Gå til innhold

Hva kan jeg bruke eggehviter til?

Fremhevede innlegg

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg har stadig eggehviter til overs, og trenger noen tips til hva jeg kan bruke det til.

Litt lei av pavlova og kokosmakroner....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo lage pikekyss...selv om det kanskje er litt i samme kategori som pavlova :)

Skrevet

Du kan jo bruke de til italiensk marengs, f. eks. noe som dette ? :)

Skrevet

Nøttebunn er supert, de tåler godt å fryses og bare å legge på krem og frukt så er det en fiks ferdig kake.

Nøttebunn

4 eggehviter

150 g nøtter malt eller finhakket

150 g melis

Stivpisk eggehvitene og sikt inn melisen etterhvert og bland i nøttene til slutt. Stek i smurt form på på 160 grader i ca 30 minutter.

For lettere å få bunnen ut av forma, legg bakepapir i bunnen.

Jeg bruker en stort sett hasselnøtter, når jeg lager nøttebunn, men andre typer nøtter går også fint.

Gjest Elastica
Skrevet

Tusen takk for tips så langt!

Skrevet

Jeg pleier å lage hasselnøttopper som er kjempegode. Har også planer om å lage tilsvarende mandeltopper.

Skrevet

Sjokolademousse!

Jeg pleier dessuten å ha tiloversblevne eggehviter i eggerøre eller omelett. Du kan også lage vafler, pannekaker osv; trenger ikke egentlig eggeplomme i disse.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sjokolademoouse. Det er så godt, kalorifattig og demper søtsuget! Min nye favoritt. :)

1 porsjon

2 eggehviter

3 ts sukrinmelis eller annen søtning

1,5 ts kakaopulver

Skrevet

Kaffemousse :)

2 eggehviter

3 dl kremfløte

2 ss pulverkaffe

3 ss sukker

50 g mørk sjokolade

Stivpisk eggehviter og fløte hver for seg. Bland forsiktig pulverkaffe og sukker i de stivpiskede eggehvitene og rør til kaffen er helt oppløst. Bland i den stivpiskede kremfløten. Fordel moussen i 4 porsjonsglass og dryss over grovhakket sjokolade!

Skrevet

Disse var helt fantastiske!

:tommelsmil:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...