Gjest TS Skrevet 29. mars 2010 #1 Skrevet 29. mars 2010 hei! Jeg lurer litt på hva som skal til for at en skal begynne på cipralex? Jeg har gått på johannesurt i et par måneder (pga jeg er litt skeptisk til antidepressiva pga rykter om flatt humør og bivirkninger) men er ikke helt fornøyd med virkningen av johannesurten. dvs, jeg vet jo ikke hvordan jeg villa ha vært om jeg ikke har gått på de siden jeg var mye værre før jeg begynte..men jeg føler alikevel at den ikke strekker godt nok til. Jeg kan fortsatt kjenne på en ekkel uro i kroppen som til tider kan bli ganske ille + at jeg kjenner meg litt redd og deprimert. Jeg bekymrer meg endel og er redd for at denne følelsen aldri vil forsvinne. Er det noen som kjenner igjen følelsen? Det er som om man er sliten i kroppen men at man ikke klarer å slappe av, som om kroppen og hjernen ikke vil samarbeide på en måte.. Jeg har snakket med legen min om dette og han har sagt at han kan gi meg cipralex om jeg vil. Men jeg er veldig i tvil. Noen som har erfaringer? Har bestillt en annen type johannes urt fra tyskland som sies å være den beste, "Kira" noen som har prøvd den? Innlegget ble veldig rotete, men jeg håper noen kan svare.. er veldig lei av å ha det sånn, å gjør alt for å bli normal igjen.
Gjest Psiv Skrevet 29. mars 2010 #2 Skrevet 29. mars 2010 Om du får en type antidepressiva som fungerer som den skal, så skal ikke bivirkingene være så plagsomme. Det varierer litt hva slags medisin som fungerer for hver enkelt fordi man er så forskjellig, men hvis ikke cipralex funker for deg, så kan du be legen din om å få begynne på en annen i stedet. Uansett må du passe på at du ikke tar johannesurt samtidig med antidepressiva, da de kan være litt skumle å blande.. 1
Gjest TS Skrevet 29. mars 2010 #3 Skrevet 29. mars 2010 Om du får en type antidepressiva som fungerer som den skal, så skal ikke bivirkingene være så plagsomme. Det varierer litt hva slags medisin som fungerer for hver enkelt fordi man er så forskjellig, men hvis ikke cipralex funker for deg, så kan du be legen din om å få begynne på en annen i stedet. Uansett må du passe på at du ikke tar johannesurt samtidig med antidepressiva, da de kan være litt skumle å blande.. takk for svar! Det er også noe jeg er redd for, at medisinen jeg får ikke skal fungere. Kan jeg få sobril eller lignende utskrevet i tillegg om det ikke fungerer? Tar jo opp 2-3 uker før effekten fungerer har jeg hørt :S Er klar over at jeg må velge enten eller og ikke kan gå på johannesurt sammen med noen form for medisiner.
Gjest Psiv Skrevet 29. mars 2010 #4 Skrevet 29. mars 2010 Det er sant at det tar noen uker før antidepressivaen funker, og den første tiden kan det føles som om ting blir verre i stedet. Egentlig skal man få tett oppfølging fra legen sin når man begynner på antidepressiva, men de færreste leger tar initiativ til det. Du kan be spesifikt om å få hyppige legetimer/psykologtimer den første tiden, og evt be om en liten mengde beroligende. Imidlertid bør man være forsiktig med beroligende som f.eks Sobril, da man kan bli avhengig av dem.
Gjest TS Skrevet 29. mars 2010 #5 Skrevet 29. mars 2010 Det er sant at det tar noen uker før antidepressivaen funker, og den første tiden kan det føles som om ting blir verre i stedet. Egentlig skal man få tett oppfølging fra legen sin når man begynner på antidepressiva, men de færreste leger tar initiativ til det. Du kan be spesifikt om å få hyppige legetimer/psykologtimer den første tiden, og evt be om en liten mengde beroligende. Imidlertid bør man være forsiktig med beroligende som f.eks Sobril, da man kan bli avhengig av dem. Jeg synes at alle som begynner på antideppressive medisiner skulle ha fått obligatorisk oppfølging av psykolog fordi medisinen kun holder symptomene borte men fjerner sjeldent alene selve årsaken til at ting er blitt slik de har blitt. Har snakket med legen tidligere ang psykolog men ventetiden var lang og det virket som om at det måtte være dødsalvorlig om han i det hele tatt kunne sette meg opp på lista. Jeg bestemte meg for å dra til privat psykolog for å se hvordan det var. Jeg måtte ut med 800 kroner for en times prating. Kan ikke si at jeg fikk så veldig mye ut av det da jeg hadde veldig mye på hjertet og tiden var knapp, det blir for dyrt i lengden. Leste om johannesurt å ga det en sjangse isteden. Det er først når en selv blir syk at en får en forståelse av og fortviler seg over det elendige helsesystemet i norge. Vi er et rikt land, bevilgninger og organisering av helsesektoren burde vært mer utbrodert. 1
Gjest Psiv Skrevet 29. mars 2010 #6 Skrevet 29. mars 2010 Du har krav på å få legehjelp. Du får be legen din om å værsåvod sette deg på venteliste, evt benytte deg av pasientforbundet.
Gjest TS Skrevet 30. mars 2010 #7 Skrevet 30. mars 2010 Du har krav på å få legehjelp. Du får be legen din om å værsåvod sette deg på venteliste, evt benytte deg av pasientforbundet. Ja, jeg leste at man har krav på å bli vurdert innen 30 dager. Men det er jo slik at det kun er de aller sykeste som blir prioritert. Om man går rundt med ubehag som ikke er akutte blir man automatisk satt i siste rekke. Er jo ikke så rart det, men syns uansett at psykisk helse burde blitt mer prioritert da det også er med på å forebygge sykefravær i arbeidslivet. Siden jeg føler at jeg har mye å snakke om, så er jeg nokså sikker på at en psykolog ville ha vært til god hjelp. Jeg skal snakke med legen å få han til å sette meg opp på venteliste.
Shalis Skrevet 30. mars 2010 #8 Skrevet 30. mars 2010 Hei. Hva er diagnosen din? Jeg brukte cipralex i noen mnd men de gjorde meg meget suicidal, har aldri vært så nær døden og så sikker på at jeg skulle dø som da jeg brukte cipralex, så for meg gjorde de ting helt jævlige. Tror grunnen på dette er fordi jeg var feildiagnostisert som kun depresjon, men fant ut noen år senere at det er bipolar jeg har.. Annbefaler deg å bli skikkelig utredet om du ikke har blitt det enda. Lykke til
krem Skrevet 30. mars 2010 #9 Skrevet 30. mars 2010 Hei! Jeg slet med bivrikninger i ca en måned, men det kom seg veldig etter det. Jeg følte på ingen måter at humøret mitt var flatt, jeg kunne glede meg over ting og ha dårlige dager. Men det er en ting som er viktig å tenke på: Du bør ta tak i problemet ditt. Virkningen av anti-depressiva blir veldig mye bedre om man også får samtaleterapi. Be legen henvise deg til psykolog eller sjekk om det finnes andre tilbud om samtaleterapi. jeg er heldig og er student, ved mitt universitet er det tilbud om gratis samtaleterapi med en psyk. sykepleier som jeg benytter meg av. Hør med legen din om han/hun vet om noe slikt, om det kan være aktuelt i ditt tilfelle! Lykke til! 1
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2010 #10 Skrevet 30. mars 2010 Hei. Hva er diagnosen din? Jeg brukte cipralex i noen mnd men de gjorde meg meget suicidal, har aldri vært så nær døden og så sikker på at jeg skulle dø som da jeg brukte cipralex, så for meg gjorde de ting helt jævlige. Tror grunnen på dette er fordi jeg var feildiagnostisert som kun depresjon, men fant ut noen år senere at det er bipolar jeg har.. Annbefaler deg å bli skikkelig utredet om du ikke har blitt det enda. Lykke til Hei! jeg har ikke fått noen diagnose. Men vil tro jeg har tendenser av angst/depresjon. Bipolar er vel at man varierer fra å være veldig bra en periode for så å bli veldig deprimert i en periode? Tror nok ikke jeg er rammet av den slags. Da jeg verken har vært veldig bra eller dårlig, sett bort ifra de gangene jeg fikk angstanfall å jeg følte meg veldig langt nede. men takk for tipset! skal rådføre meg med legen for å være helt sikker om det blir til at jeg begynner på antidepressiva.
Gjest TS Skrevet 30. mars 2010 #11 Skrevet 30. mars 2010 Hei! Jeg slet med bivrikninger i ca en måned, men det kom seg veldig etter det. Jeg følte på ingen måter at humøret mitt var flatt, jeg kunne glede meg over ting og ha dårlige dager. Men det er en ting som er viktig å tenke på: Du bør ta tak i problemet ditt. Virkningen av anti-depressiva blir veldig mye bedre om man også får samtaleterapi. Be legen henvise deg til psykolog eller sjekk om det finnes andre tilbud om samtaleterapi. jeg er heldig og er student, ved mitt universitet er det tilbud om gratis samtaleterapi med en psyk. sykepleier som jeg benytter meg av. Hør med legen din om han/hun vet om noe slikt, om det kan være aktuelt i ditt tilfelle! Lykke til! Jeg er student på en privatskole som ikke har noen helsetjenester, så noe gratis samtaleterapi er ikke aktuelt i mitt tilfelle, men det tilbudet er ypperlig for andre som går på universitet/høyskole. Ser ut som om jeg muligens må ty til antidepressiva i mellomtiden før jeg kommer inn hos psykolog..
krem Skrevet 31. mars 2010 #12 Skrevet 31. mars 2010 Du kan evt sjekke om du kan benytte deg av tilbudene til et univ./høyskole i nærheten siden du er student, det hender at det er mulig... Du bør nok ikke slutte med ad når du kommer til psykolog, effekten av medisinene kommer over tid, og jeg tror ikke det anbefales å slutte før tidligst etter 6 måneder. Før du får time med psykolog, kan du be legen sette opp timer til deg med oppfølging. Min lege var i alle fall veldig klar på at jeg kunne få flere timer hos han om det var behov. Så lenge du går på ad skal legen følge deg opp!
Ueland Skrevet 31. mars 2010 #13 Skrevet 31. mars 2010 For å gi noen positive kommentarer og her. Jeg går på Cipralex og er i glimrende humør, har vært det så lenge jeg har gått på de (forruten i starten, tar litt tid å "komme i gang) Legen ser ingen grunn til å slutte med de så lenge de funker. Så er jo bare å prøve, i verste fall fungerer de.
Gjest Gjesten Skrevet 21. februar 2012 #14 Skrevet 21. februar 2012 Cipralex fungerer gull for meg. Det tok en uke eller to før de begynte å virke, men etter det har alt blitt lettere. Jeg er diagnostisert med depresjon, og legen min skrev ut resept på cipralex. Helt ærlig så var disse tablettene min redning! Har gått på dem i litt over et år nå og kommer nok til å gå på dem en stund til fram til jeg får orden på meg selv.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #15 Skrevet 21. februar 2012 Jeg skal aldri på Cipralex igjen. Det er flere grunner til det, men mest fordi den gjorde at angsten min ble mye verre. Heller deprimert enn å være plaget med sterk angst!
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #16 Skrevet 21. februar 2012 Jeg gikk på zoloft, og det var et helvete å komme seg ut av igjen. Det var dumt å begynne på det, i stedet for å ta tak i grunnene til at jeg hadde det fælt, ta tak i angst og depresjoner i stedet for å ta noe som gjorde at jeg bare kunne ignorere de virkelige problemene og grave meg dypere ned. Nå har jeg det mye bedre og jeg går ikke på noe sånt, men jeg går til psykolog.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #17 Skrevet 21. februar 2012 Jeg bestemte meg for å dra til privat psykolog for å se hvordan det var. Jeg måtte ut med 800 kroner for en times prating. Kan ikke si at jeg fikk så veldig mye ut av det da jeg hadde veldig mye på hjertet og tiden var knapp, det blir for dyrt i lengden. Send brev til psykologer med driftsavtale. Jeg fikk psykolog etter et par måneder på den måten, og må ikke betale mer enn til jeg får frikort, etter det er det gratis. Klart du ikke fikk noe ut av en time, mange blir faktisk verre i begynnelsen, fordi man tar tak i vanskelige ting. Etter noen timer kan du vurdere om det hjelper
Gjest annika Skrevet 24. juni 2012 #18 Skrevet 24. juni 2012 Ser at denne tråden er over to år gammel, men kanskje noen leser den slik jeg gjorde idag. Er det noen som har erfaring med å slutte med Cipralex og begynne på Joannesurt på grunn av søvnmangel? Jeg har gått på Cipralex i 4 år og begynte med dem pga PMDD. Jeg vet ikke om PMDD er den riktige diagnosen ( er svært skeptisk til diagnoser fordi jeg har et sammensatt sykdomsbilde og leger elsker å sette meg i EN bolk og stemple meg som den diagnosen de finner for godt å gi meg). Til å begynne med virket det som om tablettene faktisk virket, dette særlig på konsetrasjonen da det var mitt største problem. Jeg føler meg ikke deprimert, har aldri vært deprimert, men i følge legen var jeg det... sykt...,men jeg fikk iallfall konsetrasjonen nogenlunde tilbake og jeg var ikke så "rotete" i hodet som tidligere.Jeg har lest og undersøkt masse vedrørende Serotonin, og la om kostholdet og sluttet rett og slett cold turkey uten å snakke med legen ( som ikke ville høre på at jeg ikke var deprimert). Jeg fikk INGEN bivirkninger av å slutte, foruten bittelittegrann svimmelhet noen ganger, nå så jeg vurdere johannesurt fordi jeg lider av søvnløshet ( noe som jeg også led av under cipralexen). Nå håper jeg på det beste, men er også skeptisk til johannesurten...
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #19 Skrevet 25. juni 2012 hei! Jeg lurer litt på hva som skal til for at en skal begynne på cipralex? Jeg har gått på johannesurt i et par måneder (pga jeg er litt skeptisk til antidepressiva pga rykter om flatt humør og bivirkninger) men er ikke helt fornøyd med virkningen av johannesurten. dvs, jeg vet jo ikke hvordan jeg villa ha vært om jeg ikke har gått på de siden jeg var mye værre før jeg begynte..men jeg føler alikevel at den ikke strekker godt nok til. Jeg kan fortsatt kjenne på en ekkel uro i kroppen som til tider kan bli ganske ille + at jeg kjenner meg litt redd og deprimert. Jeg bekymrer meg endel og er redd for at denne følelsen aldri vil forsvinne. Er det noen som kjenner igjen følelsen? Det er som om man er sliten i kroppen men at man ikke klarer å slappe av, som om kroppen og hjernen ikke vil samarbeide på en måte.. Jeg har snakket med legen min om dette og han har sagt at han kan gi meg cipralex om jeg vil. Men jeg er veldig i tvil. Noen som har erfaringer? Har bestillt en annen type johannes urt fra tyskland som sies å være den beste, "Kira" noen som har prøvd den? Innlegget ble veldig rotete, men jeg håper noen kan svare.. er veldig lei av å ha det sånn, å gjør alt for å bli normal igjen. Jeg har brukt cipralex og var ganske fornøyd med de. Hadde noen bivirkninger, men sammenlignet med depresjon/angst så blir det liksom ubetydelig... Synes du skal prøve de jeg. Kan jo heller seponere senere og prøve nye. Har også brukt johannesurt, men jeg trengte nok dessverre sterkere saker Har sluttet på antidepp nå, og har ikke fått tilbakefall Lykke til! Anonym poster: dc0972fff2f393dc9fa1ef7a9e4a83f2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #20 Skrevet 25. juni 2012 Hei. Hva er diagnosen din? Jeg brukte cipralex i noen mnd men de gjorde meg meget suicidal, har aldri vært så nær døden og så sikker på at jeg skulle dø som da jeg brukte cipralex, så for meg gjorde de ting helt jævlige. Tror grunnen på dette er fordi jeg var feildiagnostisert som kun depresjon, men fant ut noen år senere at det er bipolar jeg har.. Annbefaler deg å bli skikkelig utredet om du ikke har blitt det enda. Lykke til Samme her Livsfarlig for bipolare hvis man ikke bruker stemningsstabiliserende i tillegg. Synes egentlig er helt på tryne at fastleger skal få skrive ut antidepressiva. De har jo ikke peiling!!!! Anonym poster: dc0972fff2f393dc9fa1ef7a9e4a83f2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå