Gå til innhold

PCOS

Gjest AnonymBruker

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente på 21 år. Etter sommern i fjor så forsvant mensen helt. Dette har aldri skjedd med meg før, så i november dro jeg til fastlege, som henviste meg videre til en gynekolog. Prøvene hun tok viste at mye kunne tyde på at jeg hadde PCOS. Jeg har aldri hørt om dette før. Etter å ha søkt litt på nettet, så ser det ut som om dette er en tilstand som forekommer oftest blant overvektige, og det letteste å gjøre for å bli kvitt syndromet er å gå ned i vekt. Selv veier jeg 55 kg og er 170 høy. Gynekologen skrev ut en resept på noe som heter Provera, som skal sette i gang en "falsk" mensen. Nå har jeg tatt de i to mnd og fortsatt ingen mensen å se.. Jeg går forresten ikke på p-piller. Ikke gjort det på vel 2 år nå. Men har tatt Tetracyclin i 2 år for behandling av kviser, men skulle ikke tro dette skulle ha noen innvirkning.

Uansett så lurer jeg på om det er vanlig å ha PCOS? Er det farlig? Jeg liker absolutt ikke å gå rundt uten mensen.. Synes både lege og gynekolog ga meg veldig få og difuse svar på om jeg faktisk hadde det, og på hva det egentlig går ut på..

Blir veldig takknemlig for svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Man må ikke være overvektig for å ha PCOS, men mange med PCOS er insulinresistente og det fører til overvekt.

Kviser er et annen symptom på PCOS, andre er økt hårvekst, særlig i ansiktet, på magen. Sinne er det mange som plages med, siden hormonene er langt i fra i balanse. Cyster på eggstokkene, som kan føre til smerter og manglende eller sjeldene menstruasjoner. Provera gir deg en blødning ja, men er ikke noe vits hvis det er alt. Det er ikke farlig å ikke ha mens, men man har jo da ikke EL og kan da ikke lage barn. Men dette kan løses med hormonkurer, som oftest. Men siden du enda ikke har fått mens, så ville jeg ha kontaktet gynekologen igjen.

Det er få leger og gynekologer som kan noe særlig om PCOS dessverre. De fleste bagateliserer det. Det er ikke farlig, men det kan gi ubehagelige "bivirkninger". Ca 5% har det, mener jeg å ha lest.

Bare spør om mer hvis det er noe du lurer på.

Skrevet

Jeg har også PCO(S), og er heller ikke overvektig pr definisjon, selv om jeg fint kan ta av noen kg:)

Min erfaring er som brukeren over her sier at fastleger ikke har noen særlig kompetanse på dette området. Min anbefaling er å gå til en privat gynekolog, disse tar deg gjerne litt mer på alvor. Du vil antakelig få tilbud om p-pillen diane, da denne skal stabilisere østrogennivået i kroppen såvidt jeg har forstått. De har også veldig gunstig virkning på kviser, så der kan du jo slå to fluer i en smekk!:) Selv har jeg positiv erfaring med gynekologene på Volvat, dersom du har det i nærheten av der du bor.

Du må også forberede deg på at du kan få problemer med å bli gravid når den tid kommer (men det har du kanskje skjønt?) Det finnes imidlertid masse hjelp, så lenge man er klar over hva som er problemet, altså at du muligens ikke har eggløsning. hvis det er tilfelle vil du få pergotime for å trigge dette.

Det sies at ca 1 av 10 kvinner har PCO(S), og det er ikke farlig, bare plagsomt. Det er imidlertid viktig å passe på å ha mensen med jevne mellomrom, slik at slimhinnen blir skiftet ut, noe som kan styres med feks p-piller.

Lykke til:)

På prøver og ufrivillig barnløse forumet er det forresten mange i din båt. De fleste prøver dog å bli gravide, men det er uansett mye fin info å finne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...