lost_bird Skrevet 30. mars 2010 #1 Skrevet 30. mars 2010 (endret) Hei! Jeg er midt i en søknadsprosess om arbeidsavklaringsmidler. I tillegg til søknad om AAP har jeg søkt om midlene som gjelder "alvorlig diagnose før fylt 26". Jeg fikk diagnosen bipolar lidelse i 2005 (fylte 26 for noen uker siden). Det jeg lurer på er om det er noen her som kjenner til hvorvidt NAV "godkjenner" dette som en alvorlig lidelse? Jeg har hatt en tung periode siste året hvor jeg har vært innlagt på psykiatrisk sykehus tre ganger, men har store planer om å bli bedre sånn at jeg en dag kan komme meg ut i arbeid. Jeg fikk et "oppsummeringsbrev" fra NAV hvor det står under overskriften "Helhetsvurdering av arbeidsevne" "Er alvorlig syk, men i behandling med utsikt til bedring". Snakket akkurat med saksbehandler på telefon, og han antydet at jeg sansynligvis ikke fikk godkjent denne delen av AAP søknaden. Noen med lignende erfaring? PS: beklager om jeg har skrevet dette innlegget i feil forum! Endret 30. mars 2010 av lost_bird
liv Skrevet 30. mars 2010 #2 Skrevet 30. mars 2010 Det før fylte 26 har mest med uføretrygd å gjøre.(ung ufør) Om de anser det som en alvorlig diagnose kommer jo ann på hva legen har skrevet i følgebrevet til søknaden. Om det er årsaken til at du ikke fungerer i vanlig arbeidsliv eller ei.
Sugerøret Skrevet 30. mars 2010 #3 Skrevet 30. mars 2010 Den psykologen/psykiater som gav deg denne diagnosen,kan gi en uttalelse om h*n får skriftelig beskjed fra deg.Tillatelse til å gi ut opplysninger om deg til NAV ang.din helsetilstand (biopolar ) Dette burde du hatt med i din søknad egentlig,men ring legen og be om en skriftelig utalelse (eh staving) og ta en kopi og send orginalen til Nav som vedlegg til søknad. At denne saksbehandleren kan si at du sansynligvis ikke får AAP høres rart ut,men om NAV ikke har alle opplysninger så stemmer det kansje.Derfor, pass på at du får med alt av betydning når du søker om noe hos NAV (lege erklæringer osv osv)
miss_stjerne Skrevet 30. mars 2010 #4 Skrevet 30. mars 2010 Hei! Jeg har schizofreni og får det "ung ufør" tillegget til stønaden tidsbegrenset ufør som nå er AAP. Vet ikke hvordan det er med din diagnose, men er det alvorlig nokhar du rettigheter på det ettersom du fikk sykdomen før fylte 26. Det er som andre har skrevet veldig viktig at all nyttig informasjon/dokumentasjon er med i søknaden til NAV. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå