Gå til innhold

Har blitt innkalt til celleprøvetagning

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bør jeg ta denne celleprøven da?? er vel ikke vits for meg da? Jeg har lissom aldri latt en gutt komme så langt lissom hos meg.. Så jeg tror jeg har jomfruhinnen intakt lissom..

Og en annen ting.. Når jeg har et annet problem der nede.. det lukter lissom.. må legen titte under der da eller holder det bare å forklare situasjonen.. tror jeg trenger no antibiotika der nede...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du bør ta celleprøver alikevel. Det er smart å ta for å sjekke om du har forstadie til kreft

Skrevet

Ja du bør ta celleprøver alikevel. Det er smart å ta for å sjekke om du har forstadie til kreft

Det er faktisk ikke riktig. Har man ikke hatt samleie så kan man heller ikke ha blitt smittet med HPV viruset som kan være med på å skape kreft i livmorhalsen.

Men er du (trådstarter altså) usikker så kan du jo bare ringe legen og spørre.

Skrevet

Nå er det vel ikke sånn at det kun er HPV-virus som kan føre til livmorhalskreft, så det kan jo være greit å ta den sjekken. Dersom du ikke har vært hos gynekolog før heller, er det på tide. Du kan jo bruke denne anledningen til å få din første konsultasjon? Underlivskreft kan jo være kreft av verste sort, så det er fint å få sjekket.

Da jeg var tenåring, hørte jeg fra helsesøster at man helst skulle til gynekolog for kontroll fra man var 17-18 år. Om det er noe spesielt du tenker på mht lukt osv, må du nok undersøkes direkte ja. Ingen foreskriver antibiotika uten videre lenger, det er blitt harde restriksjoner på dette.

Det går fint, det er ikke farlig, og legen er veldig klar over at det ikke er en drømmesituasjon for noen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel ikke sånn at det kun er HPV-virus som kan føre til livmorhalskreft

Jo, det er det.

Selvfølgelig kan man få andre typer underlivskreft, men man trenger ikke ta celleprøve likevel.

Og til TS, du bør heller få hjelp til å kutte ut den lissomen du skriver overalt, utrolig barnslig og irriterende.

Gjest Gjest
Skrevet

Jevnt over, er du jomfru så er det faktisk en rekke andre krefttyper du er betydelig mer utsatt for. Men dette forutsetter at du er helt jomfru, og ikke bare har "hinnen" intakt. All kjønnsorgan mot kjønnsorgan aktivitet er potensiell smittefarlig. Slik du beskriver det med "tror jeg har den intakt" høres for meg ut som du er i den kategorien.

Ang lukten, se litt på kostholdet, hvilke såpe du bruker, hvilket undertøy du bruker, og om det vedvarer så kan det være verdt et forsøk med en antibiotika kur. Det varierer om legen skriver det ut uten GU eller lar deg ta utstryket selv, eventuelt gir resept kun basert på din beskrivelse, men om h'n insisterer på GU er det jo bare å takke nei og heller gå til neste lege.

Skrevet

Jo, det er det.

Selvfølgelig kan man få andre typer underlivskreft, men man trenger ikke ta celleprøve likevel.

Man trenger ikke å se lengre enn til apotek 1 for å høre at hpv "som oftest" er årsaken til livmorhalskreft, og at man ikke kjenner alle årsaker til sykdommen.

Det er ikke farlig å gå til GU, og du bør ikke selv vurdere om du trenger antibiotika i utgangspunktet! Jeg ville brukt anledningen til å få en skikkelig undersøkelse.

Gjest Gjest
Skrevet

Ingen kan tvinge deg til å ta celleprøver. Det brevet er kun en påminnelse som sendes ut til alle over 25 år hvis det ikke er registrert at du har tatt celleprøver de siste tre årene.

Imidlertid så bør du absolutt ta den.

Gjest Gjest
Skrevet

Man trenger ikke å se lengre enn til apotek 1 for å høre at hpv "som oftest" er årsaken til livmorhalskreft, og at man ikke kjenner alle årsaker til sykdommen.

Men det er HPV, som smitter seksuelt, som gjør at livmorhalskreft og celleforandringer er relativt vanlig, og derfor verdt å sjekke seg for jevnlig.

Hos jomfruer er det lite sannsynlig å få livmorhalskreft, og derfor har ikke undersøkelser for sikkerhets skyld særlig verdi.

Gjest Glør
Skrevet

Men det er HPV, som smitter seksuelt, som gjør at livmorhalskreft og celleforandringer er relativt vanlig, og derfor verdt å sjekke seg for jevnlig.

Hos jomfruer er det lite sannsynlig å få livmorhalskreft, og derfor har ikke undersøkelser for sikkerhets skyld særlig verdi.

Men da vil jo dette gjelde for oss som er i langvarige monogame forhold også?

Slik jeg har forstått det er det også andre grunner til at det er greit med jevnlig GU, man sier jo at celleprøver bør tas fra man blir seksuelt aktiv, eller fyller 25 år, og det med alder gjelder jo dersom man ikke har sex også.

Gjest Gjest
Skrevet

Det alder varierer iallefall alt etter hvilken lege du går til. Jeg var og jomfru da jeg var 25 og fikk nevnte brev i posten. Til slutt mannet jeg meg opp og gikk til legen, og hva skjedde så der? Joda, legen lo meg rett opp i trynet og lurte på hvorfor jeg kastet bort tiden hans. Han gadd nemlig ikke ta prøver på noen som alltid "hadde ligget og knepet sammen beina".

Tonje

Gjest Gjest
Skrevet

jomfruer er det lite sannsynlig å få livmorhalskreft, og derfor har ikke undersøkelser for sikkerhets skyld særlig verdi.

Det stemmer forsåvidt. Livmorhalskreft er særdeles lite utbredt hos f.eks. nonner.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke å se lengre enn til apotek 1for å høre at hpv "som oftest" er årsaken til livmorhalskreft, og at man ikke kjenner alle årsaker til sykdommen.

Her er en annen kilde som sier det motsatte. Så det spørs vel bare hva man velger å tro på.

TS, du bør merke deg at dersom du har gnikket underlivet ditt mot et annet kan du ha HPV.

Og ja, dersom har hatt et monogamt forhold, der begge har "holdt" seg til hverandre er det mindre sjans for å få livmorhalskreft.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Her er en annen kilde som sier det motsatte. Så det spørs vel bare hva man velger å tro på.

TS, du bør merke deg at dersom du har gnikket underlivet ditt mot et annet kan du ha HPV.

Og ja, dersom har hatt et monogamt forhold, der begge har "holdt" seg til hverandre er det mindre sjans for å få livmorhalskreft.

Den er mindre ja, men den er der fortsatt. Siden HPV viruset kan ligge latent i kroppen og ikke påvises før etter mange år.

Gjest Gjest
Skrevet

Men da vil jo dette gjelde for oss som er i langvarige monogame forhold også?

Slik jeg har forstått det er det også andre grunner til at det er greit med jevnlig GU, man sier jo at celleprøver bør tas fra man blir seksuelt aktiv, eller fyller 25 år, og det med alder gjelder jo dersom man ikke har sex også.

Både ja og nei. Det tar oftest lang tid for celleforandringer å utvikle seg til kreft, og de farligste vortevirusene gir helst ikke synlige vorter, så man kan ha med seg farlige souvenirer fra ungdomskjæresten, selv om man er aldri så monogam i 20- og 30-årene. Enn så lenge man ikke får testet seg for HPV-virusene, kun for celleforandringene, velger jeg å ta celleprøvene selv om jeg ikke har nye partnere i ett sett.

Screeningprogrammet henvender seg til alle, men det er en valgt strategi, fordi det er lettere å få høyrisikogruppene til å komme til undersøkelse fordi det er noe "alle" gjør, enn å gi informasjon og oppfordre høyrisikogruppene til å være ekstra påpasselige.

Nå når seksualvanene til unge forandrer seg såpass mye, er det også flere som kommer i høyrisikogrupper, som er hyppige partnerbytter særlig i ung alder.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Ok jeg fikk også ett slikt brev i posten i dag, er blitt 25. Er i ett forhold og har bare hatt samleie med denne personen, men sannsynligheten for å få viruset er vel ikke stor når man har brukt kondom heletiden dvs ingen væskeblanding?

Hvor vanlig er det for kvinner å gå til gynekolog? Føler det er noe man gjør når man er gravid men ikke ellers om man ikke har sykdom i familien eller at det ikke er noe galt med en?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...