Gå til innhold

Brystimplantater

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er en jente på 22 år som ønsker å ta brystimplantat. Jeg har fått en konsultasjonstime i april, og planlegger å utføre inngrepet på sensommer/høst.

Men jeg vil gjerne høre deres erfaringer, og ulemper/fordeler. Jeg vil vite mest mulig om inngrepet og livet etterpå, mer enn det som går ann å søke opp på klinikksidene.

Jeg lurer også på hvilken størrelse jeg skal gå for. Jeg har en liten B-cup fra før, og har hørt at 300g i hvert bryst er det normale, men jeg vet ikke hvor stort det blir for meg.

Takker på forhånd for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok silikon i høst og er kjempe fornøyd. Fikk lagt inn 340g og bruker nå 75c i bh størrelse. Brukte 75a før operasjonen.

Fordelen er at mange ikke tror jeg har silikon. Når jeg sier at jeg har silikon blir de ganske så sjokkerte. Puppene ble ikke unaturlige store. Noe jeg er glad for. De passer perfekt til kroppen min :) Puppene er heller ikke harde som mange tror. De kjennes veldig naturlige ut. Jeg kunne overhode ikke gått tilbake til mine gamle pupper.

Jeg har egentlig ingen ulemper å komme med. Dette har kun vært posetivt for meg. Eneste ulempen jeg har å komme med må være det at i en god stund kunne jeg ikke sove på magen. Jeg sover alltid på magen så dette var litt vanskelig for meg. Men etter å ha sovet på ryggen og på siden en stund ble jeg vant med det. Etter 2 månder ca kunne jeg sove på magen igjen. Hadde ikke så vondt etter operasjonen. Litt ubehag må man regne med selvsagt men det gikk bedre enn det jeg hadde trodd. Jeg var sengeliggende i kun 4 dager. Så var jeg oppe å gikk.

Ønsker deg i hvert fall lykke til.

Gjest stine
Skrevet

Hei

Jeg er en jente på 22 år som ønsker å ta brystimplantat. Jeg har fått en konsultasjonstime i april, og planlegger å utføre inngrepet på sensommer/høst.

Men jeg vil gjerne høre deres erfaringer, og ulemper/fordeler. Jeg vil vite mest mulig om inngrepet og livet etterpå, mer enn det som går ann å søke opp på klinikksidene.

Jeg lurer også på hvilken størrelse jeg skal gå for. Jeg har en liten B-cup fra før, og har hørt at 300g i hvert bryst er det normale, men jeg vet ikke hvor stort det blir for meg.

Takker på forhånd for svar!

Hei,

Jente på 20 her.

Operert på Nobel Clinic for ca 1 mnd siden.

Bh str før: 70 a

Bh str nå: 65d/70c

Protese: Rund, 200 g. Over muskel.

Kom til klinikken en halv time før avtalt op-time. Var inne hos legen å snakket om str og få det helt avklart hva jeg ønsket. (Hadde vært på en konsultasjonstime 2 uker i forvei også, men man tar en samtale innen op for å få alt avklart + at man blir tegnet på streker). Ble fulgt inn til op-salen og la meg på benken. Fikk nål i armen hvor jeg fikk narkose og så desinfiserte dem brystene. Så startet operasjonen.

Jeg våknet i en god og varm seng og så ned på puppene mine. Akkurat da så tenkte jeg "Hæ, har dem ikke operert enda?" haha... Jeg var litt i tåka og syntes dem ikke så noe større ut :gjeiper: Det kom en mann å snakket om ting og tang jeg ikke husker pga jeg var litt borte på ettervirkning av narkose + smertestillende. Fikk med ei blekke om hva som skal gjøres i etterkant av op. Bl. a hvor lenge man skal bruke støtte bh, når man kan trene, bruker spilebh osv. Var oppe å gikk litt i gangene på klinikken og kom til meg selv igjen før jeg dro at. Var på klinikken i 4-5 timer fra jeg kom til jeg dro. Turen hjem var jeg trøtt og sov mye. Det samme når jeg kom hjem.

Jeg lå i senga og sov stort sett i 2 dager. Måtte ha hjelp til alt, men dobesøk gjorde jeg selv :gjeiper: Måtte heldigvis ikke noe annet enn bare tisse de to dagene. hehe... Spiste ikke noe særlig de to dagene utenom masse smertestillende.

Sent 2 dagen var jeg litt oppe, men var trøtt pga smertestillende og spøy fordi jeg ikke fikk i meg mat og det jeg fikk i meg kom oppat. Det gjorde vondt og sprengte i puppene og jeg hadde veldig ofte en "brennende" følelse i puppene.

4 dager etter op kunne jeg dusje. Satt på en krakk i dusjen mens typen vasket håret mitt og resten av meg. Det var ikke noe særlig godt å sitte uten støttebh så jeg satt å holdt på puppene for å støtte dem. hehe...

En uke etter op var ting mye bedre og jeg klarte å være oppe lengre enn 5 min. Var på skolen 5 dager etter op, men kunne ikke ta med meg mye skolesaker pga man ikke har lov til å løfte mer enn 1 kg i begynnelsen. Måtte ha hjelp meg å kle på meg også fordi det gjorde vondt å bevege armene mye. Det skal man være forsiktig med i begynnelsen fordi det strekker i brystmusklene og protesene beveger seg.

Etter 1,5 uke begynte puppene å bli mer myke og det gikk bedre å dusje alene samt at alt annet man gjør i løpet av en dag gikk bedre. Følte meg ikke så hemmet :gjeiper:

Fordeler: De ser naturlige ut, begynner å kjennes naturlige ut, folk ser ikke at jeg har det. Jeg har et bedre forhold til kroppen min nå, klær er mye lettere å handle! Nå sitter topper etc riktig på! :)

Ulemper: hmm... Eneste som forløpig er en ulempe er at det gjør vondt å ligge på magen, men dette vil jo endre seg!

Og om man tenker på f. eks mammografi us så kan det være vanskelig. Men det finnes jo alternativ. Jeg kommer igrunn ikke på noen ulemper. Så langt så er jeg bare kjempefornøyd og gleder meg til å kunne bruke vanlig bh, trene, shoppe klær osv! :jepp:

Jeg tror ikke det er noen "vanlig" eller "normal" str på 300 g å legge inn. Legen ser ut i fra høyde, kroppsstr, hvor bred/smal man er og hvor mye man har plass til. Man kan jo si at man vil ha kjempestore og at det ikke er så farlig om det ser unaturlig ut, men legen vil alltids komme med noen forslag. Jeg er 160 cm og veier 50 kg ca. er 67 cm rundt brystkassa (under puppene) og ikke veldig bred. Derfor anbefalt legen meg maks 220, ellers ville det se stort og unaturlig ut. Hun som opererte prøvde både 220 g og 200 g, men 220 hadde sett veldig sprengt ut sa hun, så da ble 200 g finest og mest naturlig.

Håper dette hjalp noe! Jeg er hvertfall veldig fornøyd med mine :jepp:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Heisann,

Jeg la inn 300g i hvert bryst for ganske nøyaktig ett år siden. Jeg er 170 cm/57 kg, hadde 70b før operasjonen og har nå en 65DD/70D/75D alt ettersom (75D på H&M). Det er veldig individuelt hvor mye kirurgen anbefaler å legge inn - på meg sa de at de kunne legge inn opp til 450g, men at 300g ville bli mest riktig ift. det resultatet jeg ønsket. De ser ganske naturlige ut, med klær ser de helt normale ut - ikke spesielt store. Grunnen til at man gjerne ender opp med litt pussig BH størrelse etter operasjonen er at puppene er mye fastere enn naturlige bryster og det er derfor ikke så lett å "klemme" seg inn i en mindre BH, noe jeg fint kunne klare før operasjonen.

Jeg angrer ikke på at jeg bestemte meg for å legge meg under kniven, men det er nesten påfallende hvor lite jeg har brukt fremhevende topper og kjoler etterpå - det er veldig rart for en som aldri har hatt bryster å plutselig skulle få oppmerksomhet på grunn av dem. Dette er verdt å tenke godt gjennom før du bestemmer deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...