Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann.

(Jeg vet ikke om jeg postet dette riktig sted, bare til å flytte den hvis det er feil)

Begynner å bli en smule oppgitt. Har blitt frastjålet lommeboken og i dag begynte helvete i postkassen. Allerede har jeg blitt oppringt 3 ganger om noen som har prøvd å åpne mobilabonnement i mitt navn, men de ble avslått pga manglende gyldig legitimasjon. Så jeg tenkte egentlig alt gikk bra. Helt til i dag når jeg mottok kredittvurderinger i postkassen fra telefon og Santander Consumer Bank. Viser seg at vedkommende har fått opprettet 2 abonnemanger i mitt navn og bestilt et kredittkort.

Jeg har brukt hele dagen på å stå i kø hos diverse firma for å finne ut skadeomfanget og sperre meg. Nå har jeg akkurat sendt inn legitimasjon til de tre største kredittselskapene og håper de får sperret personnummeret mitt før noe mer skjer.

Føler meg skikkelig stresset, hva skjer nå? Har lest om folk som får flere tusen i telefonregninger, folk som flytter adresse mot sin vilje osv osv osv.... Telenor kunne ikke engang svare meg på om det var JEG som kom til å få regningen.

Noen som har blitt utsatt for det samme? Tips og råd?

Og en ting til: Hvorfor er det så lett å gjøre slike ting pga man får tak i et personnummer? Et personnummer som blir trykket på BANKKORT!! Det er kjempeenkelt å få fatt i, hvorfor er ikke sikkerheten i dette landet litt høyere?

Endret av Hapzen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring posten og be dem sperre for endring av adresse. Da kan de i alle fall ikke få kort og kode tilsendt rett til seg selv.

Det er visst ikke så mye mer enn det og frivillig sperring av kredittvurdering som går an å gjøre som forholdsregel. Du bør selvsagt anmelde saken og det tapte kortet, kanskje kan noe gå på forsikringen da? Leste på dinside.no om ei som fikk stjålet identiteten sin, var en del arbeid å komme ut av det og lite hjelp å få (straffeloven om det kommer først om to år). Du kan jo se om du finner den artikkelen, kanskje du får noen tips der.

Skrevet

Tyveriet et politianmeldt.

Men det med posten var ikke så dumt, gjør det med en gang ;)

Skrevet

Hvis du ikke har postkasse med lås, så stopp posten din, og hent den selv på postkontoret.

Skrevet

Hei. Hvis du ser i første posten så har jeg gjort det ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...