Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mars 2010 #1 Skrevet 31. mars 2010 Hei!! Trenger gode råd her, river meg i håret i frustrasjon, sinne og fortvilelse! Saken er den at jeg har ei ustabil mor som sliter big time psykisk... Hun har alltid hatt et helt håpløst forhold til penger og er svartelistet, får ikke lån, mobilabonnement osv osv.. Hun har tidligere vært straffedømt for økonomisk svindel, for ganske mange år siden. I fjor begynte jeg og mine søsken å få inkassovarsler for ting vi ikke hadde kjøpt. Det viser seg at hun har bestilt ting og tang over nett ( f.eks gjennom annonser i ukeblader der folk averterer privat, finn.no og til folk som driver private butikker og har vært dum nok til å sende henne varer med innbetalingsblankett.)Til meg var det ikke så ille, var ei inkassoregning på knappe 1000, så jeg valgte bare å betale den. Konfronterte min mor med det, og hun tilsto angrende... Men jeg orket ikke ta det videre, ville bare få det ute av verden. Litt verre for min søster....der var det gått så langt at hun fikk uteblivelsesdom fra forliksrådet!!!! Og min bror likedan strever med et innmari trasig inkassoselskap. Han har nå anmeldt vår mor for å bli kvitt denne saken. Søsteren min har også lagt inn anmeldelse. Jeg skjønner ikke hvordan hun kan gjøre dette, vi bor ikke på samme plass engang! Ikke engang i samme fylke.... Så hun skriver vårt navn og sin adresse. Vi søskenene er alle i tredveåra, familisert og har ikke bodd hjemme på evigheter! Det var en lignende episode da vi var yngre og, men da tok vår mor inkassokravene og betalte de selv, og det var ute av verden. Men nå virker det som om vår mor har fullstendig mistet grepet.....bare på 4 mnd har hun svidd av en halv million på ingenting!!! Vi føler dette som en tikkende bombe...når vil neste krav dukke opp.....dette er helt jævlig, og det er en lang vei å gå for å bli kvitt anmerkninger en får. Jeg har heldigvis ikke fått det, men min søster fikk ikke billån nå pga dette med dommen i forliksrådet. Hun må ta det videre i tingretten mot moren vår. Jeg antar at når et krav har gått så langt som det har i denne saken, så vil fordringshaveren sjekke opp folkeregistrert adresse og sende kravet dit, så det er derfor vi ikke aner noe før det plutselig ramler inn skumle brev i postkassen.. Så hva kan vi gjøre for å beskytte oss???? Moren vår har tidligere lovet bot og bedring, men denne gangen er det fullt kaos! Politiet er kontaktet, men hun møter ikke opp til avhør... Virker som om hun slipper litt unna pga det psykiske aspektet. Det verste er at jeg begynner å mistenke at det ikke er noe psykisk, men faktisk kald kalkulering.... En annen ting er at det er utrolig ekkelt å få telefoner fra private personer hun har svindlet i mitt navn, som søker opp nummeret mitt på nett og ringer. De jeg har snakket med har heldigvis vist full forståelse for situasjonnen, og har lagt inn en anmeldelse på min mor... Sykt vanskelig situasjon!!!
liv Skrevet 31. mars 2010 #2 Skrevet 31. mars 2010 Har hun fått økonomisk styring via NAV? Dvs at de får inn hennes penger og gir ut "ukeslønn"? Noen får også to ganger i uka. Hva en kan gjøre aner jeg ikke.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mars 2010 #3 Skrevet 31. mars 2010 Har dessverre ikke mange råd å komme med, men syns dere har gjort rett i å anmelde henne. Min far har gjort det samme med sin mor og sin bror fordi han er personlig konkurs selv. Han har ikke blitt anmeldt, men burde helt klart ha blitt det.. Min far har mange psykopatiske trekk. Har moren din en psykisk diagnose, eller er det bare sånn at dere vet at hun sliter?
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mars 2010 #4 Skrevet 31. mars 2010 Ts her... Nei, hun har ikke økonomisk styring via Nav. Hun er trygdet da, og har vel ikke den store summen utbetalt. Faren vår fikk nok av dette nå, og har gått fra henne. Han har virkelig prøvd å hjelpe henne, men hun er som sagt helt ute av kontroll. De er i tidlig 60åra, og han makter ikke å leve sånn lengre. Han er også informert om at vi har anmeldt henne. Mye har kommet for endag, hun drev med dette da vi var umyndige og bodde hjemme også. Opprettet handlekontoer hos f.eks ellos i våre navn. Som såklart ikke ble betalt... Har det vært sånne ting nå så kunne jeg ha ringt rundt og sagt at det ikke noensinne skal opprettes noe i mitt navn, men det er jo klin umulig når hun bestiller gjennom privatpersoner! Problemet tidligere har jo vært at hun kan personnr vårt, og derfor har fått bestilt gjennom handlekontoer og sånt dritt.
Leo Skrevet 31. mars 2010 #5 Skrevet 31. mars 2010 Du kan ta kontakt med de kredittopplysningsbyråene (Dun&Bradstreet, Lindorff Decision og Experian) og be dem legge inn en sperre på deg slik at det i hvert fall ikke kan opprettes handelekontoer, kjøpes varer mot faktura etc. i ditt navn uten at du først har opphevet sperren.
Gjest Blondie65 Skrevet 31. mars 2010 #6 Skrevet 31. mars 2010 Hvis hun nå blir dømt for dette, sørg for at hun blir umyndiggjort og at noen annen må ta kontroll over hennes økonomi. Ellers var Leos ide god, men det fordrer jo at de din mor bestiller hos faktisk kredittsjekker. Privatpersoner gjør jo gjerne ikke det. Anbefaler sterkt at dere selv kontakter noen som kan dette med inkasso og økonomi og får disse til å hjelpe dere med å forhindre at dette skjer igjen uavhengig av dom. Jeg synes forøvrig det er rart at din søster og bror må betale noe de vitterlig aldri selv har bestilt. Betyr det at hvis jeg får fødselsnummeret til en tilfeldig person så kan jeg bare bestille levert til min adresse i dennes navn i vilden sky? Hvordan i all verden skal jeg kunne forhindre at noen er såpass ondskapsfulle at de gjør dette mot meg? Av naturlige grunner vet jeg eks'ens personnummer, betyr det at jeg kan gi meg ut for å være han og bare bestille i vei? Det skulle jo tatt seg ut. Er noe som ikke stemmer her.
Gjest Blondie65 Skrevet 31. mars 2010 #7 Skrevet 31. mars 2010 Hei! Se her - her står det hvordan du går frem for å kredittsperre deg selv. Fant dette i en annen tråd her på KG.
Green Lady Skrevet 31. mars 2010 #8 Skrevet 31. mars 2010 .... Jeg synes forøvrig det er rart at din søster og bror må betale noe de vitterlig aldri selv har bestilt. Betyr det at hvis jeg får fødselsnummeret til en tilfeldig person så kan jeg bare bestille levert til min adresse i dennes navn i vilden sky? Hvordan i all verden skal jeg kunne forhindre at noen er såpass ondskapsfulle at de gjør dette mot meg? Av naturlige grunner vet jeg eks'ens personnummer, betyr det at jeg kan gi meg ut for å være han og bare bestille i vei? Det skulle jo tatt seg ut. Er noe som ikke stemmer her. Det er vel dette som kalles identitetstyveri, om jeg ikke tar helt feil. Skjedde med kjæresten min for flere år tilbake, noen hadde åpnet mobilabonnement i hans navn, og ringt en sextelefon på Island (??). Han fikk en regning på 16 000 kr eller noe. Etter mye om og men slapp han heldigvis å betale. Ellers har jeg ingen gode råd til TS. Hvert kjøp hun foretar i andres navn bør anmeldes. Jeg vet ikke om dette er nok for å legge inn moren din på psykiatrisk avdeling? I og med du sier hun har en psykisk lidelse som gjør at hun er besatt av å kjøpe ting.
Gjest Blondie65 Skrevet 31. mars 2010 #9 Skrevet 31. mars 2010 Det er vel dette som kalles identitetstyveri, om jeg ikke tar helt feil. Skjedde med kjæresten min for flere år tilbake, noen hadde åpnet mobilabonnement i hans navn, og ringt en sextelefon på Island (??). Han fikk en regning på 16 000 kr eller noe. Etter mye om og men slapp han heldigvis å betale. Men det er det at de må betale jeg reagerer på når det beviselig er bestilt i XXX navn men til morens adresse? Det må jo være åpennart hvem som har bestilt dette siden det går til morens adresse, når moren vitterligen har gjort dette før, og til flere 100.000 kroner? Hvorfor skal barna betale det? Kom og hent det, bevis at jeg har det, bevis at jeg har fått regningen, bevis at jeg har fått purringen, bevis at jeg har fått inkassovarselet, FØR jeg betaler.
Hapzen Skrevet 31. mars 2010 #10 Skrevet 31. mars 2010 http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=481494 Her er min tråd om identitetstyveri. Jeg måtte sperre meg fra de tre største kredittselskapene og hos posten. Ambefaler alle dere å gjøre det samme, til og med Ellos tar en kredittsjekk, så da har hun ingen mulighet til å bruke deres personnummer. Men når det kommer til privatpersoner så er det ikke mye man kan gjøre.
Marabou Skrevet 31. mars 2010 #11 Skrevet 31. mars 2010 Dette hørtes jo helt håpløst ut. Har ikke politiet noen tips om hva dere kan gjøre? Eller ta kontakt med en sosialkurator e.l. i kommunen, og få noen råd fra dem?
Gjest gjestdeluxe Skrevet 31. mars 2010 #12 Skrevet 31. mars 2010 Det er din mor som selv må stå ansvarlig for sine handlinger. Dine søsken hadde ikke behøvet å betale for identitetstyveriet din mor begikk. Hva skjer med folk i Norge som gjentatte ganger ikke betaler - og ikke møter opp til Forliksrådet - kanskje ikke noe?
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mars 2010 #13 Skrevet 31. mars 2010 Ts her!! Det virker som om en bare kan bestille i vill vest ja! Fordringshaverne vil ha pengene sine, naturlig nok, og er det mitt navn som står på ei regning, ja så er det mitt navn som står på regninga, og det er et helsikes studium å blir kvitt dette. Ingen normale mennesker gjør jo sånt! De mine søsken fikk beskjed om er at det må politianmeldes for at de skal ha mulighet til å få dette vekk fra sine skuldre. Jeg aner virkelig ikke hvordan lovverket fungerer her, bare hva som har skjedd i min familie. Jeg er fullstendig klar over at en kan få sperret sånn at ingen kan opprette handlekontoer i mitt navn osv, men problemet her er også privatpersoner. Kan jo ikke akkurat kjøpe alle ukeblader i Norge, sjekke alle annonser på finn.no og ringe samtidige privatpersoner i Norges land og rike og si; "hvis noen prøver å bestille noe i mitt navn så er det ikke sant..." Heldigvis er ikke jeg like ille utsatt som mine søsken, som jeg vet om iallefall, jeg fikk inkassoregning fra et sånn postordrefirma der du kan abonnere på omega3.....moren min vedtok at hun hadde bestillt i mitt navn, men hadde desverre ikke råd til å betale regningen. Så jeg betalte bare for å få det ute av verden, og hun skulle aaaaldri gjøre det igjen.... Hvis dette skjer med meg engang til så vil jeg såklart anmelde det. Jeg vet ikke helt hvilken psykisk lidelse hun har, men jeg vet hun har et avhengighetsforhold til en del medikamenter, bl.a stesolid og paralgin forte.. Dette er så innmari trasig; sitter nesten bare og venter på når den neste bomben skal gå av...
slask Skrevet 1. april 2010 #14 Skrevet 1. april 2010 Har ikke noen gode svar eller råd, men det du skriver her kan være en god advarsel til alle interesserte om hva som faktisk kan skje hvis man ikke passer på. Uteblivelsesdommen på din søster hadde lett vært unngått hvis hun hadde møtt opp og forklart fakta i saken. Møter man ikke opp får man uteblivelsesdom, det er helt sikkert.
Siiw Skrevet 1. april 2010 #15 Skrevet 1. april 2010 Uff- Dere må prøve og utredet moren deres psykisk- ovs, og da kan det være lettere med anmeldelse,(?) . og finne ut hva som egentlig plager henne, og at hun får hjelp av psykolog! for ellers kommer dere ingenvei.
Frøken Mitzi Skrevet 1. april 2010 #16 Skrevet 1. april 2010 Huff, så trasig og fortvilande situasjon. Eg veit ikkje korleis de bør gå fram, men første steg burde kanskje vere å få omadressert all posten hennar, at posten rett og slett ikkje deler ut post til hennar adresse, og at den går til anten ein av dokke borna, eller nokon andre som kan hjelpe til litt (sidan de ikkje bor på same stad). Men kor lett det er å gjennomføre i praksis veit eg ikkje... Uteblivelsesdommen på din søster hadde lett vært unngått hvis hun hadde møtt opp og forklart fakta i saken. Møter man ikke opp får man uteblivelsesdom, det er helt sikkert. Regnar med søstra ikkje visste om møtet, at brevet blei sendt i søster sitt namn, men til mors adresse.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. april 2010 #17 Skrevet 1. april 2010 Huff, så trasig og fortvilande situasjon. Eg veit ikkje korleis de bør gå fram, men første steg burde kanskje vere å få omadressert all posten hennar, at posten rett og slett ikkje deler ut post til hennar adresse, og at den går til anten ein av dokke borna, eller nokon andre som kan hjelpe til litt (sidan de ikkje bor på same stad). Men kor lett det er å gjennomføre i praksis veit eg ikkje... Regnar med søstra ikkje visste om møtet, at brevet blei sendt i søster sitt namn, men til mors adresse. Ts her.. Stemmer, min søster visste ikke om at hun var innkalt til forliksrådet! Vi har jo såklart egne adresser, vi er jo alle voksne og etablerte og bor heller ikke på vårt barndomshjemsted. Men når mor får de hun bestiller varer av til å skrive en c/o-adresse på sin adresse så er det jammen ikke enkelt å ha kontroll.. Jeg antar at noe vil skje nå, hun har mange anmeldelser på seg, for de privatpersonene som har kontaktet oss pr tlf (søkt opp nr på nett) har fått informasjon om hva som har skjedd, og at det er vår mor som har bestilt i barnas navn. De har og lagt inn anmeldelse, for de har jo ikke fått pengene sine. Dreier seg om flerfoldige tusen, og jeg har en sterk mistanke om at dette bare er toppen av isfjellet.. Moren vår har ikke møtt opp til avhør hos den lokale lensmannen, så jeg vet ikke hva som skjer videre. Men jeg må si at dette er skremmende, at det skal være så enkelt å misbruke andre økonomisk!! Får bare håpe at det virkelig er psykisk, at hun kan diagnoseres. For hva om hun virkelig er så kald og kalkulerende....det er et skremmende bilde!
Gjest Blondie65 Skrevet 1. april 2010 #18 Skrevet 1. april 2010 Klart det er psykisk - akkurat det tror jeg i grunnen ikke du skal frykte. Nå når hun er anmeldt så sørg for at hun blir umyndiggjort og at posten går en annen plass enn til henne. Jeg ville nok ha sørget for at dere søsken ble registrert ikke kredittverdig hos inkassoselskapene - da har dere i hvertfall fjernet en stor åre til bestilling (og det blir i allefall ingen kredittkort og handlekontoer). Nøkkelen til å hindre handel fra de som ikke kredittsjekker er jo kontroll med posten. Dette er selvsagt vondt på svært mange plan, men jeg tror det er viktig nå at dere er standhaftige med kontrollen dere må få innført.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. april 2010 #19 Skrevet 1. april 2010 Klart det er psykisk - akkurat det tror jeg i grunnen ikke du skal frykte. Nå når hun er anmeldt så sørg for at hun blir umyndiggjort og at posten går en annen plass enn til henne. Jeg ville nok ha sørget for at dere søsken ble registrert ikke kredittverdig hos inkassoselskapene - da har dere i hvertfall fjernet en stor åre til bestilling (og det blir i allefall ingen kredittkort og handlekontoer). Nøkkelen til å hindre handel fra de som ikke kredittsjekker er jo kontroll med posten. Dette er selvsagt vondt på svært mange plan, men jeg tror det er viktig nå at dere er standhaftige med kontrollen dere må få innført. [/quot Ts her.. Jeg må nesten bare gjennta at det er ikke handlekontoer og sånt som er hovedproblemet. Problemet er at hun bestiller gjennom privat salg! F.eks i ukebladet Familien så er det mange som averterer ting de selger. Det er HER problemet ligger! Hun har f.eks kjøpt smykker for flere tusen av ei dame som lager og selger de privat. Hun er litt sleip på den måten at hun opparbeider tillit til selger, f.eks kjøper noen småting som hun betaler ( setter inn på konto til selger, så når pengene er inne så sender selger varen ), etter noen sånne småting er det blitt opparbeidet et tillitsforhold, og min mor har da klaget sin nød at hun trenger endel gaver, men får ikke penger før neste uke. Selger er da dumsnill, ser at min mor har betallt tidligere, og sender varene og legger ved giro.... Dermed er det gjort. Min mor betaler ikke, selger prøver å ta kontakt, søker opp navn på nett, og vips! Så ringer selger til meg, broren min eller søsteren min... Så jeg kan ringe og svarteliste megselv til samtlige kredittselskaper, uten at det hjelper en døyt!!! Og hvordan kan hun bli umyndiggjort? Vi kan jo ikke akkurat ta fra henne mobil, hustelefon, pc og nekte henne å kjøpe alle ukeblader som finnes??? Det er jo sånn hun handler!
Gjest Blondie65 Skrevet 1. april 2010 #20 Skrevet 1. april 2010 Så jeg kan ringe og svarteliste megselv til samtlige kredittselskaper, uten at det hjelper en døyt!!! Og hvordan kan hun bli umyndiggjort? Vi kan jo ikke akkurat ta fra henne mobil, hustelefon, pc og nekte henne å kjøpe alle ukeblader som finnes??? Det er jo sånn hun handler! Svartelistene hjelper ikke mot privatpersoner - det forstår jeg ja. Det hjelper mot de store som kredittsjekker, jeg sa jo det. Når det gjelder umyndiggjøring: nei dere kan ikke ta fra henne telefon og mobil og PC. Men dere kan ta fra henne retten til å motta post selv. Dermed vil noen andre få regningene og tingene hun kjøper som så kan returneres til selger. Mao. du kan ikke forhindre henne fra å handle, men du kan forhindre henne fra å beholde tingene hun kjøper og forhindre henne i å opparbeide gjeld i sine barns navn. Etter en kort stund der dere mottar posten skjønner vel til og med hun at hun ikke får beholde det hun bestiller og hvis hun ikke gir seg da så må dere faktisk gå videre med psykiatrisk behandling for da snakker vi ikke bare om handlemani men også at hun er ute av stand til å forstå vanlige konsekvenser. Posten bør for all fremtid sjekkes av noen andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå