Gå til innhold

Er avhenging av potetchips!


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Trenger hjelp!

Jeg må være sterkt avhening av potetchips, og dette er jo ikke bra for helsen. Særlig når jeg spiler i pose uken (stor ikke små som potetskruer)! Jeg blir jo ikke yngre (er 34), og chips innholder masse salt og fett....har sikkert et hjerteinfarkt ventende på meg om ikke lenge! :(

Men jeg klarer ikke å stoppe. Selv om jeg klarer å styre meg å ikke kjøpe for 1 uke, klikker det for meg og jeg ender opp å kjøpe 2 poser neste uke!

Hvis jeg kjøper på tilbud tidelig i uken, for å spare til helgen klarer jeg ikke å la være å åpne den så straks jeg er hjemme.

Ser og mye film, og klarer ikke å se film uten å ha noe knask.

Det er bare noe skremmende avhengighets drivedne med den deilige knaske følelsen og smaken av krydder.

Har forsøkt disse "super chips", men disse er så blasse i smak at jeg takkler dem ikke.

Forsøkte rischips, men igjen, ekkel i smak.

Har dere tips/råd? Er desperat. Skulle ønske det fantes et pille som gjorde at chips endte opp å smake som dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Det er bare noe skremmende avhengighets drivedne med den deilige knaske følelsen og smaken av krydder.

Må du beskrive dem så fristende? ;)

Jeg har det akkurat som deg dessverre, selv om jeg hadde vært fornøyd om jeg klarte å begrense det til 1 pose uken. Godteri med sukker blir man raskt kvalm av, mens potetgull kan man nesten stappe i seg ubegrenset av.... huff :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det i det hele tatt er noen trøst, så kan jeg skrive under på at vi er flere...

Jeg var totalt ostepopavhengig. Det gikk gjerne minst en pose i uka. Det var helt til jeg så på et program på tv hvor de satte fyr på en ostepop, og den brant som et vanlig stearinlys pga alt fettet. Da fikk jeg litt avsmak. Så kanskje skremselspropaganda hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg spør, men kaller du å spise 1 pose chips i uken å være avhengig?

Det er nå ikke så veldig mye akkurat, kroppen har det sikkert best uten som du skriver, men å kose seg med 1 pose i uken er nå ikke å overdrive.

Hadde du skrevet 1 pose for dagen e.l. skulle jeg sett meg enig, men personlig ville jeg ikke kalt deg avhengig..

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg spør? Det er nå ikke så veldig mye akkurat, hadde du sagt for dagen skulle jeg vært enig, ville ikke kalt deg avhengig av den grunn da..

Enig:P

Jeg kan ete godis vær dag!!!

og brus! hehe,

Så du er flinkere enn meg til og styre deg angående chips:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig:P

Jeg kan ete godis vær dag!!!

og brus! hehe,

Så du er flinkere enn meg til og styre deg angående chips:P

Tror jeg kan påstå å si at TS er flinkere enn mange jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unnskyld at jeg spør, men kaller du å spise 1 pose chips i uken å være avhengig?

Det er nå ikke så veldig mye akkurat, kroppen har det sikkert best uten som du skriver, men å kose seg med 1 pose i uken er nå ikke å overdrive.

Hadde du skrevet 1 pose for dagen e.l. skulle jeg sett meg enig, men personlig ville jeg ikke kalt deg avhengig..

Problemet her er vel gjerne at vi allerede føler at vi begrenser oss veldig mye når vi klarer å holde oss til en pose i uka, så for min del synes jeg det er greiest å holde seg unna innlegg som dette som legitimerer det, for selv om jeg er en rasjonell person så skal det ikke så mye til før den posen i uka blir til både tre og fire. For det er jo greit med én, liksom. Og siden jeg har vært så flink å holde meg til én, så kan jeg jo spise mer i neste uke. For én pose er jo ganske lite og helt akseptabelt, right?

Det du også må huske er at vi snakker om en avhengighet, et sug som ikke kan stilles med noe annet. Det beste er å holde seg helt unna, siden dette fort blir til at mye vil ha mer. Så denne gangen er jeg grunnleggende uenig med deg, Lotte, det er faktisk "farlig" for oss å kjøre i oss massevis av salt og feit snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger hjelp!

Jeg må være sterkt avhening av potetchips, og dette er jo ikke bra for helsen. Særlig når jeg spiler i pose uken (stor ikke små som potetskruer)! Jeg blir jo ikke yngre (er 34), og chips innholder masse salt og fett....har sikkert et hjerteinfarkt ventende på meg om ikke lenge! :(

Men jeg klarer ikke å stoppe. Selv om jeg klarer å styre meg å ikke kjøpe for 1 uke, klikker det for meg og jeg ender opp å kjøpe 2 poser neste uke!

Hvis jeg kjøper på tilbud tidelig i uken, for å spare til helgen klarer jeg ikke å la være å åpne den så straks jeg er hjemme.

Ser og mye film, og klarer ikke å se film uten å ha noe knask.

Det er bare noe skremmende avhengighets drivedne med den deilige knaske følelsen og smaken av krydder.

Har forsøkt disse "super chips", men disse er så blasse i smak at jeg takkler dem ikke.

Forsøkte rischips, men igjen, ekkel i smak.

Har dere tips/råd? Er desperat. Skulle ønske det fantes et pille som gjorde at chips endte opp å smake som dritt.

Du har det på samme måte som mange røykere; du bare ha chips i visse sammenhenger, som når du ser film. Da foreslår jeg at du begynner med en fritidsaktivitet for å binde opp tiden din, slik at du ikke får så mye tid til å se film.

Det bør selvsagt være noe du synes er gøy, ellers blir det vanskelig å motivere seg for å dra på det i stedenfor å se film. Forslag: Badminton, bordtennis, swing, salsa, karate, kung fu, quiz-kvelder etc.

Og uansett så er det viktig for deg nå å drikke en del vann, slik at du får vasket ut noe av saltet. Det er godt mulig at du har høyt blodtrykk som følge av for mye salt i kroppen. Men ikke overdriv, det er folk som har dødd av å bøtte nedpå rent vann. Blir det alt for mye vann blir det for lite salt og elektrolytter i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å erstatte potetgullet med noe annet som Stjernekyss foreslår? Om det er noe sprøtt og salt som kan minne om chips så kan det være det hjelper litt? Snack a jack for eksempel, eller du kan lage knekkebrød med litt salt krydder? Kaster bare ut tilfeldige forslag her altså ;)

Edit: Ok, ser nå at du har forsøkt rischips og superchips, men du kan jo prøve å finne andre erstattere? Ellers må du bare være streng med deg selv og ikke kjøpe potetgull når du er på butikken (lettere sagt enn gjort, jeg vet).

Endret av Mediocre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som gjelder er at du klarer å styre deg til ikke å kjøpe chips, heller ikke med tanke på å spare posen til helgen. Kutt det ut tvert og ikke erstatt det med noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også gurot, selleri og rødbet (?) chips fra Sørlandschips tror jeg, det er ihvertfall langt mer sunt enn ren potetchips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Handlingsalternativa har du i butikken, viss du let vere å putte potetchipsen i handlevogna har du gått ein lang veg. Ta med ein pose gulrøtter, ein kålrabi og ein bukett brokkoli i staden, saman med eit beger kesam. Kutt grønsakene i "pinnar", og krydre kesamen med litt urtesalt og bruk den som dip. Du blir mett på ein heilt annan måte, og har knaskekjensla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Handlingsalternativa har du i butikken, viss du let vere å putte potetchipsen i handlevogna har du gått ein lang veg. Ta med ein pose gulrøtter, ein kålrabi og ein bukett brokkoli i staden, saman med eit beger kesam. Kutt grønsakene i "pinnar", og krydre kesamen med litt urtesalt og bruk den som dip. Du blir mett på ein heilt annan måte, og har knaskekjensla.

Anbefaler å bruke Dill-krydder i kesamen, blir super som dipp da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...