Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mars 2010 #1 Skrevet 30. mars 2010 Ja, har da veeldig dårlig råd for tiden.. Har masse ris, og litt tunfisk.. Forslag til andre varer som varer lenge og som er billig?
Minttu Skrevet 30. mars 2010 #5 Skrevet 30. mars 2010 First price ting? Mye av det er vettugt altså Som kyllingen og brusen, kjøper bare first price når jeg skal ha det!
klikkern Skrevet 30. mars 2010 #6 Skrevet 30. mars 2010 Been there, og føler veldig med deg. Knekkebrød holder seg ganske godt etter at man har åpnet pakken. _MEN_ en pakke med knekkebrød er gjerne ikke såå billig. Firstprice kneipbrød koster 5 kr på kiwi her, (tanken på kneipbrød fire ganger om dagen i 11 dager gjør meg kvalm, men må man så må man) og det + noe pålegg som står seg lenge blir ikke så altfor dyrt Så går det jo an å f.eks lage en suppe eller noe som man deler opp i porsjoner og varmer opp etter hvert. Også lurt å ha noe i bakhånd til frukt osv visst man vil ha noe variasjon
Gjest Mahareth Skrevet 30. mars 2010 #7 Skrevet 30. mars 2010 stor pakke billige egg, tomat på boks, kneipp, servelat, mer tunfisk, gulrøtter, pasta, og masse mer. Alle butikker har billigmerker. Det er first price og coop x-tra merkene du ser etter
Gjest caramiacaramella Skrevet 30. mars 2010 #8 Skrevet 30. mars 2010 Havregryn er billig, og da kan du lage deg havregrøt eller du kan spise det med melk Ellers er jo brød veldig billig som flere over meg har sagt, og du kan jo lage ostesmørbrød! Du trenger bare ost og oregano for å lage et godt ostesmørbrød,og det er jo kjempegodt
NovaFlare Skrevet 30. mars 2010 #9 Skrevet 30. mars 2010 First price ting? Mye av det er vettugt altså Som kyllingen og brusen, kjøper bare first price når jeg skal ha det! Men når man har genuint dårlig råd så drikker man ikke brus
Kamikatze Skrevet 30. mars 2010 #10 Skrevet 30. mars 2010 Du finner ofte en kilo løk for rundt tieren. En halv løk frest sammen med ris og en kvart pose frossengrønnsaker, gir deg bra vomfyll for under tieren. Enda en halv løk og en kvarting frossengrønnsaker blir bra om du steiker litt tuna sammen med den, og har til kokt ris. Så prix hadde x-tra baconost til en ellevelapp og en pakke grillpølser til ca elleve kroner. Og en halvkilo makaroni til 6-7kr. Til samme basisen (som i foregående avsnitt) kan du dele pølsepakka i tre. Finhakk pølse og steik sammen med løken for å få inn smak. Brun noen skjeier mel i stekefettet, og spe med vann, for brun saus. (La det småkoke i tre-fem minutter for å få bort melsmaken). Baconost kan du bruke til tunfisktingen. En toppet skjei i litt vann, kok sammen med grønnsakene, og den stekte fisken. I det hele tatt får du mer middagsfeeling av å bruke stekepanna. Frossengrønnsaker og løk, fisk, pølse, hvahardu, gis mer smak om det brunes litt i steikepanne. Dette setter smak til stekesmøret, som igjen gir en utmerket smaksbase til sausen. Du kan også gratinere frossengrønnsaker. Eller lage "carbonara" av makaroni og baconost. De billigmakaroniene er femminutters, så de er nesten like kjapplagete som nudler. Håper du har smør og grønnsaksbuljong i skapet? Hva annet finner du i kjøleskapet og i kjøkkenskuffene? Har du gjær og mel, er veien kort til ferske rundstykker, vet du. Har du ikke gjær, kan du prøve å lage surdeig.
Cæmis Skrevet 30. mars 2010 #11 Skrevet 30. mars 2010 Alt av firstprice er jo greit da...men spesifike matvarer så kanskje boksemat av ulik slag, en stor pastapose varer jo en stund, Du har jo ris, så kanskje en eske fiskepinner. Om du har mikro foreslår jeg at du kjøper et brød og kutter det opp i skiver og fryser det. Da kan du tine skivene ettersom du vil ha brød i stedet fpr å kaste et halvt brød etter 2 dager fordi det er hardt og ekkelt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mars 2010 #12 Skrevet 30. mars 2010 Oj, her kom det mangen bra tips!! Takk! Skriver handleliste nå, og får finne de billigste tingene imorgen! First price er et must ja, de har mye bra. I skapene har jeg mel, ris, pittelitt pasta og havre. I kjøleskapet har jeg faktisk en del egg som jeg fikk fra en gård for litt siden. Ca to uker gamle, er de enda brukendes da? Og i fryseren har jeg sei som er så saltet at den er nesten umulig å spise.. Dumt, for det er god fisk og har 4 store stykker av den.
Gjest Bond Skrevet 30. mars 2010 #13 Skrevet 30. mars 2010 Om fisken er for salt, kan det jo kanskje bare vannes ut? Legg den i vann og skift vann av og til? Må jo gå an å bruke på en eller annen måte
Kamikatze Skrevet 31. mars 2010 #14 Skrevet 31. mars 2010 To uker gamle egg er ikke noe problem. i kjøleskap kan egg holde seg et halvår, glatt. Men datostemplingen er relativt streng pga EU-direktiv som gir oss samme regler som land som er mer plaget med salmonella. En måned over stemplingsdato er helt safe. Du kan teste om egg er gode ved å legge det i et glass vann. Synker det, er det ferskt. Flyter det, har det sugd luft, og kan være skjemt.
venus_ Skrevet 31. mars 2010 #15 Skrevet 31. mars 2010 - Havregryn - egg (first price er billig) - torsk (400g for ca 20kr på rema) - bønner og kikerter (ica's er billigst tror jeg) - hermetiske tomater (euroshopper koster 6kr for 500g) - pasta (rema har en ganske stor pose for 5 kr om jeg ikke husker feil) - linser (veldig billig om det kjøpes på "innvandrerbutikk") - fiskepudding - poteter Av dette kan du lage: - Havregrøt - Havrelapper (bland en liten porsjon havregrøt med et egg og stek det som lapper på steikepanna, grei forandring om du blir lei vanlig havregrøt) - bønneburger - wok med bønner/kikerter istedet for kjøtt (med feks first price gulrøtter og løk i, eller landlord grønnsaksblanding - tomatsuppe (evt med kokt egg og pasta i) - pasta bolognese (bønner kan brukes istedet for kjøtt) - linsegryte - linsesuppe - en dag kan du ha stekt fiskepudding, neste dag skive med fiskepudding Poteter er billig, og mange middager kan drøyes med å ha mye poteter til. Det finnes mange spennende potetretter å lage Til frokost/lunsj kan du lage tunfisksalat og spise på knekkebrød/brødskiver. Husk at en brødskive med noe proteinrikt(som feks tunfisksalat) holder deg mett lenger enn en brødskive med feks syltetøy på, så det er litt penger å spare på å tenke slik også. Det er nok litt sent nå, men mange butikker har datosalg på div i dag siden de skal ha stengt noen dager nå.
Gjest navnelapp Skrevet 1. april 2010 #16 Skrevet 1. april 2010 Eg klippar inn det eg skreiv i denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=476385 Det er slett ikkje umogeleg. Dersom du kjøper det billigaste brødet og skjer det i skiver, så kan du oppbevare det i frysaren (viss du har) og tine så mange skiver du treng den dagen. Du har kanskje noko i kjøleskapet frå før, ost eller syltetøy eller slikt? Servelat er vel det billigaste pålegget. Men det kan også lønne seg å kjøpe ein 250 g pakke med first price-skinke, den kan du både ha på brødet og ha i ein pastasaus. Husk på at på Kiwi får du all mat som går ut på dato den dagen eller dagen etter. Du kan gjere kupp der. Ein eg kjenner kom heim med 15 pakkar kyllingfilet, han sleit med å finne nok frysarplass. Kjøp pasta og grønsaker i innvandrarbutikkar, det er mykje billigare. Ein pakke med 18 egg frå first price kostar 28 kroner, då har du fleire omelettar, eggesalat med purre og majones eller speilegg til frukost. Har du basisvarer som mjøl, margarin, litt ost og mjølk kan du lage ein deilig ostesaus og ha over brokkoli til middag. Med ein buljongterning eller to og ein boks tomatar eller eit glas pastasaus kan du lage ei god tomatsuppe. Eg har vore der, og det er ikkje gøy, ein kan lett miste motet når det er ingenting igjen. Men ta fram det du har, planlegg, ver kreativ og tenk ut nye variantar. Gjest skrev 05.03.2010 (08:49) : Inviter deg selv bort på middag:-) Tar av meg hatten på at du lever på det du har igjen og ikke gjør som noen ville gjort.. kredittkortmat.. Jeg har innimellom hatt venninner som spør om de kan få "krite" en middag hos oss,bare koselig det:-) Dette er eit veldig godt forslag. Ein har lett for å gå i kjellaren når ein har lite pengar, "ingen likar meg"-tanken litt snublande nær, "eg skal ikkje vere til bry"-tanken også. Eg huskar vi hadde namnedag for jenta vår, og hadde ingen pengar. Vi hadde det på jobben min, og vi henta pauli øye frå alle kontora for å pynte på borda med. Ein månad etterpå fortalde eg dette til ei venninne, og ho sa: "Du skulle spurt meg! Eg elskar å lage dekorasjonar! Du skulle fått det av meg." Men eg var så flau over ikkje å ha råd til å kjøpe blomster at eg ikkje ein gong fekk meg til å spørje. Eg visste jo eigentleg at ho hadde både lyst og råd. Det er ikkje flaut å be om å få kome til middag, du kan gjere gjengjeld når verda blir "normal" igjen.
Caramello Skrevet 1. april 2010 #17 Skrevet 1. april 2010 Hva med å kjøpe deg en kartong egg (ca. 30 kr). Et kneipbrød (10 kr). Bruk billig pålegg som feks. servelat og syltetøy. Egget kan du jo bruke til så mangt: pannekaker, stekt egg, kokt egg, eggerore osv.. Det er jo en helt grei "middag" når man har dårlig råd. Pasta er også billig (4 kr på Rema). Kjøp en boks hakkede tomater og hell over, sammen med litt krydder (for smakens skyld). Unngå brus, juice osv da dette koster en del mer enn feks. ei flaske saft. (sikkert kjedelig å kun drikke vann i 11 dager).. Koteletter bruker også å være ganske billig. Kjøp deg en pose med noen koteletter. Lag koteletter, eller skjær av beinene og skjær opp kotellettene i strimler og spis det sammen med wok- grønnsaker. Lykke til iallefall:)
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. april 2010 #18 Skrevet 2. april 2010 First Price sine nudler er billige. Med litt krydder på så smaker de ikke så verst. Fiskepinner er også billige, spis de sammen med ris. Jeg har kjøpt fiskegrateng til 10 kr pakken. Smakte ikke akkurat himmelsk, men vomfyll var det. For å få den til å rekke lenger kan du dele porsjonen i to og ha ris/pasta/brød/poteter ved siden av.
Gjest caramiacaramella Skrevet 4. april 2010 #19 Skrevet 4. april 2010 - Havregryn - egg (first price er billig) - torsk (400g for ca 20kr på rema) - bønner og kikerter (ica's er billigst tror jeg) - hermetiske tomater (euroshopper koster 6kr for 500g) - pasta (rema har en ganske stor pose for 5 kr om jeg ikke husker feil) - linser (veldig billig om det kjøpes på "innvandrerbutikk") - fiskepudding - poteter Av dette kan du lage: - Havregrøt - Havrelapper (bland en liten porsjon havregrøt med et egg og stek det som lapper på steikepanna, grei forandring om du blir lei vanlig havregrøt) - bønneburger - wok med bønner/kikerter istedet for kjøtt (med feks first price gulrøtter og løk i, eller landlord grønnsaksblanding - tomatsuppe (evt med kokt egg og pasta i) - pasta bolognese (bønner kan brukes istedet for kjøtt) - linsegryte - linsesuppe - en dag kan du ha stekt fiskepudding, neste dag skive med fiskepudding Poteter er billig, og mange middager kan drøyes med å ha mye poteter til. Det finnes mange spennende potetretter å lage Til frokost/lunsj kan du lage tunfisksalat og spise på knekkebrød/brødskiver. Husk at en brødskive med noe proteinrikt(som feks tunfisksalat) holder deg mett lenger enn en brødskive med feks syltetøy på, så det er litt penger å spare på å tenke slik også. Det er nok litt sent nå, men mange butikker har datosalg på div i dag siden de skal ha stengt noen dager nå. De havrelappene hørtes faktisk litt gode ut de! Lurer på om ikke jeg må prøve det til middag idag:)
Tabris Skrevet 4. april 2010 #20 Skrevet 4. april 2010 Du har allerede ris. Hvis du kjøper tomatpurè, billige, frosne grønnsaker (f.eks First Price Amerikansk Blanding) og bønner (tørre bønner er billige) samt en pose billig pasta så har du både til pasta i tomatsaus, gryterett med ris, pytt i panne og stekt ris.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå