Gå til innhold

Machu Picchu


Netten

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjæresten min og jeg skal backpacke fra juli-november i Mellom- og Sør-Amerika, og noe av det siste vi skal gjøre på turen vår er å gå Inkastien til Machu Picchu, i beg./midten av oktober (tur med overnatting i telt). Vi ser for oss at vi må bestille ganske snart, og har noen spørsmål i den forbindelse:

1. Kan du anbefale en god turoperatør? (Vi skal kun bestille selve 4-dagers turen, ikke fly, da vi kommer fra Panama).

2. Kan vi lagre bagasje noe sted? (Vi har jo reist i noen mnd. allerede, så har jo mer utstyr med oss enn vi trenger for å gå i fjellet).

3. Må vi har med sovepose selv, eller holder det med lakenpose (at sovepose er inkl.)?

4. Noen gode tips for å takle høyden?

5. Hva er best: Fjellstøvler eller vanlige tursko?

6. Noen andre tips?

TUUUSEN takk for svar! :klemmer:

Edit: Skriveleif

Endret av Netten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Kan du anbefale en god turoperatør? (Vi skal kun bestille selve 4-dagers turen, ikke fly, da vi kommer fra Panama).

Jeg brukte GAP (bestilte gjennom Kilroy). Veldig bra (forutenom en litt amorøs guide...)! For å være sikker på å få de dagene dere vil book snart! Ellers så ville jeg ha googlet lares trek og chacaltaya trek, to alternative inka trails som du kan booke når du er der og er mye billigere.

2. Kan vi lagre bagasje noe sted? (Vi har jo reist i noen mnd. allerede, så har jo mer utstyr med oss enn vi trenger for å gå i fjellet).

De fleste (sikkert alle) hostel og hotel har et rom der reisende kan putte ting de ikke har med på tur. Dette er som oftes gratis men jeg har hørt om noen som tar en liten avgift.

3. Må vi har med sovepose selv, eller holder det med lakenpose (at sovepose er inkl.)?

Med GAP kunne du leie (ikke så veldig dyrt) gode vame soveposer og det kan du helt sikkert hos alle de andre turoperatørene også.

4. Noen gode tips for å takle høyden?

Ikke dra rett fra stranda på inka trail. Tilbring et par dager i Cusco først og helst noen dager (om ikke mer) andre plasser med litt høyde over havet; Arequipa, Huaraz evt Bolivia. Det høyeste punketet på Inka Trail er litt over 4000 meter. Det var tungt for de som kom rett fra Lima før vi gikk.

5. Hva er best: Fjellstøvler eller vanlige tursko?

Jeg hadde solide jogge-tur-sko, og et par ordentlige sandaler med meg. Var perfekt. Jeg hadde ikke tatt med meg tunge svæære støvler.

6. Noen andre tips?

Hvis dere har speilrefleks og mer enn ei linsa; da må dere smugle den inn i Machu Picchu. De hadde en eller annen regel ang hvis du har mer enn en regnes d som prof...

Om du har flere spm, bare spør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kan du anbefale en god turoperatør? (Vi skal kun bestille selve 4-dagers turen, ikke fly, da vi kommer fra Panama).

Jeg brukte GAP (bestilte gjennom Kilroy). Veldig bra (forutenom en litt amorøs guide...)! For å være sikker på å få de dagene dere vil book snart! Ellers så ville jeg ha googlet lares trek og chacaltaya trek, to alternative inka trails som du kan booke når du er der og er mye billigere.

2. Kan vi lagre bagasje noe sted? (Vi har jo reist i noen mnd. allerede, så har jo mer utstyr med oss enn vi trenger for å gå i fjellet).

De fleste (sikkert alle) hostel og hotel har et rom der reisende kan putte ting de ikke har med på tur. Dette er som oftes gratis men jeg har hørt om noen som tar en liten avgift.

3. Må vi har med sovepose selv, eller holder det med lakenpose (at sovepose er inkl.)?

Med GAP kunne du leie (ikke så veldig dyrt) gode vame soveposer og det kan du helt sikkert hos alle de andre turoperatørene også.

4. Noen gode tips for å takle høyden?

Ikke dra rett fra stranda på inka trail. Tilbring et par dager i Cusco først og helst noen dager (om ikke mer) andre plasser med litt høyde over havet; Arequipa, Huaraz evt Bolivia. Det høyeste punketet på Inka Trail er litt over 4000 meter. Det var tungt for de som kom rett fra Lima før vi gikk.

5. Hva er best: Fjellstøvler eller vanlige tursko?

Jeg hadde solide jogge-tur-sko, og et par ordentlige sandaler med meg. Var perfekt. Jeg hadde ikke tatt med meg tunge svæære støvler.

6. Noen andre tips?

Hvis dere har speilrefleks og mer enn ei linsa; da må dere smugle den inn i Machu Picchu. De hadde en eller annen regel ang hvis du har mer enn en regnes d som prof...

Om du har flere spm, bare spør!

TUUUSEN hjertelig takk for gode svar! :) Foreldrene til kjæresten min skal reise fra Norge og være med å gå turen med oss - bra du tipset om å venne seg til høyden over noen dager.

Er transport tur/retur Cuzco inkl. mon tro? Jeg har sett på ulike operatører, og det virker noenlunde likt og koster rundt 2.500,- overalt for 4-dagers turen, så er vel kanskje bare å bestille et sted :)

Jeg har også tenkt på type tur-joggesko, så det blir nok det. Hadde du med regntøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

transport t/r cusco? tenker du fra cusco og til inka trailen og tilbake? Det var inkl med gap i hverfall. Første dagen på tur stoppet vi på flere inka steder og overnattet i Ollantytambo (?). Da reiste vi med buss. Fra Machu Picchu og tilbake tok vi tog.

Jeg har svart på pakkeliste tråden din ser jeg nå :-) Men ja jeg hadde med regnbukse. Det er ikke regntid når dere drar så dere er ikke så utsatt men om du har en tynn semi-vanntett jakke og ei tynn regnbukse så er det gull. Det kan bli ganske kjølig på kvelden/natta så ta med ullundertøy og en fleece (evt genser men det er tyngre) Husk også å ta med myggspray (sandfluene ved Machu Picchu er ond) og solkrem, også magesjaumedisin type imodium... Med GAP så hadde vi et lite Inka trail møte hvor vi fikk litt tips om hva vi burde ha med.

Et annet tips til svigers er å ta med gåstaver eller leie i Cusco. Jeg hater å gå med slikt men jeg tror veldig mange, særlig om man har problemer med knær, syns det var veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

transport t/r cusco? tenker du fra cusco og til inka trailen og tilbake? Det var inkl med gap i hverfall. Første dagen på tur stoppet vi på flere inka steder og overnattet i Ollantytambo (?). Da reiste vi med buss. Fra Machu Picchu og tilbake tok vi tog.

Jeg har svart på pakkeliste tråden din ser jeg nå :-) Men ja jeg hadde med regnbukse. Det er ikke regntid når dere drar så dere er ikke så utsatt men om du har en tynn semi-vanntett jakke og ei tynn regnbukse så er det gull. Det kan bli ganske kjølig på kvelden/natta så ta med ullundertøy og en fleece (evt genser men det er tyngre) Husk også å ta med myggspray (sandfluene ved Machu Picchu er ond) og solkrem, også magesjaumedisin type imodium... Med GAP så hadde vi et lite Inka trail møte hvor vi fikk litt tips om hva vi burde ha med.

Et annet tips til svigers er å ta med gåstaver eller leie i Cusco. Jeg hater å gå med slikt men jeg tror veldig mange, særlig om man har problemer med knær, syns det var veldig greit.

Ja, var til og fra Inca trail jeg mente :) Vurderer å ta med et billig regnsett jeg har, tror det kan være lurt, men det tar litt plass (type oljeregntøy fra Wistex), så kanskje jeg burde sett meg om etter noe lettere. Vi skal til Oslo om et par uker, så tenkte stikke innom Nomaden og handy size, de har sikkert lure ting :)

Ellers har jeg problemer med et kne, men pleier å gå fint på fjellturer, så tror kanskje ikke jeg trenger gåstaver? Kjenner det kun i kneet etter hard aerobic eller mye hopp og sprett på snowboard. Svigers er forøvrig i veldig god form og går MYE i fjellet, så de blir vel fornærmet om jeg nevner gåstaver :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei greit å ikke fornærme svigers :-) Jeg har et knee med en dårlig fortid og det gikk helt greit men som deg så er det ikke noe problem ved fjellturer.

Kjenner jeg blir litt misunnelig her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vaarsang

Hei,

Inca trail er kjekt. Men det er mange fine turer i Europa også. Om dere liker å gå fjellet, kan dere f.eks ta GR5 (Fjelltur gjennom alpene, starter ved Genevesjøen og ender opp i Nice) eller krysse Pyreneene. Dolomittene er det også flott å vandre rundt i.

Endret av Vaarsang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg var innom Machu Picchu på en tur til Bolivia og Peru og det var litt av en opplevelse. Vi hadde dessverre ikke tid til å gå Inca stien så det ble med tog fra Cuzco og overnatting i Aguas Calientes. Jeg har postet et reisebrev med mine opplevelse sammen med bilder og kart på http://gardkarlsen.com/bolivia_Peru_index.htm . Kanskje du kan finne noe nyttig info der :-)

Når det gjelder høyden så takler noen denne bra og andre takler den mindre bra...det la vi merke til på en tur til Kilimanjaro. Men hvis en begynner i Cuzco og blir vant til høyden der så reiser en vel faktisk ned til Machu Picchu men hvis en går stien så kommer man en del høyere. Da er det bare å gå rolig, drikke mye vann og du kan jo også vurdere Diamox piller.

Ha en flott tur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kan du anbefale en god turoperatør? (Vi skal kun bestille selve 4-dagers turen, ikke fly, da vi kommer fra Panama).

Tror de fleste er greie, så vidt jeg husker er det en egen godkjenning for å få lede Inca Trail, så det er neppe problematisk. Selv om du bestiller fra internasjonale operatører, så bruker vel alle, også GAP som er nevt over her, lokale firmaer for gjennomføringen. Husker dessverre ikke hva vår operatør het.

2. Kan vi lagre bagasje noe sted? (Vi har jo reist i noen mnd. allerede, så har jo mer utstyr med oss enn vi trenger for å gå i fjellet).

Dette får dere gjort på de fleste hoteller og hosteler i Cusco, ofte mot en avgift.

3. Må vi har med sovepose selv, eller holder det med lakenpose (at sovepose er inkl.)?

Mener å huske at det er inkludert, eller i alle fall kan leies.

4. Noen gode tips for å takle høyden?

Tilvenning - tilbring noen dager i høyden først. Men det er uansett svært varierende hvordan man takler høyden. Da jeg gikk var det folk i knallform fysisk som knapt kunne gå to skritt uten å sette seg ned, mens et par stykker i helt moderat form nærmest var fjellgeiter i forhold til resten av oss. Selve Machu Picchu er forøvrig ikke ille - du når langt høyere punkter før du kommer dit siste dagen.

5. Hva er best: Fjellstøvler eller vanlige tursko?

Gode tursko.

6. Noen andre tips?

Det er KALDT på nettene! Ta med varme klær. Og om dere ikke bestiller helt enda, så ikke vent altfor lenge, særlig om det er selve Inca Trail dere vil ha. Dog finnes det gode alternativer som nevnt over her, som kan gi like gode opplevelser, ender opp på Machu Picchu, men ikke er "the" Inca Trail.

Gled dere masse, det er en fantastisk tur!!

Edit: Skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg var innom Machu Picchu på en tur til Bolivia og Peru og det var litt av en opplevelse. Vi hadde dessverre ikke tid til å gå Inca stien så det ble med tog fra Cuzco og overnatting i Aguas Calientes. Jeg har postet et reisebrev med mine opplevelse sammen med bilder og kart på http://gardkarlsen.com/bolivia_Peru_index.htm . Kanskje du kan finne noe nyttig info der :-)

Når det gjelder høyden så takler noen denne bra og andre takler den mindre bra...det la vi merke til på en tur til Kilimanjaro. Men hvis en begynner i Cuzco og blir vant til høyden der så reiser en vel faktisk ned til Machu Picchu men hvis en går stien så kommer man en del høyere. Da er det bare å gå rolig, drikke mye vann og du kan jo også vurdere Diamox piller.

Ha en flott tur :-)

Tusen takk for svar! Skal titte på hjemmesiden din :) Vi tar noen dager i Cuzco før vi går turen, så da går det gjerne bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Inca trail er kjekt. Men det er mange fine turer i Europa også. Om dere liker å gå fjellet, kan dere f.eks ta GR5 (Fjelltur gjennom alpene, starter ved Genevesjøen og ender opp i Nice) eller krysse Pyreneene. Dolomittene er det også flott å vandre rundt i.

Det høres flott ut, men nå blir Machu Picchu en del av en 5 mnd. tur i Mellom- og Sør-Amerika, og da blir det litt langt å dra til Alpene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...