikke da hun har snakket styggt om sønnen min.

Han er forresten dømt for narkotika og vold.

Gjest gjest
Skrevet

Høres kansje litt arrogant ut..

Men hvorfor i huleste gikk du hen og fikk barn med han da?

Gjest Forvirretmor
Skrevet

Jeg visste vel ikke at han skulle gå å gjøre alt dette da jeg ble gravid vel! Å kan ikke si at jeg angrer at jeg fikk barn med han, fordi sønnen min er det mest nydeligste som finnes. Jeg trenger kun hjelp nå til å vite hva mine sjanser er hos familievernskontoret. Hva er det jeg kan gjøre. Å hva er best. Jeg er kun 19 år gammel(snart 20), å er veldig ukjent på dette området.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tror du trådstarter blir nødt til å skille mellom viktig og uviktig. Det viktige her er at barnet får kontrollert samvær med sin far. At samboeren hans er en heks kan du dessverre ikke gjøre noe med. I såfall får du gå for null samvær for far og når han er volds- og narkotikadømt er det vel gode grunner til å hindre samvær totalt inntil barnet blir litt eldre.

Gjest gjest
Skrevet

Jeg vet ikke mer en det du skriver. Mente ikke å virke arrogant...men måtte bare spørre?

Dessuten er vel narkotika noe han har holdt på med en god stund...ikke noe han startet med da du ble gravid??

Du må nok regne med å svare på spørsmål som dette om du søker råd på familievernkontoret:

Og selvfølgelig skal du være glad for barnet ditt - er ikke det jeg mener her.

Gjest Forvirretmor
Skrevet

Jeg vil ikke gå for null samvær. Jeg vil at sønnen min skal ha samvær med sin far, det er et selvfølge. Å det at hun er en "heks" som du sier, er vel ikke akkurat uviktig. Da hun har gjort ting både mot meg OG sønnen min. JEg mener, sett deg selv i min sitasjon. Hvis noen hade snakket stygt om ungen din.. Hadde du da satt bort ungen din til den personen? Fordi jeg vet det er hun som kommer til å ta meste tia med barnet våres, ettersom jeg kjenner eksen min og han gjør aldrig noe selv. Jeg er vel bare usikker på hva jeg skal gjøre i dette tilfelle. hvis jeg skal bare da skal drite i alt som har skjedd å gi han annenhver helg og en dag i uka, eller hvis jeg skal stå på mitt og si jeg vil ha samvær med tilsyn uten "heksa" tilstede.

Gjest Forvirretmor
Skrevet

Jeg vet ikke mer en det du skriver. Mente ikke å virke arrogant...men måtte bare spørre?

Dessuten er vel narkotika noe han har holdt på med en god stund...ikke noe han startet med da du ble gravid??

Du må nok regne med å svare på spørsmål som dette om du søker råd på familievernkontoret:

Og selvfølgelig skal du være glad for barnet ditt - er ikke det jeg mener her.

Ja, jeg visste om narkotia før jeg ble gravid. Men han hadde også holdt seg nykter. Var da jeg ble gravid eksen hans ble fly forbanna for dette, å han var utro med hu, å begynte ruse seg igjen. Dette tok slutt rett etter sønnen våres ble født, å begynte igjen da jeg gikk fra han da jeg fikk vite om utroskapen, som varte til dags dato.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg mener at en person som stadig ruser seg på narkotika ikke er skikket til å ta vare på et barn, med eller uten tilsyn.

Å gi samvær 1 dag i uken og annen hver helg for et 8 mnd gammelt barn er for mye, og jeg kan aldri tenke meg at det er dette rådet du får på familievernkontoret. Jeg ville sagt oftere samvær i noen timer var bedre. Dvs. at far henter barnet og har det noen timer uten overnatting til å begynne med. Og siden har ruser seg så er det opplagt at dette samværet må være med tilsyn.

At samboeren hans er stor og frekk i kjeften er noe helt annet. Det spiller da virkelig null rolle hva hun sier. Prøv å sette deg i hennes situasjon: mannen hun er glad i går og får barn med en annen. Klart at hun hater både barnet og deg og sier det høyt. Det er ikke dermed sagt at hun skader barnet. Og du blir kanskje nødt til å gjøre regning med at hun blir en del av ditt barns liv fremover - uansett din eks' historie.

Du kommer ALDRI til å få et familevernkontor eller et rettsapparat til å godta at ditt barns fars samboer ikke får ha noe med barnet å gjøre pga munnbruk. Det kan du bare se i øynene med en gang.

Men jeg sier igjen: en person som ruser seg og et 8 mnd gammelt barn? Hva i ... er det du tenker med? Det forstår ikke jeg. Hvertfall når du begynner med annen hver helg og 1 dag i uken.

Gjest Forvirretmor
Skrevet

Har ikke planer om å gi han annen hver helg og 1 dag i uken. Er det han vil ha. Jeg kan gi han det, men at det er da noen timer om dagen. 4 timer f.eks de samværsdagene. Han mener at jeg ikke kommer noen vei med det. Men ettersom han er dømt for narkotia og vold i ÅR, og ruset seg senest på narkotia forrige helg så burde jeg vel kunne få til samvær med tilsyn?

Gjest Blondie65
Skrevet

Har ikke planer om å gi han annen hver helg og 1 dag i uken. Er det han vil ha. Jeg kan gi han det, men at det er da noen timer om dagen. 4 timer f.eks de samværsdagene. Han mener at jeg ikke kommer noen vei med det. Men ettersom han er dømt for narkotia og vold i ÅR, og ruset seg senest på narkotia forrige helg så burde jeg vel kunne få til samvær med tilsyn?

JA det bør du. Og du skal STÅ PÅ DITT! Hvis han ikke godtar dette så får HAN ta det rettens vei. Det har han vel neppe råd til.

Har han hatt noe som helst samvær til nå?

Det at han fremdeles ruser seg gjør at du har en sterk sak og hans eneste motargument er at han ikke ruser seg når barnet er der. Det må du passe på å besvare med at det er noe han må bevise ved begrenset samvær med tilsyn først.

Du har en god sak - men vær snill å dempe ditt hat mot hans samboer. Sørg for at det ikke er hun som er tilsynspersonen bare. :)

Gjest Forvirretmor
Skrevet

Takk for godt råd. Han har hatt litt samvær, her hjemme hos oss. Ikke noe utenom det. Men vet ikke hvis jeg vil kalle det samvær, for er liksom som han bare kommer hjem å gjør det han gjør ellers. Sitter ved dataen, tar seg en dusj, spiser maten min osv. Er vel mere jeg som har samvær med hans tilsyn :P he he. Men jeg får se åssen dette går da. Mekling er om en uke, så får håpe på det beste.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Takk for godt råd. Han har hatt litt samvær, her hjemme hos oss. Ikke noe utenom det. Men vet ikke hvis jeg vil kalle det samvær, for er liksom som han bare kommer hjem å gjør det han gjør ellers. Sitter ved dataen, tar seg en dusj, spiser maten min osv. Er vel mere jeg som har samvær med hans tilsyn :P he he. Men jeg får se åssen dette går da. Mekling er om en uke, så får håpe på det beste.

Samværet skal være ute av ditt hus, med en annen tilsynsperson enn hans samboer og i noen timer av gangen. Grunnen for dette er at han ruser seg og at barnet er svært ungt. Du er også villig til å øke samværet gradvis etterhvert som barnet blir eldre og han viser seg tilliten verdig. Slike tegn på å vise seg tilliten verdig er at han er rusfri ved samværet, tar seg av barnet selv under samværet og at han og barnet får fin og god kontakt (at barnet ikke lider noen last under samværet).

Bare sånn en liten kortfattet og konkret oppsummering :)

Endret av Blondie65
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes Blondie65 gir mange gode råd her.

Lykke til på famileivernkontoret. Prøv å være saklig og rolig. Hold deg til fakta som kan bevises. Ta med en kopi av voldsdommen han fikk etter vold mot deg. Hvis han nekter når du forteller dette, kan du gi en kopi til mekleren.

Ikke skriv under på noe første timen. Tenk deg godt om før du skriver under på en avtale. Hvis han skal ha tilsyn under samvær må nok barnevernet involveres i saken. Ta opp dette med familievernkontoret.

Gjest Forvirretmor
Skrevet

Tusen takk for god hjelp! Nå er jeg mye mer rolig og sikker på hva jeg skal gjøre.

Skrevet

Må bare si meg enig i at du bør dempe motviljen din mot samboeren hans. Å kalle henne heks vil kanskje heller slå tilbake på deg.

Men, jeg vil gi deg det rådet og ta kontakt med barnevernet så fort som mulig. Snakk med dem om hva de mener er beste løsninga, og hvordan slikt blir gjort i liknende saker.

Dem sitter tross alt på utrolig mye erfaring med utrolig mye rart.

Ønsker deg lykke til, føler virkelig med deg, dette må bare være utrolig vanskelig :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...